Følg os på

Danmark

Beslutning til foråret kan åbne op for privat finansiering af en HH-forbindelse

Publiseret

 

I dag trafikeres strækningen Helsingborg og Helsingør af færger. Til foråret beslutter den svenske regering om det kan blive aktuelt for private virksomheder at deltage i byggeriet af en fast forbindelse mellem byerne. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Til foråret skal der tages beslutninger, som kan afgøre om det bliver aktuelt med andre finansieringskilder end statslige bevillinger til at bygge en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Den svenske regering skal da træffe beslutninger om den nationale plan for infrastrukturinvesteringer, samt om opgavebeskrivelsen for den fælles statelige udredning af en HH-forbindelse. Skanska har for længst meldt deres interesse i at bygge forbindelsen og beregner byggetiden for en vej- og togtunnel til seks år. 

I foråret træffer den svenske regering beslutning om en national plan for infrastrukturinvesteringer frem til år 2029. Desuden skal der træffes beslutning om opgavebeskrivelsen for den fælles dansk-svenske udredning om en HH-forbindelse initieret af Sverigeförhandlingen.

– Den nationale plan og Sverigeförhandlingen har aktualiseret diskussionen om alternative finansieringskilder. Alternative løsninger er nøglen til en hurtigere og tidligere afslutning, siger Alexander Kielland, kommerciel chef hos Skanska, til News Øresund.

I forslaget til den nationale plan, som blev fremlagt af Trafikverket i efteråret, blev der blandt andet åbnet op for alternative udførsler når det gælder vejprojektet Tvärförbindelse Södertörn som planlægges syd for Stockholm.

– Den status ser vi gerne at HH også får. Jeg tror at der vil finde en del politisk påvirkning sted for at få det i stand inden den nationale plan besluttes, siger Alexander Kielland, og fortsætter:

– Det værste for HH-forbindelsen som projekt er at ikke få nogen udredningsstatus, at blive sat på pause på ubestemt tid. Siger man snævert at den skal finansieres af staten, havner projektet tidsmæssigt længere fremme end hvis man åbner op for alternativ finansiering – statslån eller private aktører. At lukke døren helt eller at give et snævert udredningsgrundlag vil være negativt for projektet og negativt for os, siger han.

Skanska har tidligere udarbejdet flere forslag til hvordan en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør vil kunne bygges med privat finansiering. Ifølge det seneste forslag vil det tage seks år at bygge forbindelsen, samt indebære en omkostning på 28 milliarder danske kroner for en vej- og en togtunnel. Indtjeningstiden beregnet til 30 år gennem brugerafgifter, hvilket også ville være aftaletiden inden forbindelsen derefter overleveres til den danske og svenske stat.

– Vi synes at det her er et af de mest interessante og mest egnede projekter i Sverige. Herefter er det valgår og kan være politisk følsomt med private firmaers indblanding i tjenester til medborgarne. Vi presser ikke på for at ang. spørgsmålet, men stiller gerne op og forklarer hvordan et offentligt-privat alternativ skulle kunne se ud, siger Alexander Kielland.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: Dansk-svensk undersøgelse af HH-forbindelse søger EU-midler

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik13. september 2024

Svensk regeringsomdannelse efter afhopning og EU-nominering – Maria Malmer Stenergard (M) ny udenrigsminister

Sveriges udenrigsminister Tobias Billström (M) meddelte uventet på X, tidligere Twitter, i sidste uge, at han trækker sig som udenrigsminister....

Politik13. september 2024

Jessica Rosencrantz (M) bliver Sveriges nye EU-minister og minister for nordisk samarbejde

Jessica Rosencrantz (M), medlem af den svenske rigsdag og formand for EU-udvalget, bliver ny EU-minister med ansvar for nordiske anliggender....

Øresund13. september 2024

Omsorg og erhverv i fokus, da danske og svenske ældreministre mødtes i Stockholm

“Sverige og Danmark har meget til fælles – også når det handler om at sikre fremtidens ældreomsorg” skriver Danmarks ældreminister...

Politik13. september 2024

Den svenske regering foreslår en betydelig forhøjelse af repatrieringsstøtten til 350.000 svenske kroner per person – selv om deres egen undersøgelse fraråder det

Flere penge til dem, der vender hjem fra Sverige. Regeringen foreslår at hæve repatrieringsstøtten fra 10.000 til 350.000 svenske kroner...

Bæredygtighed13. september 2024

Skånsk fødevareproduktion får sit eget videnscenter på SLU i Alnarp

Omstillingen til mere bæredygtige produktionsprocesser inden for landbrug og gartneri er i fokus, når Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Alnarp og...

Øresund13. september 2024

Øresundsdebatten uge 37: Trist når folk taler engelsk i stedet for dansk og København som forbillede for svenske byer

Sverige var først med flyskatten, men næste sommer bliver den afskaffet. Trist, når folk i København taler engelsk i stedet...

Danmark13. september 2024

Digitalt borgermøde om Københavns kommende metrolinje M5 kan ses bagefter

København planlægger at bygge en ny metrolinje, M5, som på sigt kan forbindes med en Øresundsmetro til Malmø. Frem til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.