14 augusti 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2B xx

Published on marts 16th, 2018 | by Nicklas Andersen

0

Udbud af Øresundstogtrafikken i Sverige starter i år – vinderen kan også få operativt ansvar for trafikken i Danmark

2018-03-16:

Udbuddet af, hvem der skal håndtere og vedligeholde togtrafikken over Øresund, starter i år. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Fra december 2021 kan Skånetrafiken overtage togtrafikken over Øresund på den danske side af Sundet, som i dag varetages af DSB. Allerede i år starter udbuddet af, hvem der skal håndtere driften, og konkurrencen bliver hård, viser News Øresunds kortlægning. Togsystemet samles under én operatør med ny base og vedligeholdelsesværksteder beliggende i Hässleholm, og flere internationale parter er interesserede i udbuddet.

I dag er togtrafikken over Øresund delt op mellem Sverige og Danmark. På den svenske side er det det private selskab Transdev Öresundstågen, som kører togene, mens DSB håndterer driften på den danske side. DSB håndterer også vedligeholdelsen af togene på begge sider af Sundet. Fremover kan det anderledes ud.

Der har været mange, lange diskussioner om, at én og samme operatør skal køre togene i både Sverige og Danmark. Øresundstoget får da en ny endestation, Østerport i København. Desuden er der planer om at øge togfrekvensen fra tre til fire tog pr. time, og seks toge pr. time i myldretiden.

Allerede i år begynder udbuddet af, hvem der skal håndtere den svenske Øresundstogtrafik fra år 2020 og otte år frem. Den nuværende aftale udløber i 2020. Det kan med andre ord være sådan, at den aktør, som vinder det svenske udbud, som begynder i år, også kommer til at have det operative ansvar for Øresundstogene på den danske side fra og med 2021.

– Der vil være mulighed for at foretage disse ændringer i aftalen, vi vil ikke foretage nye indkøb, siger Håkan Henmyr, projektleder for udbuddet af Skånetrafiken, til News Øresund.

Det, som allerede er bestemt, er, at udbuddet af den svenske Øresundstogtrafik også inkluderer vedligeholdelse af togene. Vedligeholdelsen kommer altså til at blive flyttet fra Danmark til et nyt værksted i Hässleholm.

I øjeblikket er man i gang med at finde ud af, hvorvidt de interesserede parter lever op til Skånetrafikens krav for operatører. Dem, der godkendes, kommer til at få muligheden for at afgive bud i perioden juni-december i år. News Øresunds kortlægning viser, at mindst fem parter er interesserede i markedet i Øresund. Transdev, tidligere Veoila Transport AB, vil gerne fortsætte med at køre Øresundstogene og kommer definitivt til at afgive et bud, siger Daniel Radelin, business manager for Transdev Öresund.

– Vi vil helt klart kæmpe for at fortsætte med driften af Øresundstog, siger han til News Øresund.

Andre parter, som er interesserede er Arriva, som er en del af den tyske Deutsche Bahn-koncern, og som blandt andet håndterer driften af Pågatågen, og det Hongkong-kinesiske selskab MTR, som blandt andet driver Stockholms undergrundsbaner. Togoperatøren SJ, som ejes af den svenske stat, synes også, at det kommende udbud er interessant. Men samtlige parter fastslår, at de endnu ikke har bestemt sig for, om de skal afgive bud eller ej. De vil gerne se, at vinderen af udbuddet ikke bare vælges ud fra, hvem der kan udføre opgaven til den laveste pris, uden at det også indeholder parametre som punktlighed og kvalitet for rejsende.

Storbritanniens største togoperatør Go-Ahead, som for nylig har etableret et nordisk hovedkontor i Malmø, vil ikke kommentere udbuddet, men siger, at markedet i Øresund er interessant.

– Det er klart, at udbuddet er interessant. Det er alt for tidligt til at sige mere, da vi ikke har bestemt os for noget endnu, men det er jo et rigtig stort marked, for der er mange i Skåne og Danmark som rejser med kollektiv trafik, siger Ulrika Mebius, communication manager hos Go-Ahead Nordic.

(News Øresund – Jenny Andersson & Mandus Örarbäck)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