Følg os på

Samfund

Flere danske indlæg i den aktuelle Øresundsdebat

Publiseret

 

Ny trend. Debatten om den dansk-svensk Greater Copenhagen/Øresundsregionen har altid været omfattende i skånske medier, men nu ses der flere og flere debatindlæg i danske medier og på SoMe. Ligesom at Øresundsdebatten også bliver mere tilstedeværende i Stockholm. Den seneste uge har der dog været mest aktivitet på den svenske side. Samtidig betoner danske og svenske ministre at kontakterne mellem landene er steget under coronaoandemien. Læs News Øresunds sammenfatning af den aktuelle debat som omhandler Øresundsregionen – 36 debatartikler, kronikker, ministermøder, reportage og interviews i danske og svenske medier. 

Berlingske 23. maj 2021: “Metro mellem København og Malmø rykker tættere på”

Den danske avis Berlingske gransker i en artikel den fjerde undersøgelsesfase af en Øresundsmetro, en metrolinje mellem København og Malmø. Kommunerne præsenteret en slutrapport tidligere i foråret og Berlingske løfter de positive konklusioner fra slutrapporten.

Sydsvenskan 28. maj 2021: “Danskerne savner jo os”

Sydsvenskans politiske chefredaktør Heidi Avellan skriver om hvordan revnerne i det nordiske samarbejde er blevet synlige under coronapandemien og at hun tror at helingsprocessen snarere vil handle om praktiske løsninger: ”Det var klogt at koncentrere sig om fungerede samarbejde inden for afgrænsede områder i stedet for højtidelige deklarationer. Hverdagsnytten har også bygget Øresundsintegrationen. Muligheden at pendle, arbejde, studere, handle, forske, mødes og lave forretning på tværs af Øresund. De tusindevis af kontakter er integration.”

Sydsvenskan 24. maj 2021: “Otte forskelle som gør det svært at åbne Sverige mod Danmark”

”Kun svenskere, som har råd til at købe en negativ test, kan rejse til Danmark i sommer med de regler, som gælder nu”, siger Øresundsbro Konsortiets adm. direktør Linus Eriksson i et interview med Sydsvenskan. Han nævner otte forskelle mellem de danske og svenske regler for de, som rejser over Øresund. De handler om alt fra forskellige krav på hvor gammel en gyldig covid-test må være ved grænsepassagen til at Danmark tilbyder gratis kviktest, hvilket Sverige ikke gør (dog med undtagelse for arbejdspendlere).

Sydsvenskan 24. maj 2021: “Ton debatten om broer og tunneler ned”

”En gang imellem har vi åbenbart brug for at blive rystet lidt, for at kunne sætte pris på hverdagen, at savne det vi er vant til, klage over de chancer vi misser og indse vores muligheder” skriver Sven-Åke Olofsson i en klumme i Sydsvenskan. Han konstaterer at store infrastrukturprojekter i sig selv ikke er det samme som mentale broer. Derfor opfordrer han til at tone debatten om broer og tunneler ned ”som i mangt og meget går over hoevedet på folk”. Sven-Åke Olofssons konklusion er, at det vigtige i stedet er at ”sortere i kludderværket af afklippede relationer” og at der er brug for store events på begge sider af Sundet, som kan få indbyggerene til at føle at rejsen er besværet værd… ”når grænserne vel står vidt åbent, kan vi godt fundere over, hvordan vi skal tage hånd om hinanden på en bedre måde.”

Altinget 21. maj 2021 ” Svenske, norske og danske kommuner og regioner: De nordiske transportplaner tager ikke klimaet alvorligt”

De nationale regeringer tager ikke nok hensyn til, at infrastrukturen ikke stopper ved grænserne, mener ti regional- og kommunalpolitikere fra Danmark, Norge og Sverige. Politikerne, som er en del af det dansk-tysk-svensk-norske samarbejde STRING, skriver blandt andet i debatartiklen:  ”Det første skridt i at skabe et fælles investeringsområde er, at vi fysisk nærmer os hinanden. Men her fejler de fremlagte transportplaner. Uden en sammenhængende, grænseoverskridende infrastrukturplanlægning – ingen megaregion. Og ingen reel vækst eller grøn omstilling af transportsektoren.” Tre prioriteringer fremhæves: dobbeltsporet jernbane mellem Oslo og Gøteborg, nye faste forbindelser over Øresund samt at undgå forsinkelser i konstruktionen af Femern Bælt-forbindelsen. Samtidig foreslås en grænseoverskridende transportkommission.


