Følg os på

Samfund

Børnepengene går primært til svenskere og tyskere

Publiseret

 

Oresundstag_Malmo

Mere end halvdelen af de 9.000 udlændinge, som sidste år fik danske børnepenge, er arbejdspendlere fra Sverige og Tyskland. Foto: News Øresund

Mere end halvdelen af de 9.000 udlændinge, som sidste år fik danske børnepenge, er arbejdspendlere fra Sverige og Tyskland. Med de tidligere danske indtjeningsregler tabte de deres ret til børnebidrag, hvis de tog arbejde i Danmark. I dag skal regeringens omdebatterede lovforslag genforhandles.

Da indtjeningsprincippet stadigvæk var gældende, tabte svenskere og tyskere retten til børnepenge, hvis de fik arbejde i Danmark – noget som kunne forringe månedsindtægten med godt en tusindlap de første to år.

”Problemet var ikke, at der var et optjeningsprincip i Danmark, men at man ikke regnede med arbejdsperioder fra andre EU-lande. Hvis man har et beskæftigelseskrav i Danmark, skal de fem år, som man har arbejdet i Tyskland, også regnes med”, siger Peter Hansen, sekretariatsleder hos Region Sønderjylland-Schleswig.
Han savner et vigtigt perspektiv i den danske debat, nemlig at de udlændinge, som er berettiget til danske børnepenge, har indtjent dem i et andet EU-land, ofte Sverige eller Tyskland.

Totalt set udgjorde svenske og tyske arbejdspendlere majoriteten af de 9.000 udlændinge, som i fjor fik børnepenge fra Danmark: 4.500 var svenskere, 3.000 polakker og blandt de øvrige var der mange tyskere. Dette oplyser Udbetaling Danmark til News Øresund.
Det var også Region Sønderjylland-Schleswig’s Infocenter for pendlere over den dansk-tyske grænse, som fra starten anmeldte Danmark til EU-kommissionen, efter at medier havde gjort opmærksom på tilfælde, hvor folk var blevet ramt af reglerne.
”Vi oplevede en uklarhed om, hvordan vi skulle rådgive og vejlede pendlere”, siger sekretariatsleder Peter Hansen til News Øresund.

Da EU-kommissionen sidste sommer deklarerede, at de danske børnepengeregler gik imod den frie rørlighed inden for EU, jublede Øresundskomitéen, som arbejder for integration mellem Danmark og Sverige. Yderligere en hindring for mennesker, som bevæger sig over grænserne ansås for at være løst. I dag fortsætter debatten, om den skal indføres på ny. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked11. april 2024

Øresundspendlingen steg med mere end 10 procent i 2022

Pendlingen steg for andet år i træk i 2022, efter et fald i pandemiens første år. Stigningen er mærkbar i...

Energi12. april 2024

Ørsted planlægger rekordstor batteripark i Trelleborg til lagring af vindenergi

Efter at have modtaget Länsstyrelsen Skånes anbefaling til den svenske regering om at opføre Skånes havvindmøllepark i Østersøen 22 kilometer...

Kultur12. april 2024

Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København

Tirsdag lanceredes et nyt nordisk mediepolitisk initiativ ved navn Nord 55° med sekretariat i JP/Politikens Hus i København og med...

Arbejdsmarked12. april 2024

Google-rapport: 300.000 svenske job kan blive helt eller delvist erstattet af AI

I løbet af de næste ti år kan seks procent af jobbene i Sverige blive helt eller delvist erstattet af...

Infrastruktur12. april 2024

Danske Regioner henter inspiration i Skåne med hensyn til billetpriser og zoneinddeling i den kollektive trafik

Skånes billetpriser og zoneinddeling er forbilledet når Danske Regioner går over til digitale billetsystemer og samtidig ønsker at øge brugen...

Samfund12. april 2024

Sidste år flyttede flere fra Østdanmark til Skåne end på ti år

For andet år i træk steg antallet af flytninger fra Østdanmark til Skåne i 2023, og med 1.642 flytninger er...

Danmark12. april 2024

Pendlere på Kystbanen ærgrer sig over længere rejsetid: “Hvorfor var det så vigtigt at klippe Sverige fra?”

Pendlere på Kystbanen, som omfatter de fem kommuner Helsingør, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm og Gentofte, har de seneste år oplevet længere...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.