Interviews
Den administrerende direktør da broen åbnede: ”Det var et magisk øjeblik!”
Som Øresundsbrokonsortiets første adm. direktør der sad på posten i en længere periode, ledte Sven Landelius arbejdet med at udforme broen mellem Danmark og Sverige – ikke kun rent fysisk men også med dens varemærke og rolle i samfundet. Aftenen den første juli år 2000 husker han stadig i detaljer.
Selve øjeblikket, hvor broen åbnede, beskriver Sven Landelius som noget helt specielt:
– Jeg stod oppe på taget på betalingsanlægget ude på Lernacken, og så da vi åbnede broen for trafik. Klokken nærmede sig 23.00. Det var et magisk øjeblik! Broen kunne åbne fire måneder forud for tidsplanen, til en pris noget under budgettet og uden nogen, af mange frygtede, negative miljøpåvirkninger på Øresund.
– Lige i øjeblikket da klokken slog 23.00, åbnede vi for trafik og bilerne begyndte at rulle ud fra Lernacken i retning mod Danmark, for at længere ude på broen at møde den bilkaravane, som var på vej fra Kastrup i retning mod Sverige, ved samme tidspunkt. Luften føltes næsten elektrisk og fyldt af forventning. Endelig var der en fast forbindelse over Øresund og nu skulle den ønskede udvikling mod en stærk Øresundsregion komme!
Men selvfølgelig var der også spørgsmålstegn, husker den tidligere administrerende direktør. Det handlede blandt andet om hvordan broen skulle klare driften og om lånene ville kunne betales tillbage ifølge planen – og ikke mindst hvordan regionen ville udvikle sig i virkeligheden.
Efter 20 år ser det positivt ud for både drift og tilbagebetaling, mens viljen til at skabe en fælles region har mødt både med- og modgang. Gennem de første år, både før og efter indvielsen, satsede Øresundsbron med Sven Landelius i spidsen, på at bygge et varemærke for en ny region.
– Vi indså at vi skulle bygge en holdbar bro af stål og beton til såvel vej som jernvejstrafik. Men vi indså også, at den politiske vision, som lå bag beslutningen om at bygge den faste forbindelse, handlede om at skabe muligheder for at videreudvikle et fælles arbejds- og boligmarked over Øresund, samt om at styrke den nordiske kulturelle samhørighed, siger han.
Øresundsbron tog derfor aktivt del i arbejdet med at forsøge at forbinde det østlige Danmark og sydlige Sverige, og bidrage til den regionale udvikling. Det er en strategi som broen senere har ændret, men som var tydelig under Sven Landelius ledelse.
Siden han stoppede som adm. direktør for Øresundsbron, i efteråret 2006, er han fortsat med at følge udviklingen.
– Jeg har altid set Øresundsbron som mulighedernes bro og gør det også i dag, efter 20 år. Øresundsregionen vokser langsomt foran vores øjne, men den drives ikke af politiske initiativer, men af almindelige mennesker. Det er arbejdspendlernes, håndværkernes, turisternes, forskernes, forretningsmændenes og de nysgerriges bro. Menneskerne i regionen ser mulighederne på den anden side, og udnytter dem til trods for at mange formelle barrierer stadig er der og er besværlige at leve med, siger han.
Han fremhæver materialeforskningsanlægget European Spallation Source (ESS) som et godt eksempel på, hvad Sverige og Danmark sammen er lykkedes med. Men han er også kritisk over for det faktum, at de to regeringer ikke samarbejder bedre om udviklingen af regionen.
– Se for eksempel på miseren der for nylig foregik omkring EU’s beslutning om lokaliseringen af lægemiddelmyndigheden EMA. Heller ikke på regionalt politisk niveau synes samarbejdet at være så konstruktivt som det burde kunne være; Øresundsregionen hedder nu Greater Copenhagen Region. Sørgeligt! siger Sven Landelius.
Men trods det mener han at regionen fortsætter med at vokse frem med egen kraft, og han tror at den får yderligere medvind når ESS åbnes og Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland står klar.
– Den oprindelige politiske vision virkeliggøres og udviklingen fortsætter også uden politiske initiativer i dag. Og den udvikling kan ikke stoppes, siger han.
News Øresund – Anna Palmehag
Fakta: Flere adm. direktører for Øresundsbrokonsortiet
Øresundsbrokonsortiet (egentlig Øresundsbro Konsortiet) har til opgave at drive en effektiv og sikker forbindelse mellem Danmark og Sverige, og at skabe en holdbar virksomhed. Konsortiet ejes halvt af den svenske og danske stat, og har hidtil haft fire administrerende direktører, hvor de to første delte posten. En femte tiltræder den 1. november.
Jan Danielsson og Henning Kruse Petersen, delt adm. direktør-skab 1992-1993
Sven Landelius, adm. direktør 1994-2006
Caroline Ullman-Hammer, adm. direktør 2007-2020
Linus Eriksson, tiltrædende adm. direktør per 1. november 2020
Interviewserie i News Øresund – Øresundsbroen 20 år
I år fylder Øresundsbroen 20 år. News Øresund sætter fokus på dette jubilæum, med en serie interviews med personer som lever og er aktive i regionen, eller som har spillet en vigtig rolle i dens udvikling.
De fleste af interviewsne indgår også i bogen ”Checkpoint 2020 – mennesker, grænser og visioner i Øresundsbrons tid” (Makadam förlag), der blev udgivet i maj af Øresundsinstituttet og Centrum för Öresundsstudier ved Lunds universitet.
Læs flere interviews i serien:
Forskningsanlæg gjorde tyske Ralf Trant til Øresundsborger
Med en musikalsk mission
Tidligere adm. direktør: Det danske-svenske kulturmix giver et spændende udgangspunkt for virksomheder
Flytningen fra Stockholm åbnede hendes øjne for Øresundsregionen
Forskelle i dansk og svensk kultur giver dynamik i arbejdslivet
Biologen på Peberholm
København blev en fristad, da Malmø føltes for lille
Hun har base på begge sider af Sundet
Havnefusion gav mere end økonomisk gevinst
Ingvar Carlsson havde bestemt sig: ”Når jeg bliver statsminister skal broen bygges”
Han var med i beslutningen om Øresundsbroen
Med udsigt til Sverige
Akademiker flyttede fra Rumænien til Øresund – efterlyser en vej ind på arbejdsmarkedet
Øresundsbroens direktør opfordrer staterne til at tænke mere grænseoverskridende
”Danmark holder af sine fiskere – i Sverige ses vi som en pittoresk faggruppe”
Den skjulte vej over Øresundsbroen
Ung dansk skater lokket af kreativt gymnasium i Malmø
Svensk, dansk eller ”skandigrød”
Paskontrollant er et varmere job, end hun troede
Fra bromodstander til Øresundsentusiast
Togkontrolløren som er blevet Øresundspendlernes favorit
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23