Tidligere debatindlæg:

Berlingske 21. maj: “København skulle være base for over fire millioner mennesker. To årtier senere ligger drømmen i grus: »Det ville være tosset at opgive«”

I ett fördjupande reportage beskriver Berlingske hur Köpenhamns dröm om att vara centrum i en växande dansk-svensk metropolregion gått i kras. Greater Copenhagen/Öresundsregionen nådde sin topp 2008 men sedan har finanskrisen, migrationskrisen och nu coronakrisen bidragit till att den gränsregionala utvecklingen backat. Samtidigt belyser Berlingske hur det fortsatt finns stora framtidsmöjligheter och starka kopplingar över Öresund med bl.a. forskningsanläggningarna Max IV och ESS men att det bygger på en fritt rörlig arbetskraft mellan länderna. “Vi risikerer at gå glip af arbejdspladser og vækst. København er en kommune med under 700.000 indbyggere, men Greater Copenhagen har over fire millioner, og så begynder det at batte noget i internationalt regi”, säger Sophie Hæstorp Andersen (S), som är vice ordförande i det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen Committee och toppkandidat till posten som ny överborgmästare i Köpenhamn vid höstens danska kommunalval.

Berlingske 16. maj: “Lad os få en øresundstraktat og en metro til Sverige”

För att inte Bornholmsborna fler gånger ska behöva uppleva att Sverige stänger gränsen och stoppar den viktiga transittrafiken genom Skåne till övriga Danmark har Peter Juel Jensen (V), folketingsledamot från Bornholm, föreslagit att det skapas ett Öresundstraktat som säkrar tranisttrafiken. I en debattartikel i Berlingske utvecklar Bertel Haarder (V), president för Nordiska rådet, dansk Folketingsledamot och tidigare minister, förslaget till ett Öresundstraktat som han menar ska omfatta den samlade hanteringen av gränsen mellan Danmark och Sverige över Öresund. Utöver Bornholmsbornas transittrafik genom Skåne menar Bertel Haarder att traktatet även skulle omfatta bl.a. Öresundspendlare och danska ägare av fritidshus i Sverige. Han pekar på hur betydelsefull den gemensamma arbetsmarknaden och avslutar med: “Jeg ville ønske, at justitsministeren ville flytte en uge til Skåne uden ministerbil, så han kunne opleve de vilkår, han har budt de svenske pendlere de seneste 14 måneder. Derefter kan han tage til Flensborg og opleve det samme”.

Dagens Industri 17. maj: EU och finansmarknaden kan göra dubbelspår mellan Oslo-Göteborg till verklighet

Norge och Sverige bör satsa på att bygga ut järnvägen mellan Göteborg och Oslo till dubbelspår och därmed korta restiden både för människor och gods till nytta för klimatet och miljön. Det menar norska och svenska kommun- och regionpolitiker i en debattartikel i Dagens Industri. “Både Sverige och Norge står inför antagande av nya transportplaner som reglerar infrastrukturinvesteringar de kommande tolv åren”, skriver de och pekar på att det då är viktigt att dra nytta av den kommande Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland. “Dubbelspår Oslo-Göteborg är en nödvändig del av en upprustad infrastruktur i Sverige och kommer vara en lönsam prioritering, dels ur ett klimat- och miljöperspektiv och dels ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. 12 miljoner människor bor längs sträckan mellan Oslo och Hamburg. Flera viktiga knytpunkter, så som Göteborg, Malmö och Köpenhamn finns längs vägen”.  Skribenterna pekar också på vikten av använda de finansieringsmodeller med brukarbetalning, statsgarantier för lånen och EU-stöd som bidragit till de fasta förbindelser som förbinder Danmark med grannländerna.

DI Hovedstaden 11. maj: “Vi skal kæmpe for et fælles arbejdsmarked – nu og i fremtiden!”

Det finns en jättestor potential i den gemensamma arbetsmarknaden i metropolen Greater Copenhagen. Men det kräver att vi bidrar på båda sidor av sundet – både regionalt och nationellt, skriver DI Hovedstaden på Linkedin. Inlägget avslutas med “Danmark är på väg att öppna upp igen. Det bör vara startskottet till att öppna de mentala broarna över Öresund”.

