Følg os på

Samfund

”Det er ikke muligt at sige om eller hvornår de midlertidige grænsekontroller vil kunne ændres”

Publiseret

 

Anders-Ygeman-webb

Indenrigsminister i Sverige Anders Ygeman forhandler med Danmark om at flytte grænsekontrollen i svenske Hyllie til dansk jord. Foto: Bill Nilsson/Regeringskansliet

Situationen i Øresundsregionen ville forbedres ved at flytte grænsekontrollerne fra Hyllie til dansk jord. Det mener Sveriges indenrigsminister Anders Ygeman. Det kræver dog lovændring og at Danmark tillader svenske tjenestemænd at agere dér. Der er diskussioner mellem landene, men Ander Ygeman kan p.t. ikke sige om eller hvornår en sådan ændring kan ske.  

I dag udføres en ID-kontrol ved Københavns Lufthavn hvor rejsende med Øresundstog, som rejser fra Danmark, må hoppe af toget, gå op gennem ankomsthallen og ned på den anden perron, vise gyldig legitimation og derefter hoppe tilbage på et nyt tog for at rejse videre mod Sverige. Herefter udføres der grænsekontrol ombord på toget ved den første station i Sverige, Hyllie, hvor toget holder stille ekstra længe. At slå de to kontroller sammen går ikke, eftersom den første kontrol er transportørernes ansvar og den anden politimyndighedernes. Derimod ville situationen kunne forbedres hvis grænsekontrollen blev flyttet til dansk jord, i umiddelbar nærhed af ID-kontrollen. Det mener Anders Ygeman, Sveriges indenrigsminister. Men han kan ikke sige noget om udsigterne for en sådan løsning.
– Regeringen er fortsat i dialog med danske repræsentanter angående en løsning. Forslaget er dog juridisk kompliceret og kræver lovændring. Det forudsætter også at Danmark tillader at svenske tjenestemænd agerer på dansk jord. Det er derfor stadig ikke til at sige om eller hvornår de midlertidige grænsekontroller vil kunne ændres som foreslået.

Da News Øresund kontaktede det danske Justitsministerie ville de ikke kommentere sagen udover at en dialog er i gang, og at den rejser spørgsmål i forhold til den danske grundlov som skal undersøges nærmere.

Det er nu et halvt år siden det såkaldte transportøransvar med ID-kontroller blev indført, i henhold til Lagen om särskilda åtgärder vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet som blev besluttet i december sidste år. Efter flere kortere forlængelser i foråret, kom i starten af juni den nuværende beslutning, som gælder til og med den 3. november for ID-kontrollerne og til og med d. 11. november for grænsekontrollerne.
– Grænsekontrollerne og identitetskontrollerne er fortsat nødvendige af hensyn til den almene orden og den indre sikkerhed i Sverige, siger Anders Ygeman til News Øresund. En del af problematikken ligger på EU-niveau, mener han.
– Sverige tilhører Schengen. Schengens grundpille er den frie bevægelighed. Så snart EU har sikret den ydre grænse og en fungerende omfordeling er på plads, så skal vi trin for trin normalisere forholdene.

ID-kontrollerne er transportørernes ansvar. Det indebærer at DSB og Skånetrafiken gennemfører kontrollen, som omfatter rejsende via Københavns Lufthavn, og at andre togoperatører såsom SJ, og færge- og busfirmaer gennemfører kontrol af deres passagerer inden påstigningen på deres holdepladser og færgelejer. Anders Ygeman påpeger at regeringen er klar over de besværligheder der er opstået i Øresundsregionen efter kontrollerne blev indført.
– Vi lukker ikke øjnene for at kontrollerne har været en udfordring og har medført belastninger for Øresundsregionen. Tværtimod, vores ambition er at kontrollerne skal medføre så lidt besvær som muligt for de rejsende.
– Øresundsregionen er én region. Vi er to lande, men regionen er fælles. Den der investerer i Øresundsregionen skal vide at regeringen vil udvikle regionen.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.