Følg os på

Danmark

Beslutning til foråret kan åbne op for privat finansiering af en HH-forbindelse

Publiseret

 

I dag trafikeres strækningen Helsingborg og Helsingør af færger. Til foråret beslutter den svenske regering om det kan blive aktuelt for private virksomheder at deltage i byggeriet af en fast forbindelse mellem byerne. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Til foråret skal der tages beslutninger, som kan afgøre om det bliver aktuelt med andre finansieringskilder end statslige bevillinger til at bygge en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Den svenske regering skal da træffe beslutninger om den nationale plan for infrastrukturinvesteringer, samt om opgavebeskrivelsen for den fælles statelige udredning af en HH-forbindelse. Skanska har for længst meldt deres interesse i at bygge forbindelsen og beregner byggetiden for en vej- og togtunnel til seks år. 

I foråret træffer den svenske regering beslutning om en national plan for infrastrukturinvesteringer frem til år 2029. Desuden skal der træffes beslutning om opgavebeskrivelsen for den fælles dansk-svenske udredning om en HH-forbindelse initieret af Sverigeförhandlingen.

– Den nationale plan og Sverigeförhandlingen har aktualiseret diskussionen om alternative finansieringskilder. Alternative løsninger er nøglen til en hurtigere og tidligere afslutning, siger Alexander Kielland, kommerciel chef hos Skanska, til News Øresund.

I forslaget til den nationale plan, som blev fremlagt af Trafikverket i efteråret, blev der blandt andet åbnet op for alternative udførsler når det gælder vejprojektet Tvärförbindelse Södertörn som planlægges syd for Stockholm.

– Den status ser vi gerne at HH også får. Jeg tror at der vil finde en del politisk påvirkning sted for at få det i stand inden den nationale plan besluttes, siger Alexander Kielland, og fortsætter:

– Det værste for HH-forbindelsen som projekt er at ikke få nogen udredningsstatus, at blive sat på pause på ubestemt tid. Siger man snævert at den skal finansieres af staten, havner projektet tidsmæssigt længere fremme end hvis man åbner op for alternativ finansiering – statslån eller private aktører. At lukke døren helt eller at give et snævert udredningsgrundlag vil være negativt for projektet og negativt for os, siger han.

Skanska har tidligere udarbejdet flere forslag til hvordan en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør vil kunne bygges med privat finansiering. Ifølge det seneste forslag vil det tage seks år at bygge forbindelsen, samt indebære en omkostning på 28 milliarder danske kroner for en vej- og en togtunnel. Indtjeningstiden beregnet til 30 år gennem brugerafgifter, hvilket også ville være aftaletiden inden forbindelsen derefter overleveres til den danske og svenske stat.

– Vi synes at det her er et af de mest interessante og mest egnede projekter i Sverige. Herefter er det valgår og kan være politisk følsomt med private firmaers indblanding i tjenester til medborgarne. Vi presser ikke på for at ang. spørgsmålet, men stiller gerne op og forklarer hvordan et offentligt-privat alternativ skulle kunne se ud, siger Alexander Kielland.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: Dansk-svensk undersøgelse af HH-forbindelse søger EU-midler

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur16. januar 2025

Trafikverkets generaldirektør vil fremskynde udbygningen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm

Kritikken af, at udvidelsen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm til fire spor tidligst kan være færdig i 2043, støttes...

Forskning16. januar 2025

Strategisk partnerskab mellem Lunds Universitet og kommunen omkring 25-års jubilæumsfejringen af Campus Helsingborg

Næsten 25 år efter indvielsen af Lunds Universitets afdeling Campus Helsingborg meddeler universitetet og kommunen, at de har indgået et...

Danmark16. januar 2025

Første spadestik til udvidelsen af togstationen i Københavns Lufthavn i Kastrup

I mandags blev det første spadestik taget til udvidelsen af togstationen i Københavns Lufthavn i Kastrup, skriver Sund & Bælt...

Infrastruktur16. januar 2025

Norske Vy tester sommertog mellem Malmø-Oslo og håber på tog til København

Til sommer vil passagerer kunne tage direkte tog mellem Malmø og Oslo. Det er norske Vy, der står bag initiativet,...

Life Science16. januar 2025

Medicinalvirksomheden Polypeptide i Malmø ansætter 100 medarbejdere – boom for fedmemedicin øger efterspørgslen på deres peptidbaserede råvarer

At den nye tids lægemidler mod fedme og diabetes er blevet en global bestseller, skaber også nye arbejdspladser på den...

Arbejdsmarked16. januar 2025

Dansk-svensk sejr over for EU’s mindsteløn

EU-domstolens generaladvokat, Nicholas Emiliou, anbefaler, at EU-direktivet om mindsteløn annulleres i sin helhed, da han mener, at det er i...

Danmark16. januar 2025

Københavns Lufthavn er blevet det nordlige knudepunkt for farmaceutisk logistik i Europa – Emirates indleder fragtflyvninger mellem CPH og Dubai

Den 1. januar begyndte flyselskabet Emirates SkyCargo at flyve et Boeing 777-fragtfly mellem Dubai og Københavns Lufthavn. Emirates medbringer allerede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.