Følg os på

Infrastruktur

23 år efter byggestart indvies skånsk jernbanetunnel

Publiseret

 

Hallandsasen webb

Hallandsåstunnelen på Västkustbanen mellem Lund og Gøteborg, blev testkørt i denne uge af Øresundstoge. Tunnelen bliver indviet i december. Foto: Trafikverket

Siden 1992 har byggeriet af den næsten ni kilometer lange Hallandsåstunnel på Västkustbanan mellem Lund og Gøteborg været i gang. I denne uge har Øresundstog testkørt tunnelen og i december skal den åbne for togtrafik. 

Det enkelte jernbanespor over over den langstrakte bakke Hallandsåsen ved Bjerrehalvøen i Skåne har været en flaskehals i togtrafikken. Når tunnelen bliver indviet i december, efter 23 år og 10,8 milliarder svenske kroner, vil det ifølge Trafikverket forbedre kapaciteten fra 4 til 24 tog i timen. I denne uge blev tunnelen testkørt af Øresundstog med 180 km/timen. Den skal kunne klare tog med en fart på 250 km/timen.

”Det er en fantastisk følelse at se, at togene nu ruller igennem tunnelen. Vi er gået fra at være et bjergprojekt til et jernbaneprojekt og nu er vi et installationsprojekt. Så vi ser virkelig lyset i tunnelen nu”, siger Erik Lööv, projektchef for Hallandsåstunnelen i en pressemeddelelse.

10,5 milliarder svenske kroner er prisen for tunnelprojektet. Undervejs har byggeriet stødt på mange problemer. Projektet startede i 1992, men i 1997, da en tredjedel af tunnelen var boret, blev byggeriet stoppet på grund af udslip af det miljøfarlige akrylamid. I 2003 blev byggeriet genoptaget, men det har ikke været problemfrit, blandt andet skete der endnu et udslip af cement og betonitler i en nærliggende bæk og retsprocessen om miljøovertrædelserne har været langvarig. (News Øresund)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur02. februar 2023

Ny rapport fra Nordregio: Dårlig nordisk planlægning og samarbejde om grænseoverskridende transportinfrastruktur

Infrastrukturplanlægning for grænseoverskridende transport er ikke et prioriteret område i de nordiske landes transportplaner. Selv om EU’s politik spiller en...

Bæredygtighed02. februar 2023

Bevillingerne til naturbeskyttelse i Skåne reduceres med to tredjedele

Fra 74 millioner svenske kroner til 24 millioner – så meget vil de statslige midler til forvaltningen af Skånes beskyttede...

Infrastruktur02. februar 2023

Det ligger fast, at SJ kører højhastighedstog Stockholm-Berlin fra og med 31. marts

SJ’s nattog på ruten Stockholm-Hamburg fortsætter til Berlin fra den 31. marts. Dette står klart, da SJ nu formelt har...

Norden02. februar 2023

Nye nordiske ministre efter møde med Greater Copenhagen: “Øresundsregionen er en test af, hvor gode vi kan være til at integrere”

Norden skal være verdens mest integrerede region i 2030 – men den tyveårige skatteaftale mellem Sverige og Danmark opfattes som...

Norden02. februar 2023

Transparency International: Danmark verdens mindst korrupte land – Sverige glider ned ad listen

Danmark er verdens mindst korrupte land, mens Sverige dykker til det laveste niveau i 10 år. Det viser Transparency Internationals...

Energi02. februar 2023

Ørsted kom ud af 2022 med 32 mia. kr. i overskud

2022 var et rekordår for den statskontrollerede energikoncern Ørsted. Sidste års resultat viste 32,1 mia. kroner i overskud, hvilket er...

Norden31. januar 2023

Rigspolitiet: Grænsekontrol stopper ikke bandekriminelle over Øresund

Grænsekontrollen mellem Danmark og Sverige har ikke forhindret svenske bandekriminelle i at krydse Øresund og begå voldshandlinger. Det mener Rigspolitiet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.