Danmarks ambassad i Stockholm 10 maj: Eniga ministrar: Fehmarn Bält-förbindelsen och coronapandemin sätter fokus på ett ökat dansk-svenskt samarbete

Under coronapandemin har kontakterna mellan Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) och Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) varit extra täta. Inför invigningen av Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland om åtta år är det viktigt att det dansk-svenska samarbetet fortsätter att utvecklas. Det betonade de båda ministrarna när de måndagen den 10 maj möttes som talare i ett webbinarium om Fehmarn Bält-förbindelsen som arrangerades av Danmarks ambassadör i Sverige, Vibeke Rovsing Lauritzen.

Altinget 10 maj: “Svensk forskare om stigande huspriser: Vi är avundsjuka på Danmark”

Det politiska svaret på Sveriges stigande bostadspriser har varit bristfälligt skriver Peter Englund, professor emeritus vid Handelshögskolan i Stockholm, i en debattartikel i Altinget. Han pekar på Danmark som förebild där det nu finns en politisk enighet om att upphäva de frysta skattevärderna när bostäder beskattas. Peter Englund menar att Sverige borde titta på  Danmark och interinföra en fastighetsskatt som sätts i proportion efter bostädernas värde.

Berlingske 8. maj: “Kommentar: Giv mig svenskerne tilbage i København”

“Først kom flygtningene, så coronaen, og siden røg danske og svenske politikere i totterne på hinanden. Drømmen om en dansk-svensk metropol over Øresund med København i centrum ligger i ruiner. Det er på tide at genoplive den”, skriver Kasper Krogh i en kronik i Berlingske. I dag hører han kun folk tale dansk, når han bevæger sig rundt i København. En ting er turister fra fjerntliggende lande. Det er en anden ting med vores brødre fra Skåne, Helsingborg og Malmø, vores naboer. “… og jeg savner dem i mit København, konstaterer Kasper Krogh.

DI Hovedstaden 11. maj: Vi skal kæmpe for et fælles arbejdsmarked – nu og i fremtiden! 

Der er et kæmpe potentiale i det fælles arbejdsmarked i metropolen Greater Copenhagen. Men det kræver, at vi bidrager på begge sider af sundet – både regional og nationalt”, skriver DI Hovedstaden på LinkedIn. Inlægget afsluttes med “Danmark ved at åbne op igen. Det bør være startskuddet til at åbne de mentale broer over Øresund”.

Dagens Industri 30. april og Berlingske 1. maj: “Gør vores dansk-svenske hovedstadsregion til den mest åbne i verden”

Samarbejdet på tværs af Øresund har brug for en ny start i form af tre initiativer, skriver Greater Copenhagens managing director, Tue David Bak, og Øresundsbroens direktør, Linus Eriksson, i et debatindlæg i Berlingske og Dagens Industri.

1. Politisk garanti for, at Øresundsbron aldrig bliver lukket, og at landanlæggene udvides, så broens fulde kapacitet kan udnyttes.

2. Åbn den dansk-svenske region op for verden, f.eks. ved at åbne offentlige institutioner og give forskere, virksomheder og investorer adgang til data.

3. Oprettelse af en dansk-svensk Øresunds Task Force med Greater Copenhagens politiske ledere, repræsentanter fra erhvervslivet og de to stater for at løse problemer og forfølge fælles projekter.

Altinget 3. maj: Ti borgmestre vil se en plan for trafikudvikling omkring København

Som led i de nationale infrastrukturforhandlinger i Danmark, ønsker ti borgmestre fra Københavns omegn at der udarbejdes en samlet investeringsplan for hovedstadsområdet. Det skriver Altinget. De har derfor skrevet et brev til Folketingets trafikudvalg og skal have møde med udvalget den 11. maj. Et vigtigt emne for mange af borgmestrene er at reducere støjen, ikke mindst fra gennemkørende trafik. Et andet er at forbedre busforbindelserne med særlige kørebaner og stationer og fortrinsret for busser i trafikken.

Altinget 26 april: “Lars Weiss om trængselsafgifter: Vil vi have en hovedstad for biler eller for borgere?”
Løsningerne findes og er gennemførlige. Nu er tiden inde til, at regeringen og Folketinget handler for at mindske trængslen i København, skriver hovedstadens overborgmester Lars Weiss (S) i et indlæg i Altinget i en debatartikel i Altinget.
“Siden 2013 har vi debatteret for og imod trængselsring. Dengang var mantraet, at der kommer en løsning i morgen. Men nu har fremtiden ringet, og den vil have sit grønne København tilbage. Der ligger allerede flere gode løsninger på bordet. For hvert år der går, sander trafikken mere og mere til i København. Antallet af biler er steget med cirka 25 procent siden 2010, og københavnerne har nu cirka 130.000 personbiler.

