Følg os på

Infrastruktur

At beslutning om jernbaneinvesteringer i Skåne forsinkes vækker utålmodighed

Publiseret

 

Jernbanekapaciteten i Skåne blev torsdag drøftet på et seminar arrangeret af Skånetrafiken og Øresundsbroen under Ystad Summit. Foto: News Øresund – Louise Bideau

I december sidste år aflyste den nuværende regering planlægningen af en ny hovedlinje til højhastighedstog på ruten Lund-Hässleholm. Trafikverkets undersøgelse af kapaciteten i Skåne, som blev afsluttet i slutningen af juni, viser, at en firesporet forlængelse på ruten tidligst kan afsluttes i 2043. Manglen på svenske investeringer, der kan imødekomme den øgede trafik, der forventes at følge Femern Bælt-tunnelen i 2029, har skabt utålmodighed i Skåne. Det kom frem under en jernbanedebat på Ystad Summit torsdag. Samtidig blev spørgsmålet rejst, om debatten måske skulle have fundet sted i Stockholm i stedet.

Trafikverkets undersøgelse af jernbanekapaciteten i Skåne, der blev offentliggjort i juni i år, viser, at en firesporet forlængelse på Lund-Hässleholm-ruten tidligst kan afsluttes i 2043. På et jernbaneseminar arrangeret af Skånetrafiken og Øresundsbroen på Ystad Summit torsdag præsenterede Trafikverket sit forslag og blev spurgt, om 20 års udvidelsestid for små 60 kilometers jernbane ikke er temmelig lang tid?

– Jeg forstår godt, at det lyder som lang tid, men vi har forsøgt at udarbejde en realistisk tidsplan i betragtning af, at vi ikke har nogen organisation tilknyttet ruten i dag. Den var der for seks måneder siden, men er nu nedlagt. Det tager tid at genstarte, og desuden skal man forberede et indkøb. Vi foreslår en ny lokaliseringsundersøgelse. Den forrige blev afbrudt efter fire år, så en genoptagelse er påkrævet. Nogle dele kan helt sikkert bruges, men den skal revideres. Det lyder som lang tid, men det er der, vi ender baseret på, hvordan vi normalt bygger jernbaner i dag, siger Maria Wedin, seniorforsker ved Trafikverket.

Brede infrastrukturaftaler giver stabilitet i Danmark

Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron, fremhævede, at Danmark investerer 100 mia. kr. i den kommende Femern Bælt-forbindelse og dens videre forgrening; Tyskland 30 mia. kr., mens der i Sverige ikke er nogen investeringsbeslutninger knyttet til den forventede stigning i trafikken. Han fremhævede den danske måde at udvikle infrastrukturplaner på.

– I Danmark finder man en pakkeløsning, og så ved hele statsapparatet, myndigheder og alle virksomhederne, at her vil blive investeret 250 milliarder kroner i de kommende år. Så kommer man på omgangshøjde. Det er desuden en bred pakke, som ikke er vedtaget med et smalt flertal; der er mange partier på tværs af blokkene, som er involveret. Selv hvis der kommer et regeringsskifte, vil det ikke ændre på, hvad der skal bygges og udbygges. Der ligger en kulturforskel i, hvordan man agerer. Den kortsigtede situation i Sverige, hvor hver ny regering skal vedtage sin egen nationale plan, gør processen ujævn, sagde han.

Overskuddet fra Øresundsbroen bliver ikke i regionen

Per Tryding, næstformand for Sydsvenska Handelskammaren, fremhævede forskellen mellem storbyregionerne i Sverige, hvor den regionale finansiering ikke forbliver i Skåne på samme måde som i Göteborg og Stockholm.

– Trængselsafgifter er statsejede, men man har besluttet at kalde dem regionale. Skatterne er regionens bidrag, og så skal staten matche det med 50 pct. Det betyder, at der er mange penge at investere i infrastruktur. Derfor lægges fire ud af fem kroner i Göteborg og Stockholm, når det gælder nye investeringer i Sverige. Vi har Øresundsbroen, som er også en statslig investering. Broen indbetaler nu penge til staten hvert år, men de sniger sig ind i statskassen. For at sikre dét, er tilbagebetalingsperioderne nu ændret i 20 år, så staten kan hæve penge meget før, broen er tilbagebetalt. De penge er ikke frugtbare på samme måde som trængselsafgifter, sagde han.

– Danmark har været en drivende kraft i det her. De vil trække overskud ud af broen til at bygge infrastruktur, for eksempel til Kastrup Station som er den største flaskehals lige nu. Den bliver bygget med de penge, tilføjede Linus Eriksson.

Ystad Summit beskrives som et politisk uafhængigt og demokratisk mødested, hvor man samles i Ystad den 7.-8. september. Programmet er åbent for offentligheden.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Arbejdsmarked19. april 2024

Kommunal aflyser strejken – accepterer mæglertilbud om ny overenskomst

Onsdag, dagen før strejken skulle bryde ud, tog det svenske fagforbund Kommunal imod mæglernes tilbud om en ny overenskomst med...

Øresund19. april 2024

Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet

Danmark forventes at have fortsat højere økonomisk vækst end Sverige i 2024 med BNP-stigninger på over to pct. Sverige går...

Infrastruktur19. april 2024

Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september

Med start den 16. maj og frem til den 29. september i år forlænger Snälltåget linjen Stockholm-Malmö og fortsætter over...

Innovation18. april 2024

Innovation bliver en kerneopgave på Rigshospitalet

Efter i den seneste dekade i stigende grad at have arbejdet med “innovation”, er innovation siden sidste år blevet indlemmet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.