Infrastruktur
Opstart af byggeriet af den tyske jernbaneforbindelse til Femern Bælt-tunnelen
Torsdag begyndte Deutsche Bahn (DB) byggeriet af den 88 kilometer lange jernbaneforbindelse mellem Lübeck og den kommende Femern Bælt-tunnel ved Puttgarden. Der blev afholdt en ceremoni, hvor repræsentanter fra Deutsche Bahn, delstaten Slesvig-Holsten og EU gav grønt lys til at gå i gang med arbejdet.
Ifølge Deutsche Bahn anslås den 88 kilometer lange jernbaneforbindelse, som består af en kombination af en udvidelse af den eksisterende jernbane og nybyggeri, at koste 3,5 milliarder euro. Projektet omfatter også en ny tunnel under Femernsund. Omkostningerne deles mellem DB, EU og Slesvig-Holsten, og den nye tyske jernbaneforbindelse forventes at være færdig i 2029, samtidig med Femern Bælt-tunnelen.
Tilsammen skønnes Femern Bælt-tunnelen og jernbaneudvidelsen i Danmark og Tyskland at reducere rejsetiden med tog mellem København og Hamborg til 2,5 timer. Regionalt i Nordtyskland vil rejsetiden også blive kraftigt reduceret, når der bygges seks nye stationer langs strækningen. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23