Sydsvenskan 25 april: “Opret en dansk-svensk taskforce”
Politikerne har et ansvar for den frie bevægelighed og for at skabe betingelserne for, at folk kan arbejde sammen, også på tværs af grænserne. Sammen har vi tidligere kunnet løse utallige kriser, ikke hver for sig. Det skriver Bertel Haarder (V), formand for Nordisk Råd, og Carl Johan Sonesson (M), formand for Greater Copenhagen Committee og regionsrådsformand for Region Skåne, i en debatartikel i Sydsvenskan. De påpeger, at den frie bevægelighed er en afgørende forudsætning for udvikling og vækst, men at den frie bevægelighed nu er truet i Sverige, Danmark og hele Norden. “Vores råd til de nordiske regeringer er derfor: skab nye bilaterale fora, hvor relevante aktører fra begge sider af grænsen kan arbejde sammen om at finde løsninger på fremtidens kriser… Vores forslag drejer sig ikke kun om at løse den nuværende krise, men også om at oprette et forum for hvert grænseområde, som kan håndtere fremtidige kriser i det pågældende grænseområde. En af erfaringerne fra coronapandemien er, at lukning af grænsen ikke er en fremtidssikret løsning.”.

Sydsvenskan 25 april: “Per T. Ohlsson: Et besværligt spørgsmål” – om hvordan de nordiske landes erfaringer fra krigen påvirker samarbejdet nu under coronapandemien
Historiske erfaringer har indflydelse på, hvordan lande og folk ser på verden og forskellige trusler. Dette har i høj grad påvirket de nordiske landes handlinger under koronapandemien, skriver Per T. Ohlsson, senior klummeskribent i Sydsvenskan. I sin klumme henviser han til forfatteren Bengt Lindroths bog ‘Vi som ikke var med i krigen’. “Danmark og Norge blev besat af Nazityskland. Finland blev angrebet af Sovjetunionen. Island var først under britisk og derefter amerikansk beskyttelse. Kun Sverige slap væk. Lindroth hævder, at dette ikke blot har ført til en “forståelseskløft”, men også til et svensk “fremmedgørelsessyndrom” og et korrigeret selvbillede”. Fremmedgørelsen er igen blevet tydelig, da Sverige har valgt en anden strategi til bekæmpelse af coronapandemien, samtidig med at landet har de højeste dødsrater for covid-19 i Norden.

Rapidus 22. april: “ Øresundsklyngen støves af med vind og brint”
Et nyt dansk-svensk kluster for  grøn energi er ved at blive etableret i al stilhed uden nogen organisation eller struktur, konstaterer Keld Broksø, dansk klummeskribent for Rapius-nyhedsbrevet. Han peger på Danmarks ambitiøse investeringer i vindkraft og muligheden for at omdanne vindenergiskabt elektricitet til brint og derefter til grønt brændstof til fly, skibe, køretøjer og industri, såkaldt power-to-x. Danmark har allerede bygget enorme havvindmølleparker og planlægger bl.a. to yderligere midt i Øresund – ved Aflandshage og Nordre Flint – med 200 meter høje vindmøller. Samtidig planlægger danske energi- og transportvirksomheder et såkaldt power-to-x-anlæg uden for København. Den danske hovedstad er også hjemsted for brancheorganisationerne Wind Denmark og Brintindustrien. Samtidig påpeger Keld Broksø, at Svensk Vindenergi forudser, at vindkraft vil blive Sveriges næststørste energikilde inden for få år, og at den vil vokse mest i det sydlige Sverige. Siden 2017 er der blevet investeret over 100 milliarder svenske kroner i svensk vindkraft. Sverige ser også ved at se mulighederne i brint (vätgas på svensk). Vätgas Sverige i Göteborg har flere sydsvenske medlemmer og er projektleder Nordic Hydrogen Korridor med EU-støtte. Kronikken slutter med en efterlysning: “Udviklingen indenfor vindenergi og brint kan også ske i lyset af en ny Øresundsorganisation, der kan give navn og funktion til et ny kluster. Greater Copenhagen, de tre Øresundsregioner, København og Malmø – hvor er I?”

