Følg os på

Samfund

”Det er ikke muligt at sige om eller hvornår de midlertidige grænsekontroller vil kunne ændres”

Publiseret

 

Anders-Ygeman-webb

Indenrigsminister i Sverige Anders Ygeman forhandler med Danmark om at flytte grænsekontrollen i svenske Hyllie til dansk jord. Foto: Bill Nilsson/Regeringskansliet

Situationen i Øresundsregionen ville forbedres ved at flytte grænsekontrollerne fra Hyllie til dansk jord. Det mener Sveriges indenrigsminister Anders Ygeman. Det kræver dog lovændring og at Danmark tillader svenske tjenestemænd at agere dér. Der er diskussioner mellem landene, men Ander Ygeman kan p.t. ikke sige om eller hvornår en sådan ændring kan ske.  

I dag udføres en ID-kontrol ved Københavns Lufthavn hvor rejsende med Øresundstog, som rejser fra Danmark, må hoppe af toget, gå op gennem ankomsthallen og ned på den anden perron, vise gyldig legitimation og derefter hoppe tilbage på et nyt tog for at rejse videre mod Sverige. Herefter udføres der grænsekontrol ombord på toget ved den første station i Sverige, Hyllie, hvor toget holder stille ekstra længe. At slå de to kontroller sammen går ikke, eftersom den første kontrol er transportørernes ansvar og den anden politimyndighedernes. Derimod ville situationen kunne forbedres hvis grænsekontrollen blev flyttet til dansk jord, i umiddelbar nærhed af ID-kontrollen. Det mener Anders Ygeman, Sveriges indenrigsminister. Men han kan ikke sige noget om udsigterne for en sådan løsning.
– Regeringen er fortsat i dialog med danske repræsentanter angående en løsning. Forslaget er dog juridisk kompliceret og kræver lovændring. Det forudsætter også at Danmark tillader at svenske tjenestemænd agerer på dansk jord. Det er derfor stadig ikke til at sige om eller hvornår de midlertidige grænsekontroller vil kunne ændres som foreslået.

Da News Øresund kontaktede det danske Justitsministerie ville de ikke kommentere sagen udover at en dialog er i gang, og at den rejser spørgsmål i forhold til den danske grundlov som skal undersøges nærmere.

Det er nu et halvt år siden det såkaldte transportøransvar med ID-kontroller blev indført, i henhold til Lagen om särskilda åtgärder vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet som blev besluttet i december sidste år. Efter flere kortere forlængelser i foråret, kom i starten af juni den nuværende beslutning, som gælder til og med den 3. november for ID-kontrollerne og til og med d. 11. november for grænsekontrollerne.
– Grænsekontrollerne og identitetskontrollerne er fortsat nødvendige af hensyn til den almene orden og den indre sikkerhed i Sverige, siger Anders Ygeman til News Øresund. En del af problematikken ligger på EU-niveau, mener han.
– Sverige tilhører Schengen. Schengens grundpille er den frie bevægelighed. Så snart EU har sikret den ydre grænse og en fungerende omfordeling er på plads, så skal vi trin for trin normalisere forholdene.

ID-kontrollerne er transportørernes ansvar. Det indebærer at DSB og Skånetrafiken gennemfører kontrollen, som omfatter rejsende via Københavns Lufthavn, og at andre togoperatører såsom SJ, og færge- og busfirmaer gennemfører kontrol af deres passagerer inden påstigningen på deres holdepladser og færgelejer. Anders Ygeman påpeger at regeringen er klar over de besværligheder der er opstået i Øresundsregionen efter kontrollerne blev indført.
– Vi lukker ikke øjnene for at kontrollerne har været en udfordring og har medført belastninger for Øresundsregionen. Tværtimod, vores ambition er at kontrollerne skal medføre så lidt besvær som muligt for de rejsende.
– Øresundsregionen er én region. Vi er to lande, men regionen er fælles. Den der investerer i Øresundsregionen skal vide at regeringen vil udvikle regionen.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.