Infrastruktur
Danmark og Sverige enige om at indlede en strategisk analyse af fast HH-forbindelse
Danmark og Sverige er nu enige om at påbegynde en strategisk analyse af en brugerbetalt tunnel mellem Helsingør og Helsingborg. Det oplyser Transportministeriet. Analysen bliver en forsættelse af landenes fælles trafikudredning, præsenteret mandag morgen. Den viser at der kapacitetsmæssigt ikke findes behov for yderligere en fast forbindelse over Øresund ”indenfor en overskuelig fremtid” men at der kan findes andre motiver som robusthed, rejsetidsforkortninger eller ønsker om at fremme integrationen.
Transportministeriet peger deres pressemeddelelse på at ”En fast HH-forbindelse kan øge tilgængeligheden. Det vil gavne hovedstadsområdet og dermed styrke Danmarks muligheder for at skabe vækst og velstand”.
– Det tegner til, at der er gode muligheder for at bygge og finansiere en fast HH-forbindelse med brugerbetaling, som man kender det fra Storebælt og Øresund. Det skal vi nu have undersøgt nærmere i en strategisk analyse sammen med svenskerne, siger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en kommentar.
– Der er især gode perspektiver i en ren vejforbindelse, som ser ud til at have en solid business case. Efter svensk ønske undersøger vi også en baneforbindelse for persontog. Så må vi efterfølgende drøfte de forskellige modeller og risikodelingen med svenskerne.
Ifølge rapporten som Sverigeförhandlingen mandag sendte til Näringsdepartementet i Sverige ”… fortsætter samarbejdet nu med Transportministeriet og Trafikverket med målet at i 2017 at producere en detaljeret projektplan som underlag for arbejdsfordelingen mellem parterne samt indkøb af konsulenttjenester.” Ifølge Transportministeriet forventes den strategiske analyse af en fast HH-forbindelse at tage omkring tre år at gennemføre.
Den dansk-svenske rapport – Resande och transporter över Öresund – præsenteret mandag morgen konstaterer at ”det ud fra et kapacitetsmæssigt synspunkt ikke findes behov for en ny forbindelse over Øresund indenfor en overskuelig fremtid, selv om de største flaskehalse i forbindelserne behøver at blive løst. Det udelukker dog ikke at en ny forbindelse kan udredes ud fra andre aspekter, såsom robusthed, rejsetidsforkortninger eller ønskemål om at fremme yderligere integration over Sundet”. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23