Dagens Industri 19. april: “ Potentialet er enormt – hvorfor er politikerne uinteresserede?”
” I praksis har København ingen arbejdsløshed, mens Skåne har Sveriges højeste. Potentialet er enormt i Skåne, hvis länet får lov til at drage fordel af Danmark, men så skal politikerne skabe betingelser for Greater Copenhagen. I dag sker det modsatte.” Det skriver Henrik Mitelman i en analyse i Dagens Industri.

Sydsvenskan 13. april: Danske trafikplaner kan ramme Øresundsintegrationen hårdt
Den dansk-svenske integration kan blive truet af den danske regerings infrastrukturplan frem til 2035, som blev præsenteret i sidste uge, og som nu forhandles med de øvrige parter i Folketinget. I et interview med det danskfødte svenske Riksdagsmedlem Niels Paarup-Petersen (C), i Sydsvenskan den 13. april, fremhæves tre konkrete danske forslag, der kan påvirke rejser mellem Danmark og Sverige:

  • Det danske forslag om at bygge et vendespor ved togstationen ved Københavns Lufthavn betyder, at tog fra Sverige kan have Kastrup som dansk endestation.
  • Forslaget om at undersøge, om togtrafikken på Kystbanen mellem København og Helsingør skal erstattes af en ny generation af pendeltog, S-tog med metrodrift, der kan køre førerløst og med højere punktlighed, vil gøre det umuligt for en HH-tunnel til konventionelle persontog, da disse ikke kan køre på samme spor som S-tog.
  • Bekymringen for, at Sverige igen kan lukke for dansk transittrafik gennem Skåne for rejsende til og fra Bornholm, får Danmark til at øge færgetrafikken mellem Køge og Rønne. Niels Paarup-Petersen oplyser, at der er en bekymring i Ystad om at miste den vigtige færgetrafik til Rønne på Bornholm, og at han derfor besøger skånske havneby i næste uge.

Hallandsposten 9 april: Helsingborgs sak är Halmstads och hela Hallands sak
I en lederartikel den 9. april understreger Hallandsposten, hvordan det yngste medlem af det dansk-svenske Greater Copenhagen-samarbejde, Region Halland, ville have stor gavn af en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, HH-forbindelsen. I lederen konstateres det, at der er en skånsk positionskrig mellem tre alternativer til en ny fast forbindelse over Øresund: HH-forbindelsen, Europasporet mellem Landskrona og København og Øresundsmetroen mellem København og Malmø. ”Her kan de Hallandske kommuner, ikke mindst Halmstad, spille en vigtig rolle i understøttelsen af ​​planerne for en ny tunnel. Og selvfølgelig så det projekt, der ligger i spidsen for planlægningen, og som Hallands beboere sandsynligvis ville have mest gavn af – HH-forbindelsen” og citerer borgmester i Halmstad, Jonas Bergman (M):” Stop med at undersøge og start med at grave “.

Berlingske 7 april: En tunnel til Sverige vækker oprør i Danmark: »Det er en helt vildt dårlig idé«
Berlingske rapporterer den 7. april om at indbyggere i Helsingør, Espergærde och Snekkersten har oprettet borgerinitiativet “Stop HH-forbindelsen” med egen hjemmeside og en Facebookgruppe, med p.t. 263 medlemmer. En af initiativtagerne, Peter Pejtersen, fortæller avisen, at han mener, at HH-forbindelsen er en dårlig idé med fire store problemer. 1. Han påpeger, at kvalitetsrapporten om HH-forbindelsen siger, at den store dybde og grundfjeldet betyder, at projektet bevæger sig mod den øvre grænse for, hvad der er muligt, når det kommer til borede tunneler i forhold til geologien.2. Hvis forbindelsen i stedet bygges med sænketunneler, mener han, at den vil ødelægge vigtige naturområder på dansk side. 3. De yderligere 13.500 biler, som HH-forbindelsen forventes at bidrage med hvert døgn, risikerer at skabe øgede trafikproblemer på Helsingør-motorvejen. 4. Hvad sker der med Helsingør, når færgetrafikken erstattes af HH-forbindelsen?

