Følg os på

Infrastruktur

Den nye svenske regering stopper planer om højhastighedstog, men vil undersøge tiltag for at kunne køre tog med 250 km/t på Hässleholm-Lund strækningen

Publiseret

 

Arbejdet med en ny hovedlinje for højhastighedstog på strækningen Hässleholm-Lund suspenderes af regeringen; i stedet undersøges andre tiltag for at kunne øge hastigheden på strækningen. Foto: News Øresund

Den 22. december meddelte regeringen, at planerne om nye hovedlinjer til højhastighedstog skrinlægges. For strækningen Hässleholm-Lund er det igangværende arbejde helt afsluttet. I stedet ønsker regeringen at “undersøge nye tiltag i jernbanesystemet for hastigheder op til maksimalt 250 km/t”. Fokus er primært på at lette pendling og godstransport.

Den svenske regering ønsker ikke at færdiggøre udvidelsen af nye hovedstrækninger til højhastighedstog med en hastighed på 320 km/t. Således fik Trafikverket i december til opgave at aflyse den igangværende planlægning. I regeringsbeslutningen hedder det: “Regeringen finder, at der er grundlag for at suspendere planlægningen af nye hovedstrækninger til højhastighedstog. De høje omkostninger ved udvidelsen betyder, at investeringen risikerer at fortrænge andre nødvendige investeringer.”

Beslutningen betyder, at de første udvidelsesfaser, der er påbegyndt i projektet, vil blive underlagt ændringer. Arbejdet med strækningen Hässleholm-Lund er afsluttet, og Göteborg-Borås-projektet er sat på pause indtil den 30. september 2023. Med hensyn til Ostlänken (Järna-Linköping), hvor man er længst fremme med projektet, vil der bliver iværksat foranstaltninger, som vil reducere omkostningerne. Det sker på grundlag af, at Ostlänken ikke længere forventes at blive en del af et sammenhængende system af nye hovedlinjer.

For Skånes vedkommende har Trafikverket i stedet fået til opgave at undersøge kapacitetsforbedrende tiltag i jernbanesystemet for hastigheder op til maksimalt 250 km/t. Rapporten være klar til fremlæggelse senest den 30. september 2023. Tiltagene vedrører primært strækningen Hässleholm-Lund, siger regeringen, men også andre dele af jernbanenettet “for at få et overblik over kapaciteten i Skåne”. Det fremgår også, at der skal tages højde for effekterne af Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland, som skal stå færdig i 2029. Undersøgelsen af nye forbindelser over Øresund, som blev igangsat i den seneste infrastrukturplan, gennemføres særskilt og indgår ikke i det nye projekt. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.