Infrastruktur
Den nye svenske regering stopper planer om højhastighedstog, men vil undersøge tiltag for at kunne køre tog med 250 km/t på Hässleholm-Lund strækningen
Den 22. december meddelte regeringen, at planerne om nye hovedlinjer til højhastighedstog skrinlægges. For strækningen Hässleholm-Lund er det igangværende arbejde helt afsluttet. I stedet ønsker regeringen at “undersøge nye tiltag i jernbanesystemet for hastigheder op til maksimalt 250 km/t”. Fokus er primært på at lette pendling og godstransport.
Den svenske regering ønsker ikke at færdiggøre udvidelsen af nye hovedstrækninger til højhastighedstog med en hastighed på 320 km/t. Således fik Trafikverket i december til opgave at aflyse den igangværende planlægning. I regeringsbeslutningen hedder det: “Regeringen finder, at der er grundlag for at suspendere planlægningen af nye hovedstrækninger til højhastighedstog. De høje omkostninger ved udvidelsen betyder, at investeringen risikerer at fortrænge andre nødvendige investeringer.”
Beslutningen betyder, at de første udvidelsesfaser, der er påbegyndt i projektet, vil blive underlagt ændringer. Arbejdet med strækningen Hässleholm-Lund er afsluttet, og Göteborg-Borås-projektet er sat på pause indtil den 30. september 2023. Med hensyn til Ostlänken (Järna-Linköping), hvor man er længst fremme med projektet, vil der bliver iværksat foranstaltninger, som vil reducere omkostningerne. Det sker på grundlag af, at Ostlänken ikke længere forventes at blive en del af et sammenhængende system af nye hovedlinjer.
For Skånes vedkommende har Trafikverket i stedet fået til opgave at undersøge kapacitetsforbedrende tiltag i jernbanesystemet for hastigheder op til maksimalt 250 km/t. Rapporten være klar til fremlæggelse senest den 30. september 2023. Tiltagene vedrører primært strækningen Hässleholm-Lund, siger regeringen, men også andre dele af jernbanenettet “for at få et overblik over kapaciteten i Skåne”. Det fremgår også, at der skal tages højde for effekterne af Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland, som skal stå færdig i 2029. Undersøgelsen af nye forbindelser over Øresund, som blev igangsat i den seneste infrastrukturplan, gennemføres særskilt og indgår ikke i det nye projekt. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23