Altinget 7 april: Region Hovedstaden og 29 kommuner: Vi har ti løsninger på fremtidens trafikudfordringer
Stora delar av infrastrukturen i det danska huvudstadsområdet är föråldrat och underdimensionerat skriver Region Hovedstadens regionrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) och de 29 kommunerna i KKR Hovestadens båda ordföranden Steen Christiansen (S) och Karsten Søndergaard (V) i en debattartikel i altinget.dk den 7 april.

Sydsvenskan 4 april: ”Gränsregioner kan inte administreras fram av politiker.”
Det svagare danska intresset för Öresundsregionen omfattas nu även av Sverige, skriver Christer Persson, docent i ekonomisk geografi och tidigare utvecklingschef i Malmö stad, i en debattartikel i Sydsvenskan den 4 april. “Ointresset har underblåsts av en konkurrens mellan Stockholmsregionen och Öresundsregionen (läs Köpenhamnsregionen). Det har manifesterats i kampen mellan Arlanda och Copenhagen Airport och de båda ländernas kamp om den Europeiska läkemedelsmyndigheten”. Han avslutar med att peka på att bl.a. de sydsvenska SOM-undersökningen från 2015 visar att dagens unga generation i både Danmark och Sverige är mycket positiva till att arbeta och studera på andra sidan Öresund. ” Det borde politikerna på ömse sidor Sundet ta till sig och lägga i vågskålen när de ska fatta avgörande beslut om Öresundsregionens framtid”.

Politiken 28 marts: Grænser er til for at blive krydset
“Historien har visat oss att gränser inte är statiska och att gränser är till för att korsas”, skriver Bertel Haarder (V), president i Nordiska Rådet och Carl Johan Sonesson (M) som är ordförande för Greater Copenhagen Committee och Region Skåne i en debattartikel i Politiken den 28 mars. De skriver hur Öresundssamarbetet har lidit under gränshinder och delvis stängda gränser framförallt under coronapandemin. De föreslår nu att regeringarna i Danmark och Sverige träffar Nordiska Rådet och Greater Copenhagen Kommitté för att skapa ett gemensamt “tack force” för att lösa de gemensamma gränsproblemen.

Sjællandske Nyheder 22 marts: Minister dumper HH-tunnel
I en videointerview med Sjællandske Nyheder d. 22. marts mener transportminister Benny Engelbrecht (S) at forslaget om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg i den statslige undersøgelse, der blev præsenteret i januar, er urealistisk og involverer mange trafikudfordringer. “Det er ikke det mest realistiske projekt i verden. Det har været interessant at få belyst, men det her er ikke noget, vi trykker go til, lød det fra ministeren, der pointerede, at den strategiske analyse af vej- og togforbindelse over sundet blev gennemført efter svensk ønske”.

Dagens Samhälle 22 marts: Øresundsmetro Executive: En metro mellem København og Malmø er socioøkonomisk let at retfærdiggøre
Leif Jakobsson (S), formand for Øresundsmetro Executive, der vil skabe opbakning til en metroforbindelse mellem København og Malmø, skriver i en debatartikel i Dagens Samhälle d. 22. marts, at forbindelsen er let at retfærdigøre socioøkonomisk – af miljømæssige årsager, arbejdsmarkedsgrunde og for at muliggøre flere gods- og fjerntogstransporter. Forslag til finansiering kan ifølge Leif Jakobsson være en kombination af billetindtægter og vejafgifter fra køretøjstrafik på Øresundsbron.

Sydsvenskan 24 marts: ”Skånsk ønskeliste: sådan kan integrationen over Øresund genskabes”
I Sydsvenskan d. 24. marts sammenfatter politikreporteren Erik Magnusson en uofficiel skånsk ønskeliste med de tiltag, der er nødvendige for at øge Øresundsintegrationen:

  • Afskaf grænsekontrollerne
  • Påskynd arbejdet med at fjerne grænsehindringer
  • Skærp beredskabet for kommende store kriser
  • Forbered for nye faste forbindelser over Øresund
  • Spred viden om Øresundsregionen i hele Sverige og Danmark

Dagens Industri 23 marts: Dansk Erhverv og Sydsvenska Industri- och handelskammaren: ”Løft Øresundsregionen”
Brian Mikkelsen, adm. direktør for Dansk Erhverv och Stephan Müchler, adm. direktør for Sydsvenska Industri- och Handelskammaren opfordrer i en debatartikel i Dagens Industri d. 23. marts, den svenske og danske regering til at åbne grænsen mellem landene, og prioritere at fjerne flere grænsehindringer i Øresundsregionen. ”De restriktioner i bevægelsen, som er blevet indført er klumpede og har ofte haft uklare direktiv til både borgere og politiet. Den frie bevægelighed er et meget stærkt og grundlæggende demokratisk forankret princip i Norden og EU, som skal få allerhøjeste prioritet.”
De to administrerende direktører fremhæver at der er brug for bedre infrastruktur og ensartet regelværk, ikke kun i relation til restriktionerne og grænsereglerne under coronakrisen, men også for samfundet i øvrigt. Dette for at kunne betragte Greater Copenhagen som en samlet business region.

