Miljø
Aktuelt i Øresundsdebatten uge 2: Øresundspendling, Lynetteholm og havmiljø i Køge Bugt ud for svenske Falsterbo samt køer ved den svenske grænsekontrol
Skånsk arbejdskraft og Øresundspendling kommer i fokus i takt med, at manglen på arbejdskraft vokser i Danmark. Mens arbejdet med fundamentet til Københavns nye anlagte halvø Lynetteholm begynder, rejses kritik af at havbundsmateriale dumpes i Køge Bugt, nogle kilometer fra et beskyttet Natura 2000-område på den svenske side, Falsterbonäset. De skærpede svenske indrejseregler fra Danmark, der blev indført den 28. december, har vakt kritik efter lange køer ved det svenske grænsekontrolsted ved Øresundsbrons betalingsstation på Lernacken. Det er nogle af de emner, der har været i fokus i den seneste tids debat. News Øresund overvåger og samler løbende aktuelle debatartikler og fordybende reportager og interviews med fokus på Øresundsregionen og samarbejdet mellem Danmark og Sverige.
Børsen 11. januar 2022: Arbejdsmarkedet skriger på hænder: Sverige kan være en del af løsningen
Danmark har en växande brist på arbetskraft och danska affärstidningen Børsen konstaterar att en del av lösningen kan finnas genom ökad arbetspendling över Öresund och pekar på att medan det finns 155 000 arbetslösa (AKU-tal) i Danmark så finns det 462 000 arbetslösa i Sverige. “Men det er ikke i stort tusindtal, at vi kan rekruttere fra Sverige”, säger Peter Halkjær, arbetsmarknadschef hos Dansk Erhverv till Børsen och tillägger: “Der er dog særligt ét forbehold, som er værd at hæfte sig ved: Ledighedstallene i Sverige inkluderer en stor andel af personer, som ikke kommer fra EU, herunder flygtninge og familiesammenførte. Den gruppe vil have en begrænset adgang til det danske arbejdsmarked”.
Sydsvenskan 11. januar 2022: Länsstyrelsen: Lynetteholms byggestart truer havmiljø ved Falsterbo
I et interview i Sydsvenskan udtrykker Carl Lindqvist, der er vandadministrator hos Länsstyrelsen Skåne, bekymring for, at dumpningen af bundsediment fra byggeriet af Lynetteholm i Køge Bugt ikke langt fra Falsterbonäset vil få konsekvenser for det beskyttede Natura 2000-område der. Grunden til at fjerne bundsedimentet er, at det ikke er stabilt nok til at kunne anlægge Lynetteholmen på.
– De bundmaterialer, der bliver gravet væk, hvor øen skal anlægges, indeholder alt, hvad man kan forestille sig at finde i en havn: fra tungmetaller til PCB, siger Carl Lindqvist fra Länsstyrelsen Skåne til avisen, og mener at beskeden fra By & Havn om, at det mest forurenede havbundsmateriale vil blive opbevaret på land, ikke er en tilstrækkelig garanti mod miljømæssige risici.
Sydsvenskan 8. januar 2022: Lederen af Marint Kunskapscenter om Lynetteholm: Ødelæggende for Øresund
Arbejdet med at anlægge Lynetteholm-halvøen i København er begyndt, og Sydsvenskan rapporterer om en svensk bekymring over de miljømæssige konsekvenser af anlægsarbejdet, især dumpningen af opgravet bundsediment i Køge Bugt. Michael Palmgren, leder af Marint Kunskapscenter i Malmø, siger, at det ikke er godt for Øresund. Man tager forurenet jord, som man har gravet op inde i København, og dumper det på et af de vigtigste områder, vi har på vores planet: vores lavvandede havområder med marsvin, fiskebestande og fantastiske ålegræsmarker, siger han til Sydsvenskan.
TV2/Lorry 6. januar 2022: Trods massiv modstand: Nu er det første slam smidt i Køge Bugt
“Trods stor bekymring blandt kystkommuner og de svenske myndigheder, påbegyndte By & Havn natten til torsdag dumpningen af slam i Køge Bugt. Det sker i forbindelse med anlægningen af Lynetteholm”, rapporterar TV2/Lorry.
TV2/Bornholm 3 januar 2022: Mange afvist ved grænsen til Sverige
“Ifølge det svenske politi er 1.456 personer blevet afvist ved de svenske grænser, efter nye krav om fremvisning af negativ test ved indrejse til Sverige trådte i kraft den 28. december”, skriver TV2/Bornholm på sin hemsida.
TV2/Bornholm 30. december 2021: Kø ved grænsen til Sverige
“I denne uge har der flere gange været lang kø, da Sverige den 28. december strammede kravene for at få adgang til landet. Hvis du skal med færgen fra Ystad, opfordrer Bornholmslinjen til at køre hjemmefra i god tid”, rapporterar TV2/Bornholm på sin hemsida. För invånarna på Bornholm har de svenska gränsreglerna stor betydelse eftersom den vanligaste vägen till och från övriga Danmark går via färja till Ystad och sedan en transitresa genom Skåne till Öresundsbron och Köpenhamn.
Berlingske 29. december 2021: Sverige har længe været Nordens coronasyge mand. Men dette efterår er flere danskere end svenskere døde med covid-19
Berlingskes reporter Thure Ahrenkilde Holm skriver om hur Sverige under den inledande coronapandemin drabbades mycket hårdare än Norge och Danmark men att bilden under de senaste månaderna blivit den omvända.
“For hvor Norge i december har oplevet sin dødeligste måned under hele pandemien, og Danmark for tiden registrerer de højeste antal daglige dødsfald med covid-19 i hele Norden, ser coronakrisens måske mest centrale nøgletal langt mildere ud hos vores nabo mod øst”.
Sydsvenskan 29. december 2021: Krav på effektivare gränskontroller: ”Köer försvagar tilliten till Bron”
Trots att trafiken över Öresundsbron under hösten 2021 började återhämta sig blev 2021 ännu ett förlorat år konstaterar Sydsvenskan i en intervju med Øresundsbro Konsortiets vd Linus Eriksson. Anledningen är att den ökade smittspridningen i Danmark fick den svenska regeringen att i slutet av året besluta om skärpta inreseregler från de övriga nordiska länderna. Resultatet av de skärpta reglerna blev en tidvis omfattande köbildning för bilister som körda över bron i riktning mot Sverige.
– Köer är inte bra. Tilliten till bron försvagas. Polisen måste få tillräckliga resurser, säger Linus Eriksson, vd för brokonsortiet, till Sydsvenskan.
Sydsvenskan 26. december 2021: Ett kallt dansk-svenskt tågkrig utkämpas mellan SJ och DSB
“Ett kallt tågkrig pågår mellan danska DSB och svenska SJ, skriver Sydsvenskans reporter Erik Magnusson efter intervjuer med danske framtidsforskaren Uffe Palludan och den svenske järnvägsexperten Lennart Serder. I artikeln beskrivs hur de båda statliga järnvägsbolagen strider om tågtrafiken över Öresund, om kontrollen över tillgången till spår på Københavns hovdbanegård och om den framtida trafiken till Tyskland genom den kommande Fehmarn bält-tunneln.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23