Kultur
Dansk koncerthuschef har afventet coronas exit for derefter at opbygge netværk i Sverige
Danske kulturarbejdere er tiltrukket af den åbenlyse plads, som kulturen får lov til at tage i Sverige, men med sig har de rygmarvsrefleksen at se alting med publikums øjne og ikke hvile på laurbærrene. Det mener danske Maria Frej, der oplever både frihed og støtte som adm. direktør og koncerthuschef for Malmö Live Konserthus, men som også har kæmpet for at opbygge et netværk og lokalkendskab i Sverige midt under pandemien.
Maria Frej er en af en lang række danske kulturdirektører i Skåne, især i Malmø. Hun mener, at der er noget vitalt ved at gå ind i et andet land og se tingene med nye øjne, uanset om man er dansker i Sverige eller omvendt.
At mange danskere er blevet lokket til at tage topstillinger på kulturinstitutioner i Skåne overrasker hende ikke. Maria Frej tegner et billede af et Sverige, hvor kulturen får lov til at tage plads, og hvor der ikke stilles spørgsmålstegn ved dens plads i samfundet på samme måde som i Danmark. Selv lokaleaviser har kultursider, og kulturinstitutionerne anses for at være vigtige. I Danmark er det ikke en lige så stor selvfølgelig, oplever hun.
– Den svenske forståelse af at kulturen er vigtig er noget, kan lide i Danmark. Og jeg tror, at svenske institutioner er glade for danske ledere, fordi de kommer med [BANG – hun slår hænderne sammen], vi kan ruske op i noget. I Sverige er kultur noget selvfølgeligt – i Danmark er vi vant til at man skal række ud til publikum. Vi danskere er tiltrukket af det sikre i Sveriges, men vi er så vant til, at intet er sikkert, at vi kommer med en holdning: Vi skal ikke hvile – verden er under forandring. Vi er vant til at argumentere for vores sag og til at se alting gennem publikums øjne, siger hun.
Oplever støtte fra kommunen og regionen
Som tidligere programchef for klassisk musik og jazz i Tivoli samt ansvarlig for Tivoli Copenhagen Phil Symphony Orchestra og Tivolis Big Band er hun vant til at arbejde i en – som hun udtrykker det – super kommerciel branche. Derfra var der på en måde et ret stort skridt til det offentligt ejede Malmö Live Konserthus.
– Jeg føler en utrolig støtte fra Region Skåne og Malmö stad, og det har jeg ikke oplevet på samme måde i Danmark, selv om jeg tidligere har arbejdet i andre offentlige institutioner i Danmark. Hvis du får offentlig støtte i Danmark, tager de ikke mere ansvar for det bagefter. Her er det, som om du er oprigtigt interesseret. Vi har møder med regionen, hvor de spørger: “Hvordan går det? Hvad laver I? Er der noget, vi kan gøre for jer?” I Danmark er der flere krav om rapportering og udfyldelse af blanketter. Der er også mange former i Sverige, men der er også støtte, siger Maria Frej.
Hun mener også, at kulturen i Sverige har en friere rolle. Da skatteydernes penge er blevet investeret i virksomheden, er det vigtigt ikke kun at tænke kommercielt, mener hun.
– Du kan gøre noget for børn, som du ikke tjenere penge på, for det er det, du får skattepenge til. Eller inden for et snævert område, som du ved, at du ikke vil tjene noget på.
Samtidig mener Maria Frej, at det er muligt at arbejde mere effektivt og mere publikumsorienteret også i Sverige. Det er noget, hun kan bidrage til med sin erfaring fra Danmark.
Det er også vigtigt at sørge for, at nogen kommer til det vi laver, hvad vi laver. Ikke fordi vi nødvendigvis ønsker at tjene penge, men fordi vi ønsker, at mange mennesker skal se og nyde det, vi laver. Der er meget en afsendervinkel i kulturlivet her, hvor man siger, at “vi er tilgængelige for alle”. Men det er ikke kun vores vision at være til, men også at få folk til at engagere sig i det, vi laver. Vi vil gerne have, at Malmøboerne skal have et forhold til det, vi laver på Malmö Live, siger hun.