Kristelig Dagblad 22 marts: “Pludselig blev det tydeligt, hvor meget især Øresundsregionen egentlig hænger sammen”
Vi har taget vores misundelsesværdige regionale samarbejde inden for Norden for givet, skriver den danske minister for nordisk samarbejde, Flemming Møller Mortensen, i en debatartikel i Kristeligt Dagblad d. 22. marts. Coronapandemien har vist, at vi ikke kan gøre det, siger han og argumenterer for, at det nordiske samarbejde skal udvikles i fremtiden. I løbet af efteråret, da Danmark var formand for Nordisk Ministerråd, vedtog samarbejdsministrene en fireårig handlingsplan med konkrete mål for et grønt, konkurrencedygtigt og socialt bæredygtig Norden, og den skal nu gennemføres i praksis, skriver Flemming Møller Mortensen.

Rapidus 4 marts: HH-forbindelsen er død for alle på nær svenskerne”
Det svenske nyhedsbrev Rapidus danske kronikør Keld Broksø mener i en kronik d. 4. marts at svenske politikere burde indse at planerne for en fast HH-forbindelse er død – fra et dansk perspektiv. Anledningen er at den statslige dansk-svenske udredning om en fast HH-forbindelse, som blev præsenteret i januar i år, viste at brugerindtægterne ikke rækker til at finansiere en kombineret bil og jernvejsforbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Der mangler op til 14 milliarder DKK / 20 milliarder SEK for at få regnskabet til at gå op. Keld Broksø peger på at den svenske optimisme derfor ikke deles af ledende danske politikere: “For eksempel har transportordfører Rasmus Helveg-Petersen (RV) ”ikke lyst til at tage 14 milliarder kroner fra andre projekter og lægge dem på en ny fast forbindelse til Sverige.” Den konservative transportordfører Niels Flemming Hansen dumper også HH på grund af økonomien. Transportminister Benny Engelbrecht (S) påpeger at regeringen ikke er klar at melde ud om HH. Summa summarum: Glem det!
Keld Broksøs konklusion er at Sverige bør lære af Femern Bælt forbindelsen, som Danmark bygger og finansierer alene, og meddele at Sverige på egen hånd finansierer en HH-forbindelse. Desuden mener han at svenske politikere også må  have tålmodighed med danske protester fra beboere i Nordsjælland – på samme måde som den kommende Femern Bælt forbindelse vagte protester i det nordlige Tyskland inden den endelige godkendelse efter flere anker.

Berlingske 1 marts: Et stærkt Europa har brug for et forenet Norden
Partiledere for de moderate partier i Norden skriver i en debatartikel i Berlingske d. 1. marts, at det nordiske samarbejde skal styrkes for at skabe vækst og jobs og for at modstå coronapandemien og fremtidige udfordringer. Blandt andet nævnes det at være et attraktivt sted for investeringer, at udvikle produktionen af ​​grøn elektricitet, et udviklet nordisk forsvarssamarbejde og bedre kriseberedskab.

Sydsvenskan 28 februar: Vi er blevet enige om, hvordan vejen frem for nye Øresundsforbindelser skal se ud.”
Politikere i Region Skåne og Malmö stad skriver i en debatartikel i Sydsvenskan d. 28. februar at overskuddet fra Øresundsbron skal investeres i investeringer i Skånes infrastruktur og især i planlægning og opførelse af en Øresundsmetro mellem Malmø og København. De mener, at regeringerne nu skal tage det næste skridt for at oprette en fast HH-forbindelse, og at de svenske og danske regeringer skal beslutte at udpege en mellemstatslig undersøgelse af en metro mellem København og Malmø. Øresundsmetroen er tænkt til at kunne aflaste passagertogene på Øresundsbron i fremtiden.

