20 oktober 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1C xx

Published on august 18th, 2017 | by Sofi Eriksson

0

Faglig konflikt med danskejet havneoperatør koster svenske virksomheder dyrt

2017-08-18:

140 havnearbejdere i Göteborg er opsagt på grund af mangel på arbejde, efter at en langtrukken konflikt mellem den fritstående Hamnarbetarförbundet og Maersks dattervirksomhed APM Terminals, som driver containerhavnen, har gjort at mange rederier helt eller delvist har bortvalgt den. Foto: Göteborgs Hamn

140 havnearbejdere i Göteborg er opsagt på grund af mangel på arbejde, efter at en langtrukken konflikt mellem den fritstående Hamnarbetarförbundet og Maersks dattervirksomhed APM Terminals, som driver containerhavnen, har gjort at mange rederier helt eller delvist har bortvalgt den. Mæglerne opgav i sommerens løb at løse konflikten.

APM Terminals och Hamnarbetarförbundet har været i konflikt siden april 2016, hvilket blandt andet har ledt til strejker, overarbejds- og ansættelsesstop, og senest i foråret lockout under aftener och nætter. Det har skabt problemer for mange svenske virksomheder, hvis varer ikke har kunnet fragtes som vanligt gennem containerhavnen, og mange rederier og andre virksomheder har altså valgt alternative veje for at få gods til og fra Sverige.

Konflikten bunder i at der er to fagforeninger som organiserer havnearbejderne: LO-tilknyttede Transportarbetarförbundet og det fritstående Hamnarbetarförbundet. I Göteborg tilhører 85 procent af de ansatte den sidstnævnte, men APM Terminals har ikke villet tegne en separat kollektivaftale med dem. Da der findes en nationalt kollektivaftale mellem arbejdsgiverorganisationen Sveriges hamnar och Transport, efter den svenske model – som ligner den danske, mener APM Terminals at de allerede har en aftale og at Hamnarbetarförbundet kan nøjes med en aftale der er afhængig af den tidligere.

Hamnarbetarförbundet kræver derimod mere indflydelse gennem en egen, fuldgyldig kollektivaftale, som ikke kun er afhængig af den som Transport har vedtaget.
– Vi får ikke lov til at repræsentere vores medlemmer, siger Robert Karlsson, bestyrelsesmedlem i Hamnarbetarförbundets avdelning fire i Göteborg, til Svenska Dagbladet.

Situationen forværres af at Transport og Hamnarbetarförbundet, som historisk set ofte har været i konflikt, heller ikke kan blive enige om eksempelvis en trepartsaftale.
– De er altid velkomne hos Transport. Så kan de påvirke deres vilkår, siger Peter Winsten, central ombudsman for Transport og ansvarlig for havn og havneaftalen, til Svenska Dagbladet.

I forbindelse med den mislykkede mægling i sommer blev alle strejkehandlinger stoppet, men i og med at trafikken gennem havnen er mindsket har APM Terminals altså opsagt 140 ansatte, grundet mangel på arbejde.

Konflikten har også betydet at regeringen i februar gav Medlingsinstitutet til opgave at vurderer om strejken var lovlig.

Ifølge Christer Thörnqvist, docent ved Skövde universitet, er det ikke normalt med så lange konflikter som denne på det svenske arbejdsmarked.
– Henrik Kristensen, adm. direktør for APM Terminals talte om den svenske model og den danske model. De bygger begge på en stærk centralisering, at der findes meget ensartede arbejdsgivere og meget ensartede fagforeninger. Hamnarbetarförbundet er jo ikke tilknyttet nogen af de store faglige bevægesler eller organisationer. Og det er klart at de kommer op så hær når de har en rigtig stærk majoritet af medlemmerne på arbejdspladsen og alligevel ikke får nogen indflydelse. Det er noget som irriterer selve systemet også at Hamnarbetarförbundet findes, siger han til Sveriges Radio Ekot. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