”Jeg er lidt af en satellit”
For Maria Frej består hverdagen ved tidspunktet for interviewet af at pendle fra hjemmet i København til arbejdet i Malmø to dage om ugen. Hun hopper på toget fra Hovedbanegården til Malmö C kl. 08.07, arbejder i toget og forbereder dagen. På vej hjem tager hun noter ud fra dagens begivenheder, og om aftenen sidder hun måske endnu en time foran computeren. De andre dage i ugen arbejder hun hjemmefra.
At tage et ledelsesjob i et nyt land – for få uger senere at finde ud af, at en global pandemi lammer både omverdenen og Øresundsregionen – har haft sine udfordringer. I de første seks uger af sin ansættelse i begyndelsen af 2020 købte Maria Frej ofte en overnatning i Malmø for at lære byen at kende.
– Så kom coronaen og ødelagde det. Men tanken for efteråret er, at jeg vil gøre det igen. Jeg vil gerne ud og opleve mere af Malmø, komme mere ind under huden på byen. Jeg føler nu, at jeg er lidt af en satellit, der ikke kan finde vej hertil, siger hun.
Coronapandemien har også gjort det sværere for hende at opbygge sit netværk i Sverige, da hun ikke har kunnet møde så mange mennesker personligt. Selvom hun tidligere havde arbejdet med Øresundsfestivaler og med et samarbejde mellem Tivoli og Malmö Opera, kendte hun ikke mange mennesker på den svenske side, da hun tog jobbet på Malmö Live.
– Sammenlignet med Danmark, hvor jeg har arbejdet i 30 år, har jeg meget lidt netværk her. Jeg har et lille, men vil gerne have meget mere. Når man kommer ind i coronapandemien og ikke bare kan ringe til alle mulige mennesker og ikke har det netværk, som jeg har i Danmark, er det sværere. Professionelt set kan vi ikke klare os, hvis vi ikke har stærke netværk. Det har andre i organisationen, men jeg har også brug for dem som chef, så jeg glæder mig til at have alle disse møder, siger hun.
Nationale netværk i musikbranchen
Ifølge Maria Frej er hun ikke den eneste, der mangler kontakter på tværs af Øresund, det er ret almindeligt i musikbranchen. Selv om der er enkelte eksempler på samarbejde, som f.eks. mellem Kulturværftet i Helsingør og The Tivoli i Helsingborg, er orienteringen generelt meget national. Men i takt med at flere tager job på den anden side af sundet – som danske kulturchefer i Malmø for eksempel – tror hun, at netværkene vil blive udvidet.
– Malmö Live og DR lancerer et fælles projekt i efteråret. Det sker, fordi jeg er dansker og tænker: Kunne vi ikke gøre det her? Jeg kan forstå, at det ikke er naturligt for en svensk chef at tænke på den måde, men det føles underligt, at der ikke er mere oplagt med samarbejde, siger hun.
News Øresund – Anna Palmehag
Fakta: Maria Frej
Adm. direktør og koncerthuschef for Malmö Live Concert Hall siden februar 2020.
Tidligere har Maria Frej blandt andet arbejdet i Tivoli som programchef for klassisk musik og jazz og ansvarlig for symfoniorkestret Tivoli Copenhagen Phil og Tivolis Big Band samt som musikproducer på biblioteket Den Sorte Diamant i København. Hun har også tidligere siddet i bestyrelsen for Statens Kunstfond
Maria Frej er også fritidspolitiker for Socialistisk Folkeparti i Københavns kommune.
Fakta: Malmö Live Konserthus
Malmøs nye koncerthus åbnede i 2015 og er hjemsted for Malmö Symfoniorkester. Derudover arrangeres mange koncerter også med andre kunstnere. Nogle gange samarbejder Malmö Live med andre aktører, f.eks. FC Rosengård og Danmarks Radio.
Ud over koncertsalen omfatter Malmö Live-bygningen også et hotel, et konference- og kongrescenter samt restauranter.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23