Følg os på

Øresund

Danmark og Sverige vil slå ID- og grænsekontrollen ved Øresund sammen

Publiseret

 

Anders-Ygeman-webb

Han vil slå ID- og grænsekontrollen for togpassagerer over Øresund sammen til en kontrol på stationen i Københavns Lufthavn. Men Sveriges indenrigsminister Anders Ygeman (S) ved endnu ikke om det er juridisk muligt at lade det svenske politi udføre grænsekontrol på dansk territorium. Foto: News Øresund – Johan Wessman

To kontroller kan blive en fælles ID- og grænsekontrol ved togstationen i Københavns Lufthavn. Det er målet for både Danmark og Sverige. Men juridisk set er det svært at løse hvordan svensk politikontrol skal gennemføres på dansk territorium. Det fortalte justitsminister Søren Pind (V) og Sveriges indenrigsminister Anders Ygeman (S), da de besøgte Kastrup mandag. Det skriver Sydsvenskan.

De to ministre mødtes en kort stund på togstationen i Københavns Lufthavn inden de fløj videre til Sønderjylland for at se på det danske grænsepolitis arbejde med stikprøvekontroller ved grænsen til Tyskland.

Budskabet var tydeligt. De vil skabe en kombineret ID- og grænsekontrol ved togstationen i Københavns Lufthavn for at gøre det lettere for alle togpassagerer som rejser over Øresund, opgiver Sydsvenskan. Det vil betyde at svensk politi skulle arbejde på dansk territorium.

”Det ville være en stor fordel, men juridisk set er det kompliceret” sagde Anders Ygeman.

”Der er flere juridiske problemer, hvis det svenske politi skal arbejde på dansk side. Men vi undersøger det” siger Søren Pind.

At danske og svenske myndigheder undersøger muligheden for at samordne ID- og grænsekontrollen for Øresundstogene, er kendt. Beskeden fra ministrene er et signal om at udredningsarbejdet fortsætter.

Der er stadig meget kritik af at ID- og grænsekontrollen forlænger rejsetiden med tog mellem Danmark og Sverige med mellem 10 og 60 minutter, afhængig af kø, afrejsested og destination, er fortsat stor. Passagererne bliver efter det nuværende kontrolsystem stoppet tre gange på rejsen fra Danmark til Sverige: ved stationen i Københavns Lufthavn skal alle stige af toget for at gå igennem en ID-kontrol og derefter tage et andet tog til Sverige. Det tager cirka 10 minutter, hvis man når det næste tog og 30 minutter, hvis man må vente på næste afgang. I Hyllie stiger det svenske grænsepoliti på toget, som ikke må køre videre før kontrollen er gennemført. Det tager i gennemsnit 7 minutter, men i myldretiden med fulde tog kan det tage op til et kvarter. Når toget kommer til Malmø centralstation står det stille i cirka 15 minutter for at vente på næste afgang i køreplanen, hvilket er for at undgå at forsinkelserne spreder sig til resten af tognettet i Sverige. Hvis ID- og grænsekontrollerne bliver slået sammen til en fælles kontrol i Københavns Lufthavn, så behøver toget ikke at stå stille i Hyllie og dermed ophører sandsynligvis også behovet for at vente på næste afgang på Malmø centralstation. Dermed bliver rejsetiden fra København til Malmø og resten af Skåne markant kortere.

I sidste uge publicerede Sydsvenska industri- och handelskammaren en analyse som viste at kontrollen koster 1,5 milliarder svenske kroner om året – det er dog et beløb som både Anders Ygeman og Sveriges Nordenminister Kristina Persson stiller spørgsmålstegn ved. Ifølge statistik fra DSB mindskede togrejserne over Øresund med 12 procent i løbet af årets to første måneder.

Læs mere:
ID-kontrollerne medfører opsigelser
Læs Øresundsinstituttets fakta om ID- og grænsekontrollen

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Erhverv21. februar 2024

Erhvervsliv og kommuner protesterer mod forslaget om at afskaffe statsstøtten til Wonderful Copenhagen

Afskær ikke støtten til hotel- og restaurationsbranchens marketingorganisation Wonderful Copenhagen. Turismen i den danske hovedstad er en førsteklasses organisation med...

Politik21. februar 2024

Danmark yder mest støtte til Ukraine af de nordiske lande

Det fik stor opmærksomhed, da Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M) i denne uge besøgte flådebasen Berga og talte om en...

Øresund21. februar 2024

Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken

Togtrafikken over Øresundsbroen steg med 15,6 pct. i 2023 til godt 13 millioner passagerer – et markant højere niveau end...

Erhverv21. februar 2024

Dansk ekspertgruppe foreslår, at 58 ud af 200 statstilskud til erhvervslivet afskaffes – deriblandt Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen

Mere end to milliarder af den samlede danske statsstøtte på 37 milliarder kroner kan afskaffes, mener en ekspertgruppe, der mandag...

Kultur21. februar 2024

Eurovision Song Contest Malmø øger efterspørgslen på hotelværelser i København

Når Eurovision Song Contest afholdes i Malmö Arena den 7. – 11. maj, vil det også komme københavnerne til gode,...

Infrastruktur21. februar 2024

Folketinget skal til at tage stilling til forlængelsen af den danske del af Öresundsbanan til Femern Bælt-tunnelen

Den danske del af Öresundsbanen mellem København H og Malmö C skal udvides, så der bliver plads til flere tog,...

Sverige21. februar 2024

Göteborg kan på 10 år gå fra seks særligt udsatte områder til et

I 2020 var der seks, i dag er der fire, og i 2030 er der måske kun ét “særligt udsat...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.