Interviews
Den skjulte vej over Øresundsbroen
Der findes en anderledes og relativt ukendt måde at transportere sig over Øresundsbroen på. Nemlig med tre inspektionsvogne, der hænger på skinner under broen, og hver er 30 meter lange og 22 tons tunge. De bruges til at vedligeholde broens jernkonstruktion og er bygget for at minimere forstyrrelser for de rejsende når der arbejdes.
Når Christer Bennborn, inspektionsvognfører, og Per Brunsgaard Petersen, tekniker, åbner garagen ved brofæstet, på den svenske side af forbindelsen, åbner en pompøs udsigt over Øresund sig. På samme tid er det svært at fatte at den massive inspektionsvogn kan køre igennem den lille åbning mellem betonfundamentet og den overliggende jernbane, men den ruller frem uden problemer.
Med fem kilometer i timen kører Christer Bennborn dagligt med malere, elektrikere, montører eller reparatører under forbindelsen. Sæsonen strækker sig primært fra april til oktober, for resten af året sætter vejret ofte en stopper for arbejdet. Per Brunsgaard Petersen koordinerer arbejdet på kontoret og uddanner nyt personale.
– Når sæsonen ude på broen er ovre, reparerer vi maskinerne til det næste år. Vi vil helst ikke have et stop i løbet af sæsonen, det er alt for dyrt, siger han.
Når inspektionsvognen er ankommet, hvor arbejdet skal udføres, roterer den, så de to kraner i hver ende kan foldes ud. På den måde kan der laves reparationer og inspektioner langs siderne på broen. For at kunne flytte de to kurve og vognen er der tre joysticks, og år alle tre dele er i gang samtidig kommunikerer man ved at dytte. På væggen i den lille hytte står der skrevet med tusch: ”1 x dyt = problem og 2 x dyt = kaffe”.
Christer Bennborn har indrettet den lille hytte med mikroovn og kaffemaskine. Den byder på vindstille hvile fra arbejdet udenfor på vognen. Han byder på friskbrygget kaffe og chokoladekarameller. Dagene kan være lange ude på broen, men han stortrives.
– At komme ud med den her udsigt. Det er varieret og man møder mange mennesker. Kollegerne er gode og vi har ordentligt værktøj og de rigtige ting af at arbejde med, siger Christer Bennborn.
Både han og kollegaerne har tidligere arbejdet forskellige steder rundt om i verden, Christer Bennborn som kranfører og Per Brunsgaard Petersen som mekaniker. Øresundsbroen har givet dem stabilitet. Begge har været med fra starten og har selvstændige virksomheder. Deres seneste aftale trådte i kraft for tre uger siden, et udbud de for første gang lagde bud på og sammen vandt, efter at deres respektive arbejdsområder blev lagt sammen. Aftaleperioden er på tre år med mulighed for yderligere tre år.
– En af de største udfordringer er at fastholde viden. Det her er en speciel virksomhed, det er ikke en almindelig arbejdsplads, siger Per Brunsgaard Petersen og tilføjer:
– Der er brug for folk i en organisation som har viden. Hvis alt lægges i udbud hver fjerde til sjette år, hvem skal så sætte folk ind i tingene og overlevere? Det er noget, jeg kan lide, at du ved, at du gør en forskel, fordi der ikke er nogen andre, der kan det her.
Det vedligeholdelsesarbejde som laves fra vognen, kan for eksempel være forbedrende malearbejde eller at rense rørene der dræner vejbanen for vand. Indtil videre er blandt andet også brodele, som sidder på pillerne, som broen hviler på, og armaturerne på jernvejsdelen blevet udskiftet. I 2020 er det største vedligeholdelsesarbejde i broens 20-årige historie startet. Broens stålkonstruktion, som omgiver togdækket, og har en karakteristisk zick-zack-form, skal males igen – hvilket er beregnet til tage 13 år. Da broen blev bygget, blev alle delene malet på land, men nu er forholdene anderledes med omgivende kørestrømsledninger og tog der kører forbi, samt vejr og vind. I 2032 forventes den 300.000 kvadratmeter store overflade at være færdigmalet. Til det arbejde bygges tre specialdesignede maleplatforme som skal hænge på siderne af broen.
Med korrekt vedligeholdelse forventes Øresundsbroen at holde i 100 år, siger Per Brunsgaard Petersen. Efter 20-årsjubilæet vil der blive lavet flere kontroller på forbindelsen.
– For broen venter nogle tunge inspektioner efter 20 og 25 år med hensyn til stål og beton. De kommende år bliver hektiske, siger han.
De to kolleger kalder de tre inspektionsvogne for Kongen, Dronningen og Prinsen, uden en indbyrdes rangorden. Hovedformålet med dem er at forstyrre trafikken så lidt som muligt ved at udføre meget af vedligeholdelsesarbejdet fra undersiden. Vejret bestemmer, om de kan arbejde fra vognen, og hvad de kan lave. Tordner det fjernes kurvene, men det er ikke noget problem at være i vognen under en storm. Dog kan vinden ofte skabe problemer. Christer Bennborn tager telefonen frem og viser de forskellige apps, han bruger, men dagens vindhastighed på ni sekunder er helt normal. Nogle steder under broen føles vinden stærkere end andre, og lidt overraskende får vinden fart på og føles kraftigere tæt på søjlerne end oppe i kurven, siger Christer Bennborn.
