Ejendomme
Danske C. F. Møller Architects vil åbne kontor i Sydsverige
Den danske arkitekt Lone Wiggers deltog i konkurrencen om at tegne Øresundsbroen. C.F. Møller vandt ikke, men det blev alligevel starten på en lang række opgaver i Sverige. I 2008 købte virksomheden et svensk arkitektbureau i Stockholm, og næste år vil de åbne et nyt kontor i Malmø eller Lund.
Lone Wiggers var med til at starte den jyske tegnestue C.F. Møllers afdeling i København i 1990’erne. Det svenske marked var endnu ikke inde i billedet, men da planlægningen af Øresundsbroen blev mere konkret, og arkitektkonkurrencen om at tegne broen blev annonceret, blev C.F. Møller kontaktet af et engelsk arkitektbureau, som ville have en skandinavisk samarbejdspartner med i sit tilbud. Formålet var at sikre, at formgivningen ville få et skandinavisk udtryk. Lone Wiggers sad på det engelske kontor i London i ti ugers tid og var med til at tegne broforslaget. Opgaven om at designe broen gik til en anden tegnestue, men hun lærte meget i løbet af arbejdsprocessen.
– Det var en spændende opgave at forsøge at identificere et arkitektonisk DNA for Skandinavien. Hvordan ser skandinaviske ting egentlig ud? Det handler ofte om enkelhed, do more with less. En æstetik, som er lidt beskeden, ikke så ikonisk og højtråbende, men mere pragmatisk, funktionel og sikker. Enkle, smukke linjer og få materialer, siger hun.
Lone Wiggers lærte også mere om svenske regler og forhold, og da Øresundsbroen var vel på plads, havde C.F. Møller fået øjnene op for det svenske marked.
– Vi lavede en forsigtig strategi, hvor vi tog lidt over til Sverige, og på et tidspunkt blev vi inviteret til en konkurrence af en svensk virksomhed, som havde købt en grund i Hyllie, og vi vandt. Vi tegnede Malmø Tower, som var et 218 meter højt tårn og fik gigantisk presseomtale, siger hun.
| Læs dette interview i pdf |
C.F. Møller besluttede sig for at være mere strategisk til stede i Sverige og opkøbte Berg Arkitekter i Stockholm i 2008.
– Det, der er svært, er at integrere en ny kultur og forstå den kultur, man har købt og samtidig få en høj arkitektonisk kvalitet, siger Lone Wiggers.
Hun synes, der er forskel på danske og svenske arkitekter og har en teori om, at det svenske millionprogram har påvirket det. På kort tid blev der bygget boliger, så alle svenskere kunne bo godt, og den industrialiserede byggeteknik havnede i centrum, hvilket har medført, at arkitekturen bliver drevet af de store entreprenørselskaber, mener hun.
– De gør det så godt og overtager styringen af de svenske byggerier. Det betyder, at arkitekturen ikke bliver prioriteret for at sige det lidt hårdt. De store entreprenørselskaber har store markedsandele og er en magtfaktor i Sverige.
Det gab, der er opstået for, at arkitekturen ikke er blevet prioriteret så højt, har de danske arkitekter udnyttet, mener Lone Wiggers. Ligesom at EU’s udbudsregler har åbnet for at byde på opgaver i andre lande, en mulighed som flere danske tegnestuer har benyttet sig af i Sverige.
– Det var nemmere med sproget og kulturen, og så var lønningerne cirka det samme i Sverige. Vi tabte ikke penge på at arbejde for svenske kunder.
Hun oplever, at det er gået godt for danske arkitekter i svenske arkitektkonkurrencer, og at der indimellem er opstået irritation over det, at ”nu vandt en dansker igen”.
C.F. Møllers tilstedeværelse i Sverige er langsigtet. Virksomheden planlægger nu at åbne et kontor i Sydsverige i løbet af næste år.
– Vi har planer om at blive en langsigtet partner på den svenske vestkyst og i Skåne. Først nu efter cirka 10 år er vi modne til at komplettere vores Stockholmskontor med yderligere et kontor, eftersom vores brand, opgave og interesse nu er stærk nok til at etablere os.
Tegnestuen har vundet flere arkitektkonkurrencer i Sydsverige, blandt andet udformningen af Lunds Centralstation. Med den geografiske placering håber tegnestuen også at kunne arbejde mere på tværs mellem Malmø og København.
– Vi skal have nogle flere opgaver i gang, inden vi ansætter, kontoret skal vokse i fred og ro. I en god og bæredygtig afdeling skal der være 30 personer, ellers bliver den for lille, men det kommer til at tage nogle år, siger Lone Wiggers.
