Følg os på

Danmark

Beslutning til foråret kan åbne op for privat finansiering af en HH-forbindelse

Publiseret

 

I dag trafikeres strækningen Helsingborg og Helsingør af færger. Til foråret beslutter den svenske regering om det kan blive aktuelt for private virksomheder at deltage i byggeriet af en fast forbindelse mellem byerne. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Til foråret skal der tages beslutninger, som kan afgøre om det bliver aktuelt med andre finansieringskilder end statslige bevillinger til at bygge en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Den svenske regering skal da træffe beslutninger om den nationale plan for infrastrukturinvesteringer, samt om opgavebeskrivelsen for den fælles statelige udredning af en HH-forbindelse. Skanska har for længst meldt deres interesse i at bygge forbindelsen og beregner byggetiden for en vej- og togtunnel til seks år. 

I foråret træffer den svenske regering beslutning om en national plan for infrastrukturinvesteringer frem til år 2029. Desuden skal der træffes beslutning om opgavebeskrivelsen for den fælles dansk-svenske udredning om en HH-forbindelse initieret af Sverigeförhandlingen.

– Den nationale plan og Sverigeförhandlingen har aktualiseret diskussionen om alternative finansieringskilder. Alternative løsninger er nøglen til en hurtigere og tidligere afslutning, siger Alexander Kielland, kommerciel chef hos Skanska, til News Øresund.

I forslaget til den nationale plan, som blev fremlagt af Trafikverket i efteråret, blev der blandt andet åbnet op for alternative udførsler når det gælder vejprojektet Tvärförbindelse Södertörn som planlægges syd for Stockholm.

– Den status ser vi gerne at HH også får. Jeg tror at der vil finde en del politisk påvirkning sted for at få det i stand inden den nationale plan besluttes, siger Alexander Kielland, og fortsætter:

– Det værste for HH-forbindelsen som projekt er at ikke få nogen udredningsstatus, at blive sat på pause på ubestemt tid. Siger man snævert at den skal finansieres af staten, havner projektet tidsmæssigt længere fremme end hvis man åbner op for alternativ finansiering – statslån eller private aktører. At lukke døren helt eller at give et snævert udredningsgrundlag vil være negativt for projektet og negativt for os, siger han.

Skanska har tidligere udarbejdet flere forslag til hvordan en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør vil kunne bygges med privat finansiering. Ifølge det seneste forslag vil det tage seks år at bygge forbindelsen, samt indebære en omkostning på 28 milliarder danske kroner for en vej- og en togtunnel. Indtjeningstiden beregnet til 30 år gennem brugerafgifter, hvilket også ville være aftaletiden inden forbindelsen derefter overleveres til den danske og svenske stat.

– Vi synes at det her er et af de mest interessante og mest egnede projekter i Sverige. Herefter er det valgår og kan være politisk følsomt med private firmaers indblanding i tjenester til medborgarne. Vi presser ikke på for at ang. spørgsmålet, men stiller gerne op og forklarer hvordan et offentligt-privat alternativ skulle kunne se ud, siger Alexander Kielland.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: Dansk-svensk undersøgelse af HH-forbindelse søger EU-midler

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked13. juni 2024

Ny skatteaftale på plads – underskrevet af ministre

Glædeligt, vigtigt og endelig! Sådan beskrev Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) og Danmarks skatteminister Jeppe Bruus (S) den nye, genforhandlede...

Ejendomme12. juni 2024

Efterspørgslen på nybyggede boliger falder i Skåne 

26 procent færre nyproducerede boliger blev efterspurgt i Skåne i 2023 sammenlignet med året før. Det viser Region Skånes model...

Infrastruktur12. juni 2024

Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø

En station på eksisterende grund i den nordlige del af Västra Hamnen, Galeonen+, via en boret tunnel til den næste...

Infrastruktur12. juni 2024

Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge

Det ville koste 400 millioner kroner at bygge et afgreningskammer på den kommende metrolinje M5 i København for at kunne...

Sverige11. juni 2024

Den svenske regering vil tillade gårdsalg af alkohol – det svenske alkoholmonopol lever videre

Svenske gårde og mikrobryggerier skal have lov til at sælge øl, vin og spiritus i Sverige, men i begrænset omfang....

Samfund30. maj 2024

Tusindvis af svenske sygeplejersker kan gå i strejke den 4. juni – ønsker kortere arbejdstid

Den 4. juni kan omkring 2.000 medlemmer af det svenske fagforbund Vårdförbundet, som primært organiserer sygeplejersker, gå i strejke, hvis...

Arbejdsmarked31. maj 2024

Dansk-svensk aftale om social sikring genforhandlet – giver større fleksibilitet

Mens ændringerne i den genforhandlede dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, skal træde i kraft i 2025, er en anden dansk-svensk aftale i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.