21 februari 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Petter Stordalen: Husk at drive hotel er sjovere end at eje ejendomme

Petter Stordalen: Husk at drive hotel er sjovere end at eje ejendomme

2018-02-08:

Foto fra en pressekonference i 2012, hvor en aftale blev præsenteret, som betød, at Annehem, et selskab som indgår i den skånske byggekoncern Peab, skulle bygge et hotel i Hyllie, i dag Quality Hotel View, med Petter Stordalens hotelkæde Nordic Choice Hotels som lejer. Foto: News Øresund

Det er vigtigt for den nordiske hotelkonge Petter Stordalen, at hans firma står på egne ben og har mange forskellige aktiviteter. Han er altid på udkig efter nye områder. Desuden foretrækker han at arbejde med hotelbranchen, som han mener, har puls og stemning frem for at arbejde med ejendomsbranchen og dens regnestykker og Excelark. Petter Stordalen har et 25-års perspektiv, når han satser, og han er i Øresundsregionen for at blive.

Der er vist ingen i ejendomsbranchen, der er gået glip af Petter Stordalen. Hotelkongen ejer 190 hoteller i Skandinavien og Baltikum via kæden Nordic Choice Hotels. Han begyndte sin rejse som jordbærsælger hvilket er grund til forretningsnavnet Strawberry, for senere at bygge sit eget hotelimperium. I bogen “Min hemlighet” beskriver han, hvordan han etablerede en moderne hotelkæde baseret på multibrand, størrelse og med fokus på drift af hotellerne frem for at fokusere på ejerskab af hotelbygningerne.

Hvilken betydning har dit fokus på hoteldrift haft for Nordic Choices succes?

– For det første er det ikke sådan, at vi slet ikke fokuserer på ejendomme. Vi har satset på begge dele, og det har været succesrigt for mig og for andre omkring mig. Husk at det er meget sjovere at satse på hoteldrift. Hoteldrift er puls, stemning, folk og kultur. Ejendomme handler om regnestykker, Excelark og i bedste fald beton, siger Petter Stordalen.

Hvad ligger bag din beslutning om også at investere i hotelejendomme?

– Det enkle svar er ”afkast”. Historisk set har det været rentabelt at investere i ejendomme. Da jeg først startede i hotelbranchen, var det ikke alle, som forstod sig på hoteller, og de ville hellere arbejde med kontorer. Det betød mindre konkurrence, hvilket holdte priserne på et fornuftigt niveau. I dag er der mange, som har åbnet øjnene for hotelbranchen, og det har gjort, at forskellen i afkast mellem hotel og kontor er væsentligt mindre, end den var tidligere, siger Petter Stordalen og fortsætter:

– Vi investerer lige nu kun i ejendomme, som vi kan få til en god pris, ejendomme vi kan konvertere eller ejendomme, hvor vi kan se, at Nordic Choice Hotels kan forbedre rentabiliteten, således at værdien af ejendommen overstiger afkastet på driften.

| Læs dette interview i pdf |

Quality Hotel View i Hyllie. Foto: News Øresund

Nordic Choice Hotels har nu fire hoteller i Malmø, et i Lund, to i Helsingborg og fem i København. Petter Stordalen ser langsigtet på virksomhedens tilstedeværelse i regionen.

– Øresundsregionen er blevet spået en fantastisk udvikling. Alt vi har foretaget os her i regionen, er gået godt, og vi tror stærkt på den. Når Norge endelig kobler sig til regionen, skal vi selvfølgelig være der. Ikke kun i Malmø, men også Helsingborg og København, siger han.

Strawberry har store ambitioner i København. De samarbejder blandt andet med Københavns Lufthavn om at bygge et nyt hotel og konferencecenter med 500 værelser, der skal ligge ved det gamle Hilton-hotel, som virksomheden også forvalter. Derudover har de købt Centralpostbygningen nær Københavns Hovedbanegård, som skal laves om til hotel med omkring 400 værelser samt en konferencedel. Hvad er Strawberrys mål med investeringerne/satsningerne?

– Vi har altid store ambitioner, også i København. Ikke kun fordi det er en fantastisk by, men også fordi vi har set enorme muligheder der. Men vi satser jo ikke på hvad som helst. Da pragtbygningen Centralposthuset blev sat til salg, ville vi ikke lade chancen forpasse os. Hvor ofte sættes sådan en bygning til salg i København? Sikkert hver tredivte år. Vi slog til, og nu må de andre vente 30 år på næste mulighed, siger Petter Stordalen.

Når det gælder investeringer og hotelmarkedets udvikling i norden, har Strawberry et langtidsperspektiv, forklarer han.

– Vi er ikke specielt bekymrede for Øresundsregionen. Når vi tegner nye kontrakter, er det ikke de første fem år, som er vigtige. Vi tænker i 25-årsperspektiv.

Petter Stordalens hotelkæde har tre forskellige hotelkoncepter og med forskellige standarder og priser: Clarion Hotel, Quality Hotel og Comfort Hotel. Virksomheden har i dag 13.000 medarbejdere i seks lande. Petter Stordalen er blevet kendt for at arrangere store begivenheder for sine ansatte og for sit samfundsengagement.

For nogle uger siden overdragede han ejerskabet af Strawberry Holding AS til sine tre børn, men beholder sin kontrollerende funktion i virksomheden. I pressemeddelelsen udtaler Petter Stordalen, at: ”Jeg har aldrig været i bedre form og aldrig set mig selv så langt væk fra pensionen”. Målet er at sikre et langsigtet ejerskab. Familien ejer 100 procent af virksomheden og kan ikke sælges, deles eller børsnoteres. Når det gælder firmaets fremtid er bred aktivitet og uafhængighed vigtigt, mener Petter Stordalen.

– Samtidig med at Strawberrykoncernen har udvidet sine aktiviteter, er hotelfvirksomheden blevet meget større – blandt andet med en kæmpestor IT-afdeling. Vi er en bredere og mere differentieret virksomhed. Det er hemmeligheden bag alle store selskaber: Hvis du står på egne ben, klarer du den. Vores mål er at udvide på nye områder og at blive bedst på de områder, siger han.

(News Øresund – Jenny Andersson)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