Infrastruktur
Anlægningen af Lynetteholm startet – Länsstyrelsen Skåne fortsat bekymret over spredningen af bundmateriale ved Falsterbonäset
I januar indledte udviklingsselskabet By & Havn arbejdet med at bygge Lynetteholm, en 275 hektar stor ny halvø i Københavns havneindløb. Det betyder, at man er begyndt at transportere havbundsmateriale fra byggepladsen til et deponeringsanlæg i Køge Bugt, lige vest for Falsterbo-halvøen og tæt på et svensk Natura 2000-område. Länsstyrelsen i Skåne og Naturvårdsverket har tidligere ønsket at se et alternativt deponeringssted for havbundsmaterialet, da der er risiko for at der spredes forurenet jord over i svenske farvande, men By & Havn har ikke været villig til at give afkald på planen.
– Vi er ved at undersøge, hvordan vi skal gå videre, siger Carl Lindqvist, vandadministrator hos Länsstyrelsen, til Sydsvenskan.
By & Havn planlægger at dumpe ca. 1,5 millioner kubikmeter havbundsmateriale, der skal opgraves i forbindelse med anlægningen af Lynetteholm. Grunden hertil er at dette ikke er et tilstrækkeligt stabilt grundlag for det fyldmateriale, der skal danne halvøen. Kun en lille del af det mest forurenede materiale vil blive deponeret på land, mens resten vil blive deponeret i Køge Bugt på udvalgte deponeringssteder. Länsstyrelsen Skåne og Naturvårdsverket, har tidligere udtrykt bekymring over deponeringen af jordaffaldet i Køge Bugt.
– De bundmaterialer, der bliver gravet væk, hvor øen skal anlægges, indeholder alt, hvad man kan forestille sig at finde i en havn: fra tungmetaller til PCB, siger Carl Lindqvist fra Länsstyrelsen Skåne til Sydsvenskan.
Forureningen kan sprede sig til de svenske farvande. Kommuner på den danske side er også bekymrede for spredning af bundmaterialet i forbindelse med dumpningen, oplyser TV2 Lorry.
Parterne er blevet enige om et overvågningssystem, der vil betyde, at hvis mere end 20 procent af den deponerede masse spredes til svenske farvande, skal dumpningen stoppes, men Länsstyrelsen mener, at dette tal er for højt.
– Forurening forsvinder ikke, fordi den spredes. Ud fra et miljømæssigt perspektiv bør man ikke sprede forurening i havet, siger Carl Lindqvist til Sydsvenskan.
By og Havn har i december fortalt TV2 Lorry, at de valgte deponeringssteder er de bedste til at sikre, at miljøpåvirkningen bliver så lille som muligt og ikke skadelig.
Planerne for opførelsen af Lynetteholm kan nu følges via By & Havns hjemmeside. (News Øresund)
Fakta: Lynetteholm
I juni 2021 vedtog Folketinget en lov om at anlægge Lynetteholmen i havneindløbet til København. Øen har flere formål: at sikre hovedstaden mod fremtidige stormfloder, at videreudvikle byen med nye boliger og arbejdspladser og være et sted, hvor overskydende jord fra byggeprojekter i København kan deponeres på en klimavenlig måde.
By & Havn er bygherre for anlægsprojektet. Visionen for halvøen er at opføre en bæredygtig bydel med plads til 35.000 indbyggere og lige så mange arbejdspladser, som skal forbindes med resten af København via en motorvej (Østlig ringvej) og en ny metrolinje. Omkring 2070 forventes øen at være fuldt udbygget med boliger, kontorer og anden infrastruktur.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23