Følg os på

Interviews

Biologen på Peberholm

Publiseret

 

Allerede inden Øresundsbroen blev bygget havde biologen Christian Ebbe Mortensen helt styr på plante- og dyrelivet i Øresund, hvilket gav ham opgaven med at udrede eventuelle konsekvenser af brobyggeriet. Siden da har han fulgt den menneskeskabte ø Peberholms udvikling i snart 20 år og set mange arter komme og gå.

På den menneskeskabte ø Peberholm står en ring af journalister. Denne dag viser øen sig fra fra sin bedste side med strålende sol og fuglesang, omgivet af et blankt Øresund. Det eneste som forstyrrer idyllen, er bilerne som i høj fart kører forbi på deres færd mellem Danmark og Sverige, og så et tog eller to som får journalisterne til at stimle sammen for at kunne høre.

I midten af forsamlingen står Christian Ebbe Mortensen. Han er biologen, der har fulgt Pepparholms dyre- og planteliv siden broen blev bygget, og tilmed inden. Denne solskinsdag fortæller han de nysgerrige journalister, at antallet af fuglearter er faldet i det forløbne år, men også at hans gruppe opdagede hvide kaniner, sandsynligvis udsat af en privatperson.

Blandt de fugle, der har forladt øen, er der blandt andet storspov, havterne og forskellige typer præstekraver.

– Der forsvinder arter, og det man jo ikke lide. Men der vil ikke være flere fugle, end der er tilpasset til her. At de mere sjældne fugle forsvinder er selvfølgelig trist, men at de forsvinder efterhånden som vegetation bliver mere almindelig er jo naturligt. I stedet kommer så de fugle man ser på land., og det er det er det der er sket her, siger han.

Christian Ebbe Mortensen forudså udviklingen på Peberholm, som har en kalkrig jord og derfor flora som ligner Saltholm, Öland og Gotland. Fuglelivet ligner mere og mere det på land, i takt med at plantelivet breder sig. Foto: News Øresund – Sofi Eriksson

Allerede inden broen blev bygget, var Christian Ebbe Mortensen med til at udrede hvilke konsekvenser brobyggeriet kunne få for naturen i området. Han arbejdede da for Københavns amt, et tidligere administrativt område omkring København, og havde længe studeret naboøen Saltholm.

– Tanken var egentlig ikke at vi skulle fortsætte arbejdet efter at broen blev bygget, men sammen med Hans Ohrt (repræsentant for Øresundsbro Konsortiet, nu miljøkonsulent for Øresundsbron, red.) kom vi frem til at nu da broen skulle bygges ville det være rigtig spændende, fra et rent biologisk perspektiv at følge udviklingen på Peberholm. Som biolog synes man at det er virkelig interessant, for det var jo kun bar jord og asfalt i starten.

Som sagt så gjort. De seneste 20 år har Christian Ebbe Mortensen sammen med blandt andre Hans Ohrt registreret hvilke dyr- og plantearter, som er kommet og gået på den menneskeskabte ø. På spørgsmålet om hvordan han troede det ville se ud på Peberholm for 20 år siden er svaret tydeligt.

– Sådan her! Det var jeg ret sikker på, men jeg vidste ikke hvor hurtigt det ville gå. At det gik at forudse, skyldes at jorden er af kalk, præcis som på Saltholm. Der er særlige planter som tåler kalk og andre som overhovedet ikke gør det. Det der er kommet til er i stor udstrækning de samme planter som findes på Öland og Gotland, som også har kalkrig jord.

Hvordan tror du at plante- og dyrelivet kommer til at udvikle sig på Peberholm de kommende 20 år?

– Den kommer til at vokse endnu mere til, kommer flere buske og de sidste åbne områder vil langsomt at forsvinde.

News Øresund – Sofi Eriksson

 

Interviewserie i News Øresund – Øresundsbroen 20 år

I år fylder Øresundsbroen 20 år. News Øresund sætter fokus på dette jubilæum, med en serie interviews med personer som lever og er aktive i regionen, eller som har spillet en vigtig rolle i dens udvikling.

De fleste af interviewsne indgår også i bogen ”Checkpoint 2020 – mennesker, grænser og visioner i Øresundsbrons tid” (Makadam förlag), der blev udgivet i maj af Øresundsinstituttet og Centrum för Öresundsstudier ved Lunds universitet.

Læs flere interviews i serien:
København blev en fristad, da Malmø føltes for lille
Hun har base på begge sider af Sundet
Havnefusion gav mere end økonomisk gevinst
Ingvar Carlsson havde bestemt sig: ”Når jeg bliver statsminister skal broen bygges”
Han var med i beslutningen om Øresundsbroen
Med udsigt til Sverige
Akademiker flyttede fra Rumænien til Øresund – efterlyser en vej ind på arbejdsmarkedet
Øresundsbroens direktør opfordrer staterne til at tænke mere grænseoverskridende
”Danmark holder af sine fiskere – i Sverige ses vi som en pittoresk faggruppe”
Den skjulte vej over Øresundsbroen
Ung dansk skater lokket af kreativt gymnasium i Malmø
Svensk, dansk eller ”skandigrød”
Paskontrollant er et varmere job, end hun troede
Fra bromodstander til Øresundsentusiast
Togkontrolløren som er blevet Øresundspendlernes favorit

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Kultur11. december 2024

Svenske Kiruna kåres til europæisk kulturhovedstad i 2029

Det var en enig ekspertjury, der pegede på Kiruna som europæisk kulturhovedstad i 2029. Kiruna og Uppsala havde dystet om...

IT / Mobiltelefoni11. december 2024

Nyt svensk pilotprojekt giver længere mobildækning i tilfælde af strømafbrydelse

Uden for Norrtälje er Sveriges første anlæg til backup-dækning til mobiltelefoner blevet bygget. Personer i nærheden af anlægget vil kunne...

Energi11. december 2024

Industrivirksomheder vil sætte skub i svensk energiproduktion – klar til at betale for atomkraft

Et samarbejde mellem 17 store industrivirksomheder, Industrikraft, er klar til at “tage en mere aktiv rolle” i at sikre Sveriges...

Kultur11. december 2024

Malmö Konsthall 50 år – udstillingen “Torrlägg Öresund” skydes i gang

Næste år fylder Malmö Konsthall 50 år, og det fejres med tre store udstillinger, herunder “Torrlägg Öresund”, der sætter fokus...

Danmark10. december 2024

Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner

Danmark og Sverige har tilsammen afgivet en ordre til en værdi af cirka 25 mia. svenske kroner på nye kampkøretøjer...

Infrastruktur10. december 2024

Udbudskrav betyder, at SJ afstår fra at fortsætte med at køre Stockholms pendlertog

SJ Stockholmståg vil ikke fortsætte med at drive Stockholms pendlertog efter 2026, hvor den nuværende kontrakt udløber. Selskabet mener ikke,...

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.