Følg os på

Danmark

Dansk idé: private delejere kan redde kriseramte PostNords økonomi

Publiseret

 

Private delejere i det dansk-svenske PostNord kan blive løsningen, som giver det kriseramte statslige firma de tre milliarder svenske kroner, der behøves for at gennemføre redningsplanen, oplyser kilder til Dagens Nyheter. Foto: News Øresund

Private delejere i det dansk-svenske PostNord kan blive løsningen, som giver det kriseramte statslige firma de tre milliarder svenske kroner, der behøves for at gennemføre redningsplanen. Det er en idé som diskuteres af den danske regering, oplyser kilder til Dagens Nyheter.

I forbindelse med at regnskabet for 2016 blev klar, blev det tydeligt at den danske del af PostNord er i dyb krise. Regnskabet viste et milliardtab på grund af et fortsat kraftigt fald i antallet af sendte brev, som følge af stigende digitalisering. I en pressemeddelelse den 8. marts meddelte PostNords ledelse at virksomheden har fremlagt en kriseplan, hvori antallet af ansatte i Danmark minskes med mellem 3.500 og 4.000 personer gennem to til tre år, og at virksomheden har brug for tre milliarder svenske kroner i kapitalindskud fra ejerne for at gennemføre kriseplanen.

Men p.t. har hverken den danske eller svenske stat meddelt at de vil bevilge pengene. Ifølge kilder til Dagens Nyheter har den danske regering nu planer om at lade private ejere komme ind i formaet, hvilket altså betyder at staterne ikke behøver bidrage med den manglende kapital.

Både den svensk og den dansk regering har igangsat ekspertundersøgelser for at få grundlag til en beslutning om PostNords fremtid. I Danmark er udredningen udført af Nordea Danmark, som også lavede grundlaget for at tage beslutningen om at lade private investorer gå ind i det statslige Dong Energy i 2014, hvilket skabte en regeringskrise. Allerede inden fusionen mellem Post Danmark og svenske Posten AB havde Post Danmark et riskkapitalfirma som delejere. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked16. juni 2024

Hård kamp om ingeniørerne over Øresund – undersøgelse viser, at lønningerne er 50 procent højere i Danmark end i Sverige

Kampen om arbejdskraften på den anden side af Øresund er i fuld gang. På lidt over ti år er antallet...

Arbejdsmarked16. juni 2024

Om tre år vil der mangle 38.000 faglærte i Region Hovedstaden

En ny analyse fra Region Hovedstaden viser, at der om tre år vil mangle op mod 38.000 faglærte i regionen....

Danmark16. juni 2024

Endnu en dansk færgerute bliver svenskejet – Gotlandsbolaget køber ruten København-Oslo af DFDS

Svenske Gotlandsbolaget køber færgeruten København-Frederikshavn-Oslo for ca. 400 millioner kroner af danske DFDS. Købet omfatter to bil- og passagerfærger og...

Øresund16. juni 2024

15 procent flere rejser med Øresundstog over broen i maj

På trods af et ødelagt sporskifte ved Østerport i maj måned kan Skånetrafiken konstatere en fortsat stærk vækst i antallet...

Okategoriserade16. juni 2024

De nordiske lande går mod strømmen ved EU-valget – rød-grønne partier står for den største fremgang

Der blev ingen nordisk højrebølge, da danskere, svenskere og finner gik til stemmeurnerne ved valget til Europa-Parlamentet. Nede på kontinentet...

Danmark16. juni 2024

På mandag indvier kong Frederik X det første tunnelelement i Femern Bælt-forbindelsen.

På mandag indvier kong Frederik X det første 217 meter lange tunnelelement i Femern Bælt-tunnelen. Det vil derefter blive sænket...

Bæredygtighed16. juni 2024

Malmøs borgmester, Katrin Stjernfedlt Jammeh, bliver præsident for det globale bæredygtighedsnetværk ICLEI

ICLEI – Local Governments for Sustainability er et globalt netværk for bæredygtig byudvikling med 2.500 byer og regioner som medlemmer....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.