21 september 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1A xx

Published on juni 12th, 2018 | by Nicklas Andersen

0

Sverige: Rekordmange svindelsager registreret i 2018

2018-06-12:

Online bedrageri er et stigende problem for det svenske politi, der i løbet af 2018 har modtaget næsten 24 procent flere henvendelser om svindelsager sammenlignet med samme periode forrige år. Foto: pxhere.com – Creative Commons CC0

Mere end 12.000 månedlige henvendelser har det svenske politi modtaget fra misfornøjede svenskere, der er blevet udsat for forskellige typer af bedrageri, viser en opgørelse fra det svenske politi. Den mest sædvanlige type er det såkaldte ’card not present’-bedrageri, skriver TT.

Hvor online shopping på den ene side har skabt flere muligheder for forbrugerne såvel som butikkerne, har fænomenet samtidig skabt nye muligheder for svindlere.

De svindelmuligheder har svenskerne oplevet i stigende grad. I løbet af 2018 har der været over 12.000 henvendelser til politiet om bedrageri. Det er en stigning på cirka 24 procent sammenlignet med samme periode forrige år.

Størstedelen er sager, hvor den forurettedes kortoplysninger er blevet anvendt til onlinekøb, dog uden at svindleren var i besiddelse af kortet – et såkaldt ’card not present’-bedrageri.

Den form for svindleri er i løbet af 2018 steget med 41 procent sammenlignet med forrige år, hvilket er ensbetydende med, at der i gennemsnit gennemføres 293 ’card not present’-bedragerier dagligt i Sverige.

For et mindre beløb kan svindlerne købe almindelige privatpersoners kortoplysninger på nettet, og herefter kan de benytte oplysningerne til at købe diverse ting og sager. Det svenske politi vurderer, at en stor del af fupmagerne er unge, som sandsynligvis gør brug af denne type kriminalitet for at købe ting, som de ellers ikke ville have haft råd til.

Derudover har svindelsager over internettet oplevet en stigning på næsten 30 procent sammenlignet med forrige år, hvilket blandt andet hænger sammen med, at flere personer narres til at indgå aftaler om abonnementstjenester, uden de var bevidste om, hvad de gik med til.

Opklaringsprocenten for disse svindelsager er lav, hvilket blandt andet hænger sammen med at pengene forsvinder udenlands. På den måde skal den forurettede bede om retshjælp i det pågældende land, hvor pengene røg hen, hvilket for det meste kun tilbydes, når det gælder store summer penge.

(News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