Okategoriserade
Dansk regeringsrapport: I fremtiden skal højhastighedstoge og metroer aflaste en stigende trafiktrængsel
Damarks Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen holder åbningstale i Tivoli Hotel & Congress Center i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten ‘Mobilitet for fremtiden’. Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen
En øget trængsel på knap 150 procent i løbet af de næste 12 år i landets storbyer betyder, at kollektiv trafik får en større rolle i fremtiden. Ny teknologi på bilmarkedet såsom selvkørende og førerløse biler vil ligeledes betyde, at bilen også får en større rolle i fremtiden. Det er blandt hovedkonklusionerne i en ny rapport, som transportministeren Ole Birk Olesen (LA) offentliggjorde tirsdag på en konference i Tivoli Hotel & Congress Center.
I forbindelse med en forbedring af fremtidens trafik nedsatte Transport-, Bygnings- og Boligministeren Ole Birk Olesen i juni sidste år et uafhængigt ekspertudvalg, som skulle kigge på, hvordan man på bedst mulig vis imødekommer fremtidens udfordringer på trafikområdet.
Ekspertudvalgets entydige konklusion er, at der vil komme mere trafik og trængsel på de danske veje i fremtiden, og det er særligt storbyerne som vil blive ramt. Bilister, der kører rundt i landets fire største byer, København, Århus, Odense og Aalborg, vil på den konto kunne opleve at skulle bruge 149 procent mere tid i trafiktrængsel. Tiden man skal bruge i trængsel mellem forstæderne og storbyerne vil ligeledes øge med en stigning på 101 procent. Kigger man på hele landet kommer bilister i gennemsnit til at skulle bruge 61 procent mere tid i trængsel.
Eksperterne har også haft den teknologiske udvikling på transportområdet for øje, og konkluderer, at teknologi såsom selvkørende og førerløse biler ikke vil aflaste trængslen – tværtimod vil de blot skabe mere. For at imødekomme den øgede trængsel foreslår ekspertudvalget i stedet, at man satser målrettet på en udbygning af vejnettet, hvilket skaber mere plads til bilerne, samt en højklasset kollektiv trafik såsom metroer og højhastighedstog, som meget effektivt kan transportere folk ind og ud af byerne.
Selvom ny teknologi ikke kommer til at aflaste fremtidens trængsel, peger rapporten alligevel på automatisering og digitalisering som to vigtige elementer i fremtidens trafikbillede. Derfor understreger transportministeren også, at de nye teknologiske muligheder i samspil med nye forretningsmodeller kan revolutionere fremtidens mobilitet:
– Der udvikles allerede nu nye forretningsmodeller på transportområdet, og i kombination med automatisering og digitalisering har de netop potentialet til at forandre vores transportsystem, sagde Ole Birk Olesen på konferencen.
De nye forretningsmodeller, som ministeren henviser til, er blandt andet delebilskoncepter såsom GoMore, MaaS (Mobility as a Service) og førerløs kollektiv transport. Hvad angår ny teknologi kan det konkret være noget som platooning, en slags lastbilskaravane, hvor det kun er den forreste lastbil som manuelt betjenes, mens de efterfølgende lastbiler og tilhørende chauffører kan læne sig tilbage og blive ført af den forreste ved hjælp af sensorer og digital kommunikation mellem lastbilerne. (News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen)
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Arbejdsmarked09. februar 2024
Lysere udsigter for både svensk og dansk økonomi
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Infrastruktur07. februar 2024
Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund vil være klar til trafik til efteråret
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Danmark09. februar 2024
Store dansk-tyske investeringer forud for Femern Bælt-tunnelen – Sverige investerer i at lette eksisterende togtrafik