Danmark
”Copenhagen” skal markedsføre hele Sjælland – og Skåne


Københavns overborgmester Frank Jensen (S) tror, at flere skånske kommuner kommer til at indgå i et samarbejde om den fokuserede vækstdagsorden. Hidtil er det især Malmö og Helsingborg, der har vist interesse for samarbejdet, som omfatter 46 danske kommuner og to regioner. Foto: News Øresund – Jenny Andersson.
En fælles front mod internationale investorer, delegationer og turister – og et tydeligere samarbejde for at kunne konkurrere med Stockholm og Hamburg. Det er målet, når 46 danske kommuner og to regioner satser på varemærket Copenhagen. Også de skånske kommuner og region er velkommen til at deltage i samarbejdet, oplyser Københavns overborgmester Frank Jensen (S) til News Øresund.
Forrige uge mødtes de østdanske kommuner og regioner i Roskilde for at indlede arbejdet med den såkaldte fokuserede vækstdagsorden. Efterfølgende var Københavns overborgmester Frank Jensen (S), som er en af initiativtagerne, tilfreds.
– Hvis vi skal kunne styrke væksten i regionen, er det afgørende, at vi arbejder sammen. Der var stor enighed på borgmestertopmødet, præcis som der rådede positiv tilslutning til det fælles varemærke Copenhagen, siger han til News Øresund.
Planen er blandt andet at oprette en fælles besøgstjeneste for udenlandske delegationer, som vil besøge regionen, at udvikle en fælles webportal for internationale investorer og – ikke mindst – at begynde anvende begrebet Copenhagen i al international markedsføring.
Også kommuner, der ligger længere væk fra den danske hovedstad, vil indgå i det fælles varemærke.
Findes der ikke risiko for at yderområderne bliver tabt, når kun København betones?
– Nej, vi må indse, at for eksempel kinesiske erhvervsdelegationer ikke kommer for at besøge Næstved, men området omkring København. Vi har mere at vinde end at tabe på dette, siger Region Sjællands regionsformand Jens Stenbæk (Venstre) til News Øresund.
Helsingborg og Malmø har vist interesse
Samme holdning udtrykker en af de få skånske delegater, der var med på forrige uges møde. Helsingborgs udviklingsdirektør Renée Mohlkert. Hun oplyser, at Helsingborg vil deltage i samarbejdet, om end det endnu ikke er klart hvordan det skal ske.
– Jeg tror, at man skal være glad for, at man kan være en del af et så stærkt varemærke. Når vores virksomheder tager til London, tænker de ikke på, hvilken kommune de er i, men at de er i London. På samme måde fungerer det i San Francisco Bay Area – man er en del af den sammenhæng, siger hun.
Hidtil er det på svensk side især Malmö og Helsingborgs kommuner, der har vist interesse for samarbejdet, oplyser Frank Jensen, men han håber på større skånsk deltagelse fremover. Det tror Renée Mohlkert er muligt.
– Jeg tror, at der findes mange skånske kommuner, der mener, at dette er spændende, men det er ikke så mange, der kender detaljerne. Vi vil forsøge at påvirke flere til at være med, siger hun. (News Øresund – Anna Palmehag)
Samarbejdet mellem regionerna og de 46 kommuner, der indgår i Region Hovedstaden og Region Sjælland består af otte områder:
- Fælles varemærke i form af Copenhagen
- Fælles besøgstjeneste for udenlandske delegationer
- Fælles modtagelse af internationale borgere, der flytter til regionen
- Fælles vision for en fokuseret vækstdagsorden, som kan integreres i kommunernes egne planer og udviklingsstrategier.
- Fælles investorportal for at tiltrække udenlandske investeringer.
- Fælles satsning på fødevareindustrien.
- Fælles liste på mål og ønsker på infrastrukturområdet.
- Fælles kompetenceløft på turist- og serviceerhvervsområdet.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23