Følg os på

Infrastruktur

Den næste generation af Øresundstog skal kunne klare højere hastigheder end i dag

Publiseret

 

Dagens Øresundstog har en maksimal hastighed på 180 km/t. Når regionerne i det sydlige Sverige udreder den næste generation af Øresundstog, er ambitionen at reducere rejsetiderne, og dermed skal den maksimale hastighed øges til 200 km/t eller måske endda 250 km/t for at kunne betjene en ny svensk stambane.

Regionsamverkan Sydsverige, som er et samarbejde mellem seks län, udreder i øjeblikket fremtidig togtrafik i Sydsverige. I foråret forventes der at blive besluttet en handlingsplan på området, og udformningen af den næste generation af Øresundstog er et af de spørgsmål, der undersøges.

– Hastighed er et vigtigt udredningsområde, og at Øresundstogene har brug for en højere hastighed er noget, der står klart. Hvis vi ser på Västkustbanan, er der ambitioner om at sænke rejsetiden på hele strækningen til to timer for den kommercielle persontogstrafik, og hvis det sker, skal Øresundstogene køre mindst 200 km/t. En udredning er i gang om nye stambaner, og det er ikke afklaret, hvilke krav der gælder for trafikeringen af ​​dem. Det skal være tydeligere i de krav, der gælder for nye stambaner for at tage den slags beslutninger, siger Daniel Modiggård, chefstrateg for Hallandstrafiken, til News Øresund.

Udredningsarbejdet inkluderer også spørgsmålet om at udvide Øresundstogene

– Det er sådan noget, vi ser på. Vi ser behov for flere kapacitetskrævende tog på dele af sektionerne i Øresundssystemet. Om det er længere eller højere tog, så langt er vi ikke kommet, siger Daniel Modiggård.

Udredningsarbejdet er fokuseret på 2040, men tiltag kan også blive relevante inden da.

– Sådan afvikles den næste generation af tog, der skal afklares. Behovet vil sandsynligvis opstå tidligere baseret på, at de ældste tog er 30 år, når vi når 2030, siger han.

I en strategisk plan for Øresundstogens fremtid har Öresundståg AB ladet Sweco beregne, hvordan øgede hastigheder kan påvirke rejsetiden. Med øgede hastigheder på 200 km/t eller 250 km/t skønnes det, at rejsetiden kan reduceres med op til 35 minutter på strækningen Malmø-Göteborg, op til 45 minutter mellem Malmø og Kalmar og op til 50 minutter mellem Malmø og Karlskrona.

Regionsamverkan Sydsverige består af Region Blekinge, Region Halland, Region Jönköpings län, Region Kalmar län, Region Kronoborg og Region Skåne. I samarbejde blev der sidste år produceret et positionspapir for infrastruktur, som danner grundlaget for den nuværende udredning.

Skånetrafiken kører i øjeblikket udbud på nye højkapacitetstærke tog, der skal køre strækningen Helsingborg-Lund-Malmø-København i et nyt togsystem kaldet Tågsystem 3, som vil være et supplement til de eksisterende togsystemer, Øresundstog og Pågatåg.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.