Sverige
Den svenske regering vil reducere andelen af biobrændstof i benzin og diesel – branchen og miljøorganisationer stiller sig kritisk

Regeringen og Sverigedemokraterna er blevet enige om at reducere blandingen af biobrændstof i både benzin og diesel til seks pct. fra årsskiftet 2024. Nedsættelsen af den såkaldte reduktionsforpligtelse går ifølge transportvirksomhederne for vidt. Miljøorganisationer og myndigheder mener, at dette kan føre til, at Sverige får svært ved at opfylde klimamålene inden 2030.
Fra årsskiftet vil der komme en mindre andel af grønnere biobrændstoffer i benzin og diesel. Det er regeringen og Sverigedemokraterna blevet enige om. Blanding af fossile brændstoffer med biobrændstof kaldes en reduktionsforpligtelse og er fastsat ved lov. For både benzin og diesel vil blandingen af biobrændstof blive reduceret til 6 pct. fra 2024, skriver partilederne på DN Debatt. Det begrundes med, at det giver lavere priser til børnefamilier og andre, der er hårdt ramt af inflation og rentestigninger. “Vores opgave er at lette denne byrde uden at bringe kampen mod inflationen i fare,” skriver de i kronikken.
Regeringen forudser, at ved at reducere blandingen af biobrændstof fra de nuværende 30,5 pct. til 6 pct, vil diesel blive omkring 5,50 kroner billigere. Prisen på benzin vil ikke blive væsentligt påvirket, da blandingen vil blive reduceret fra 7,8 pct. til 6 pct.
Et aspekt, som regeringen er nødt til at tage højde for, er klimamålene frem mod 2030, som vil være sværere at nå, hvis andelen af fossile brændstoffer stiger i benzin og diesel. Det oplyser Naturvårdsverket – svensk forvaltningsmyndighed indenfor miljøområdet – i en rapport til regeringen, skriver SVT. Klimapolitisk Råd har argumenteret for, at regeringens politik for første gang i mange år fører til øgede udledninger. Men regeringen mener, at elektrificering af biler og lastbiler er vejen til at reducere CO2-udledningen fra bilindustrien, ikke reduktionsforpligtelsen. Brancheorganisationen Transportföretagen mener dog, at der også er behov for en omstilling til mere bæredygtige brændstoffer, samt at udviklingen af biobrændstoffer med regeringens beslutning nu risikerer at stagnere.
Ifølge brændstofselskaberne er regeringens mål om en lavere dieselpris på 5-6 kroner ikke sandsynligt, da dieselprisen samtidig stiger, og fordi selskaberne de seneste år er gået over til at producere flere biobrændstoffer.
(News Øresund)
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Arbejdsmarked09. februar 2024
Lysere udsigter for både svensk og dansk økonomi
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Infrastruktur07. februar 2024
Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund vil være klar til trafik til efteråret
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Danmark09. februar 2024
Store dansk-tyske investeringer forud for Femern Bælt-tunnelen – Sverige investerer i at lette eksisterende togtrafik