Følg os på

Infrastruktur

Den nye svenske regering stopper planer om højhastighedstog, men vil undersøge tiltag for at kunne køre tog med 250 km/t på Hässleholm-Lund strækningen

Publiseret

 

Arbejdet med en ny hovedlinje for højhastighedstog på strækningen Hässleholm-Lund suspenderes af regeringen; i stedet undersøges andre tiltag for at kunne øge hastigheden på strækningen. Foto: News Øresund

Den 22. december meddelte regeringen, at planerne om nye hovedlinjer til højhastighedstog skrinlægges. For strækningen Hässleholm-Lund er det igangværende arbejde helt afsluttet. I stedet ønsker regeringen at “undersøge nye tiltag i jernbanesystemet for hastigheder op til maksimalt 250 km/t”. Fokus er primært på at lette pendling og godstransport.

Den svenske regering ønsker ikke at færdiggøre udvidelsen af nye hovedstrækninger til højhastighedstog med en hastighed på 320 km/t. Således fik Trafikverket i december til opgave at aflyse den igangværende planlægning. I regeringsbeslutningen hedder det: “Regeringen finder, at der er grundlag for at suspendere planlægningen af nye hovedstrækninger til højhastighedstog. De høje omkostninger ved udvidelsen betyder, at investeringen risikerer at fortrænge andre nødvendige investeringer.”

Beslutningen betyder, at de første udvidelsesfaser, der er påbegyndt i projektet, vil blive underlagt ændringer. Arbejdet med strækningen Hässleholm-Lund er afsluttet, og Göteborg-Borås-projektet er sat på pause indtil den 30. september 2023. Med hensyn til Ostlänken (Järna-Linköping), hvor man er længst fremme med projektet, vil der bliver iværksat foranstaltninger, som vil reducere omkostningerne. Det sker på grundlag af, at Ostlänken ikke længere forventes at blive en del af et sammenhængende system af nye hovedlinjer.

For Skånes vedkommende har Trafikverket i stedet fået til opgave at undersøge kapacitetsforbedrende tiltag i jernbanesystemet for hastigheder op til maksimalt 250 km/t. Rapporten være klar til fremlæggelse senest den 30. september 2023. Tiltagene vedrører primært strækningen Hässleholm-Lund, siger regeringen, men også andre dele af jernbanenettet “for at få et overblik over kapaciteten i Skåne”. Det fremgår også, at der skal tages højde for effekterne af Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland, som skal stå færdig i 2029. Undersøgelsen af nye forbindelser over Øresund, som blev igangsat i den seneste infrastrukturplan, gennemføres særskilt og indgår ikke i det nye projekt. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Kultur11. december 2024

Svenske Kiruna kåres til europæisk kulturhovedstad i 2029

Det var en enig ekspertjury, der pegede på Kiruna som europæisk kulturhovedstad i 2029. Kiruna og Uppsala havde dystet om...

IT / Mobiltelefoni11. december 2024

Nyt svensk pilotprojekt giver længere mobildækning i tilfælde af strømafbrydelse

Uden for Norrtälje er Sveriges første anlæg til backup-dækning til mobiltelefoner blevet bygget. Personer i nærheden af anlægget vil kunne...

Energi11. december 2024

Industrivirksomheder vil sætte skub i svensk energiproduktion – klar til at betale for atomkraft

Et samarbejde mellem 17 store industrivirksomheder, Industrikraft, er klar til at “tage en mere aktiv rolle” i at sikre Sveriges...

Kultur11. december 2024

Malmö Konsthall 50 år – udstillingen “Torrlägg Öresund” skydes i gang

Næste år fylder Malmö Konsthall 50 år, og det fejres med tre store udstillinger, herunder “Torrlägg Öresund”, der sætter fokus...

Danmark10. december 2024

Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner

Danmark og Sverige har tilsammen afgivet en ordre til en værdi af cirka 25 mia. svenske kroner på nye kampkøretøjer...

Infrastruktur10. december 2024

Udbudskrav betyder, at SJ afstår fra at fortsætte med at køre Stockholms pendlertog

SJ Stockholmståg vil ikke fortsætte med at drive Stockholms pendlertog efter 2026, hvor den nuværende kontrakt udløber. Selskabet mener ikke,...

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.