Følg os på

Danmark

Danmark betaler for busser under svensk togstrejke

Publiseret

 

togstrejk

Sommerens svenske strejke på Øresundstog koster det danske Transportministerium fire millioner kroner. Resten af den samlede regning på 13,5 millioner kroner bliver dækket af Skånetrafiken. Foto: News Øresund – Peter Mulvany.

Det koster danske skatteydere fire millioner kroner at sætte erstatningsbusser ind under forårets svenske togstrejke over Øresund. Skånetrafiken sender 9,6 millioner kroner til at dække en del af busudgiften.

Millionregningen er blevet delt for den svenske togstrejke, der i juni lammede Øresundstogene mellem Danmark og Sverige. I alt lyder regningen på 13,5 millioner kroner, hvoraf Skånetrafiken skal betale godt to tredjedele.

”Samlet set er jeg tilfreds med, at det under den svenske strejke er lykkedes at opretholde offentlig servicetrafik over Øresund, og at Transportministeriets tab herved har begrænset sig til ca. 4 mio. kroner,” fremgår det af svar fra Transportminister Magnus Heunicke til Folketingets Transportudvalg i oktober.

Mens togene stod stille kørte danske busser i pendulfart med passagerer mellem Kastrup Lufthavn og svenske Hyllie. En efterfølgende aftale mellem Skånetrafiken og Transportministeriet betyder, at billetindtægterne bliver omfordelt, så den danske side dækker fire millioner kroner af udgiften til busdriften, mens Skånetrafiken bidrager med 9,6 millioner kroner.

Skånetrafikens togchef, Magnus Andersson, oplyser til News Øresund, at busserne var et dansk initiativ, som de svenske myndigheder og trafikselskaber ikke havde nogen indflydelse over. Da de danske busser kørte helt over broen, anser han, at man også havde et ansvar for at betale for busserne.

”Danmark fik et større trafikansvar med busserne, som gjorde det rimeligt at foretage en anden fordeling af billetindtægterne,” siger Magnus Andersson til News Øresund.

Ud over udgifterne til bus har trafikselskaberne på begge sider af sundet også mistet indtægter under strejken. Region Skåne har tidligere oplyst, at trafikselskabet hver dag mistede billetindtægter for 1,6 millioner danske kroner. I alt skønnes det skånske indtægtstab være svarende til 64 millioner kroner, når man indregner fremtidige tab. (News Øresund – Peter Mulvany)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked11. april 2024

Øresundspendlingen steg med mere end 10 procent i 2022

Pendlingen steg for andet år i træk i 2022, efter et fald i pandemiens første år. Stigningen er mærkbar i...

Energi12. april 2024

Ørsted planlægger rekordstor batteripark i Trelleborg til lagring af vindenergi

Efter at have modtaget Länsstyrelsen Skånes anbefaling til den svenske regering om at opføre Skånes havvindmøllepark i Østersøen 22 kilometer...

Kultur12. april 2024

Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København

Tirsdag lanceredes et nyt nordisk mediepolitisk initiativ ved navn Nord 55° med sekretariat i JP/Politikens Hus i København og med...

Arbejdsmarked12. april 2024

Google-rapport: 300.000 svenske job kan blive helt eller delvist erstattet af AI

I løbet af de næste ti år kan seks procent af jobbene i Sverige blive helt eller delvist erstattet af...

Infrastruktur12. april 2024

Danske Regioner henter inspiration i Skåne med hensyn til billetpriser og zoneinddeling i den kollektive trafik

Skånes billetpriser og zoneinddeling er forbilledet når Danske Regioner går over til digitale billetsystemer og samtidig ønsker at øge brugen...

Samfund12. april 2024

Sidste år flyttede flere fra Østdanmark til Skåne end på ti år

For andet år i træk steg antallet af flytninger fra Østdanmark til Skåne i 2023, og med 1.642 flytninger er...

Danmark12. april 2024

Pendlere på Kystbanen ærgrer sig over længere rejsetid: “Hvorfor var det så vigtigt at klippe Sverige fra?”

Pendlere på Kystbanen, som omfatter de fem kommuner Helsingør, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm og Gentofte, har de seneste år oplevet længere...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.