Før afgang udføres der en sikkerhedsgennemgang, der blandt andet viser, hvor man kan hejse sig ned for at blive reddet med båd, hvor hjertestarteren er, og hvor brændstoffet er.
Vognene drives af dieselmotorer, og det næste projekt for Christer Bennborn og Per Brunsgaard Petersen er at ombygge dem, så de under arbejdet kan drives af udelukkende af batteri. De estimerer, at det koster ca. 2.500 svenske kroner i timen at have gang i vognen, inklusive selve vedligeholdelsesarbejdet. Det gælder om at have de rigtige værktøjer med sig, så jobbet går så hurtigt som muligt. De går dog aldrig på kompromis med sikkerheden, der må arbejdet tage den tid der er brug for.
Det er sjældent at broen lukker for trafik. Kollegerne fortæller om en episode, hvor et lastfartøj som muligvis var for højt absolut ville sejle under og ikke rundt om broen, om specielle vindforhold med høj vind og faldende is fra kablerne der har stoppet trafikken, og da en amerikansk præsident kom til København.
– Jeg blev taget af det særlige svenske indsatspoliti en dag, siger Christer Bennborn og fortsætter:
– Jeg var ude på broen og skulle flytte vognen. Jeg havde parkeret på Peberholm og gik ved siden af jernvejen ud på broen. Det var den dag Obama skulle lande og broen var lukket. Der var politi i både, busser og Hummere, og så gik der en person på broen med ansigtet skjult af en hættebluse, for det var koldt, siger han og tilføjer grinene, at han måtte en tur op på vejbanen og vise legitimation inden han kunne gå videre.
I adgangskortsystemet er der registreret 1.200 personer, der på et eller andet tidspunkt i løbet af året arbejder med vedligeholdelse af Øresundsbroen. Det anslås, at 20 til 25 personer dagligt arbejder med vedligeholdelse, og fire personer er på selve broen og udfører arbejde. For Per Brunsgaard Petersen og Christer Bennborn styrer inspektionsvognsæsonen arbejdstiden, og de holder ferie om vinteren, når vognene holder stille.
– Har man et servicegen, er det sådan det bliver. Både jeg og Christer er sådan at vi holder ferie når det passer ind. Vi retter os efter det, siger Per Brunsgaard Petersen.
Da vi passerer et af broens betonfundamenterne, hænger en stålkasse med sten i bunden ud fra væggen. Det er en fuglekasse, som Per Brunsgaard Petersen har bygget til de pilgrimsfalke der findes omkring forbindelsen. Christer Bennborn fortæller også, at han tit ser sæler, når han er ude at køre, og havørne på Pepparholm om vinteren. Med jævne mellemrum er vi nødt til at stoppe samtalen, for at vente på at lyden fra togene, der passerer over vores hoveder, er overstået.
Per Brunsgaaard Petersen bor på Falster og pendler mandag til torsdag til Øresundsbroen, mens Christer Bennborn har en kortere tur fra Skånske Bjärred. Christer Bennborn har netop haft en intens sommer med at køre malere ud på broen.
– Reparationsmaling er udført i mange år. Det er de firkanter man kan se på kanten af broen, hvor man har slebet og repareret rust. Der har vi kørt med liften, siger han.
Ved juletid pyntes Øresundsbroen med hjælp fra Per Brunsgaard Petersen. Han har designet de lys som pryder broens fire 203,5 meter høje pyloner og danner en juleadventsstage.
– Det burde være verdens højeste adventstag. Da jeg startede her, tænkte jeg at vi skulle have noget julebelysning. Vi talte om forskellige varianter og der var lidt modstand inden vi var færdige. Lyset lyser faktisk ind på pillerne, man ser ikke lyskilden.
Det bliver mere som en lysring rundt om pylonen og skal opleves som en flamme, siger han.
Lyset styrer han fra kontoret via en app på telefonen.
Per Brunsgaard Petersen bemærker, at en af udfordringerne ved at arbejde med vedligeholdelsen af forbindelsen er at være så usynlig som muligt for ikke at forstyrre de rejsende. Inspektionsvognene er specialbyggede til Øresundsbroen.
– Det er en speciel bro, fordi man har vejbanen øverst, og jernvejen som hænger nedenunder. Det gør at der er meget teknik hernede. Signaler til tog, højspændingskabler og transformatorkabler, siger Per Bunsgaard Petersen, mens Christer Bennborn styrer vognen tilbage ind i garagen.
News Øresund – Jenny Andersson
Interviewserie i News Øresund – Øresundsbroen 20 år
I år fylder Øresundsbroen 20 år. News Øresund sætter fokus på dette jubilæum, med en serie interviews med personer som lever og er aktive i regionen, eller som har spillet en vigtig rolle i dens udvikling.
De fleste af interviewsne indgår også i bogen ”Checkpoint 2020 – mennesker, grænser og visioner i Øresundsbrons tid” (Makadam förlag), der udgives af Øresundsinstituttet og Centrum för Öresundsstudier ved Lunds universitet i foråret 2020.
Læs flere interviews i serien:
Ung dansk skater lokket af kreativt gymnasium i Malmø
Svensk, dansk eller ”skandigrød”
Paskontrollant er et varmere job, end hun troede
Fra bromodstander til Øresundsentusiast
Togkontrolløren som er blevet Øresundspendlernes favorit
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23