Sydsvenskan 25 februar: ”Svenska nationella intressen tvingar fram lösningar som inte är de bästa för Öresundsregionen”
Fremtidsforskeren Uffe Palludan mener i et debatindlæg i Sydsvenskan d. 25. februar at mangel på interesse for en ny fast forbindelse på svensk nationalt plan skyldes en gammeldags indstilling. En strategisk analyse om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør er blevet præsenteret for nylig, men Uffe Palludan ser en manglende svensk interesse i projektet: ”Gång på gång har HH-förespråkarna alltså försökt få klartecken för en förbindelse genom att knyta den till ”svenska nationella intressen”. Det har gjort att projektet blivit ointressant för danskar.” skriver Uffe Palludan og fremhæver at de løsninger som præsenteres, derfor ikke er de bedste for Øresundsregionen.

MINE 25 februar: Covid 19: “hela arbetsmarknadsutveckling och regionens konkurrenskraft kan stå på spel
Coronapandemien har ikke bare betydning for den frie bevægelighed her og nu, fremhæver Kate Plaskonis, marknadschef på organisationen MINE, i et debatindlæg d. 25. februar. Det kan have langsigtede konsekvenser og hun anser, at der er behov for at se på reglerne for det fælles arbejdsmarked. Det handler blandt andet om personer som er født uden for EU, som ikke kan tage arbejde og praktik i Danmark og om reglerne for grænsependleres hjemmearbejde. ” Vid en första anblick så påverkas endast pendlare och arbetsgivare, men i själva verket kan hela arbetsmarknadsutveckling och regionens konkurrenskraft stå på spel. Covid-19 är inte den sista pandemin, det kommer att uppstå fler krissituationer där holistisk lösningsförmåga och handlingskraft är avgörande för regionens tillväxt.” skriver Kate Plaskonis.

Kvällsposten 18 februar: ”Smittar man mer om man passerar en nationsgräns?”
Det spørger Magnus Ehrenberg, stifter af kommunikationsbureauet Ehrenberg Sørensen Kommunikation, i et debatindlæg i den svenske avis Kvällsposten d. 18. februar. Han anser, at det som han benævner som en kapløbning i lukkede grænser, kan få konsekvenser som hverken nye forbindelser eller højhastighedstog kan kurere. Magnus Ehrenberg fremhæver restriktioner er nødvendige, men at de bør samordnes mellem Danmark, Sverige og Tyskland for at gøre det smidigt for de som arbejder i flere lande.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur08. november 2024

Indenrigsflyvningen i Sverige mistede 10 pct. af passagererne i årets tredje kvartal – voldsomt fald mellem Malmø og Stockholm

Antallet af passagerer i svenske lufthavne steg med 1,5 pct. til 8,91 millioner i årets tredje kvartal. Det er internationale...

Danmark08. november 2024

Kristersson (M) og Frederiksen (S) lykønsker Trump – og håber på mere støtte til Ukraine

Natten til onsdag stod det klart, at Donald Trump havde gjort comeback som USA’s præsident. Både Danmarks og Sveriges statsministre,...

Danmark08. november 2024

To svenske teenagere anholdt for terrorforbrydelser i København

To svenske drenge på 17 og 19 år er blevet tilbageholdt i København mistænkt for terrorhandlinger rettet mod den israelske...

Infrastruktur08. november 2024

Otte procent flere passagerer i CPH i oktober

Med godt 2,7 millioner passagerer i oktober var det den mest intense efterårsmåned nogensinde for Københavns Lufthavn. Antallet af passagerer...

Sverige08. november 2024

Ny svensk lov giver politiet ret til at beslaglægge aktiver fra kriminelle, selv når de ikke er mistænkt for en forbrydelse

Fra i dag, fredag, kan svensk politi beslaglægge aktiver som luksusure, biler, smykker og ejendomme fra kriminelle uden konkret mistanke...

Infrastruktur08. november 2024

De kommunalt ejede regionale lufthavne i Sverige har mistet mere end halvdelen af deres passagerer

De 29 kommunalt ejede regionale lufthavne i Sverige har tilsammen mistet mere end halvdelen af deres passagerer siden 2019. I...

Ejendomme08. november 2024

Svensk undersøgelse foreslår lempet amortiseringskrav for boligkøbere

Enhver, der ønsker at købe en bolig i Sverige, skal erlægge mindst 15 pct. af boligens værdi i udbetaling. Hvis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.