De danske arkitekters tilstedeværelse i Sverige har også handlet om, at der har været så hård konkurrence i Danmark, så de er blevet presset ud, mener Lone Wiggers. At være på flere markeder kan være en form for risikospredning, hvis konjunkturen vender nedad ligesom at være indrettet mod opgaver for både offentlige og private kunder. For C.F. Møller har det været en fordel at kunne bruge de forskellige tegnestuers referenceprojekter mellem landene. Blandt andet er akut- og infektionsklinikken i Malmø blevet tegnet på kontoret i Aarhus, som er specialiseret på sygehusbyggeri.
En anden fordel med at have filialer i begge lande er den erfaringsudveksling, der ses mellem kontorerne, mener Lone Wiggers. Det er blandt andet mere almindeligt at bygge i træ i Sverige end i Danmark, noget som hun sammen med nogle kollegaer forsøger at ændre.
– Vi har en intern skole med vidensdeling mellem svenske og danske arkitekter. Jeg og et par danske kollegaer har lavet en lille gruppe, som rejser rundt og fortæller danskerne, hvorfor vi skal bygge mere i træ. Det er en vigtig omstilling, bland andet ud fra et klimaperspektiv, men det er en lang rejse. Betonindustrien stritter imod dette med næb og kløer på trods af, at de har en stor del af markedet, siger hun.
Et andet eksempel er, at deres svenske partner i tegnestuen har fået større strategisk fokus på ligestilling på dagsordenen.
– Det er en større diskussion i Sverige, og på denne måde har vi fået en energiinjektion i de her spørgsmål og arbejder strategisk med det, siger hun.
En anden forskel mellem Danmark og Sverige er, at den danske arkitektuddannelse er en del af kunstuddannelserne, mens den svenske tilhører de tekniske uddannelser.
– Når vi får nyuddannede kandidater ind på tegnestuen, så skal vi faktisk lære dem meget fra scratch, og der går nogle år, inden man kan koble det kunstneriske og det praktiske. Men en god kunstnerisk ballast er noget, man skal leve af hele livet, det praktiske kan man altid lære, siger hun.
Det hvidmalede kontor på Holmen i København har mødelokaler med glasvægge ud mod kantinen. I entréen ruller der billeder af aktuelle projekter på en skærm, og Lone Wiggers viser stolt de store svenske projekter som Slussen, Biomedicum ved Karolinska Instituttet og Värtaterminalen. Etableringen i Sverige tog som nævnt fart med højhuset Malmø Tower i Hyllie, men projektet blev ikke, som de havde tænkt sig. Da C.F. Møller havde vundet arkitektkonkurrencen, gjorde de et stort arbejde med at analysere stedet og, som Lone Wiggers udtrykker det, blive enormt kloge på højhuse. Så kom finanskrisen.
– I 2007 blev tårnet skrinlagt. Men efter et halvt år sagde bestilleren, at de alligevel ville fortsætte, men at huset skulle være halvt så højt.
Projektet fik navnet The Point, og huset forventes at være færdigbygget i begyndelsen af næste år. C.F. Møller har dog ikke været med hele vejen.
– Vi har lavet skitsen, dispositionsforslaget, men byggeherren valgte helt at overtage projektet og færdiggøre det sammen med en entreprenør. Vi er naturligvis skuffede over, at vi ikke fik lov til at lave opgaven. Det, man kan se i dag, er, at facaderne er ret tro det, vi har tegnet. Men vi har ikke kunne gennemføre vores arkitektarbejde, så vi ved ikke, hvordan det ser ud inde i huset, siger Lone Wiggers.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Lone Wiggers
Aktuel: partner og arkitekt C.F. Møller Architects, leder sammen med Partner, arkitekt, Mads Mandrup Hansen, C.F. Møller Architects afdeling i København.
Tidligere: arkitektstudier ved Ecole de Beaux Arts i Paris, uddannet arkitekt ved Aarhus Arkitektskole, ansat i Project Design Partnership i London samt på Anna Maria Indrio Arkitekter aps inden ansættelse i C.F. Møller Architects i 1991. Optaget som partner i 1997 og ansvarlig for bla bæredygtighed.
C.F. Møller Architects
Arkitektbureau med kontorer i Aarhus (hovedkontor), København, Aalborg, Oslo, Stockholm, Berlin og London. Bureauet blev grundlagt i 1924 i Danmark og har i øjeblikket omkring 300 ansatte. C. F. Møller erhvervede i 2008 Berg Arkitekter i Stockholm og er også i gang med at oprette et kontor i Sydsverige. Bureauet har blandt andet tegnet Mærsk Tårnet i København, Akut- og infektionsklinikken i Malmø og Biomedicum på Karolinska Institutet i Stockholm.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23