Følg os på

Samfund

Coronakrisen kan påvirke det grænseregionale samarbejde på lang sigt

Publiseret

 

Interreg-programmet støtter tværregionale projekter mellem danske, svenske og norske aktører. Foto: News Øresund

Under coronakrisen er de tværregionale Interreg-projekter blevet påvirket forskelligt. Flere projekter ansøger om at forlænge projekttiden eller øge budgettet for at kunne gennemføre deres planer. Ifølge programchef Magnus Schönning havde mange projektpartnere allerede inden corona en høj grad af digitalisering og derfor har de klaret den nye arbejdsform fint, men det har været udfordrende for de projekter som helt konkret skal få flere til at tage over Øresund. Desuden er det svært at skabe nye relationer uden at mødes fysisk og jargonen mellem Danmark og Sverige under coronakrisen kan påvirke samarbejdet på lang sigt, mener han.

I den seneste ansøgningsrunde til Interreg-programmet Øresund-Kattegat-Skagerrak (ØKS) søgte ti projekter støtte. Heraf var to projekter såkaldte coronaprojekter, hvor Interreg finansierer 75 procent.

– Det er vigtigt at tage vare på det her coronabidrag, hvor projekter kan udnytte muligheden og virkelig finde løsninger på hvordan vi skal kunne forberede os også for kommende pandemier, siger Magnus Schönning, programchef for Interreg ØKS til News Øresund.

På grund af coronakrisen har flere igangværende projekter ansøgt om at forlænge projektet eller flere penge for at kunne gennemføre de planlagte aktiviteter.

– Vi regner med at vi skal udbetale cirka 1-2 millioner euro ekstra, siger Magnus Schönning.

Magnus Schönning, programchef på Interreg ØKS tror at de fleste projektpartners fortsat ser stor nytte med det tværregionale samarbejde under coronakrisen, men at krisen kan påvirke samarbejdet på længere sigt. Foto: News Øresund

Hvordan coronakrisen i øvrigt har påvirket projekterne er forskelligt. Magnus Schönning tror at de fleste tværregionale projekter er vandt til at arbejde digitalt.

– Alle vores projekter har jo danske og svenske, og visse også norske, deltagere, og de har allerede en høj grad af digitalisering. De er vandt til at samarbejde over video, mail eller telefon. Ligeså er det for os i programorganisationen, som har kontor i tre byer.

Samtidig påvirker manglen på fysiske mødesteder Interreg sekretariatets arbejde på andre måder. Der bliver få spontane møder og dermed kan de ikke koble potentielle partners sammen til fremtidige projekter.

– Vi kan ikke have antennerne ude på samme måde som tideligere, forklarer Magnus Schönning.

For projekter hvor hovedformålet er at få flere mennesker til at bevæge sig over grænsen er det en udfordring, eksempelvis for de projekter som handler om at få flere i arbejde på den anden side af grænsen.

– Det er ikke så let at tage over på jobinterview når grænsen er lukket. For det har den praktisk set været for visse af vores projekters målgrupper. Derudover skal man også have respekt for, at det kan indebære et vist ubehag at tage den kollektive trafik i det hele taget så som det ser ud lige nu, siger Mangus Schönning.

Hvordan har coronakrisen påvirket det tværregionale samarbejde mere generelt?

– Det ville være naivt at sige at corona ikke har haft nogen betydning for samarbejdet, men den er ikke kæmpestor. De 300 aktører i vores projekter har set værdien i det grænseregionale samarbejde, og jeg tror ikke, at det påvirker deres syn på det. Men måske påvirker det det fremtidige samarbejde.

– Jargonen i både Danmark og Sverige har været hård. Skåningerne har været skuffede over danskerne, som kørte over og handlede på Emporia, tog til deres sommerhus og til Bornholm, når svenskerne ikke blev lukket ind i Danmark. Og i Danmark har retorikken om Sveriges coronahåndtering ind i mellem været hård. Så den mellemmenneskelige relation har fået et hak, og det er ikke positivt for samarbejdet på lang sigt. Men de projekter som er i gang, ser værdien i at samarbejde, siger Magnus Schönning.

(News Øresund – Thea Wiborg)

 

Læs også Fortsat fokus på innovation, arbejdsmarked, transport og grøn omstilling i det nye interreg-program

 

Fakta: Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak (ØKS)

Interreg-pgrammet er et EU-program som støtter territorialt samarbejde. Tværregionale projekter kan ifølge de nuværende regler ansøge om 50 procent af finansieringen fra programmet. Under perioden 2014-2020 er de fire indsatsområder for Interreg ØKS: innovation, grøn økonomi, transport og beskæftigelse, og programmet har samlet set haft 127,5 millioner euro fra EU og 10 millioner euro i norske midler at fordele. Frem til den 1. september 2020 har 76 projekter og 34 forstudier fået bevilliget støtte i denne programperiode.

Programgeografien for Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak dækker regionerne: Region Skåne, Halland og Västra Götaland i Sverige, Region Hovedstaden, Midtjylland, Nordjylland og Sjælland i Danmark samt fylkeskommunerne Agder, Oslo, Vestfold og Telemark samt Viken i Norge. 

Kilde: Interreg ØKS

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.