Følg os på

Integration

Digitalt jubilæumsseminar med fokus på integration

Publiseret

 

Frank Jensen, overborgmester i Københavns Kommune, Benny Engelbrecht, Danmarks transportminister, Anja Bo, moderator, Katrin Stjernfeldt Jammeh, borgmester i Malmø og Krister Nilsson, statssekretær for nordiske spørgsmål, talte om, hvordan samarbejde mellem den danske og svenske regering kan udvikles i i forbindelse med kriser. Foto: News Øresund

Mikrofoner der tages af og på, lyskilder rettet mod scenen og kameraer i bevægelse. Øresundbrons jubilæumseminar blev en digital begivenhed – på grund af coronapandemien. Spørgsmålet, der blev drøftet, var, hvordan integrationen i Øresund-regionen kan udvikles de næste 20 år.

På grund af coronapandemien valgte Øresundsbro Konsortiet at afholde et digitalt jubilæumseminar den 7. september i stedet for det planlagte seminar på jubilæumsdagen for indvielsen af Øresundsbron. En række repræsentanter fra politik, erhvervsliv og interesseorganisationer var blevet inviteret til Luftkastellet, ved brofæstet på den svenske side, for at fejre broens jubilæum mandag.

– Vi ønskede at skabe en dag, der skulle afspejle alt, fra pendlere til politik, sagde Øresundsbro Konsortiets afgående administrerende direktør Caroline Ullman-Hammer, på plads og med broen og det bølgende hav bag sig.

Caroline Ullman-Hammer, adm. direktør for Øresundsbro Konsortiet, med broen i baggrunden. Foto: News Øresund

Der var en lang række talere til seminaret, der blev sendt direkte online. Personer med forskellige perspektiver på regionen talte blandt andet om fremtidig transport, grænsehindringer, udfordringer for foretningførende og regionens mulighed for at tiltrække nyt talent, for at nævne nogle få emner.

For at diskutere de politiske betingelser for at skabe en stærkere Øresundsregion, var både den danske og den svenske regering repræsenteret, såvel som borgmestrene for København og Malmø, Frank Jensen og Katrin Stjernfeldt Jammeh.

– Det er en festdag, sagde Frank Jensen (S), da han fik ordet på scenen, og sagde, at det dybest set er fantastisk, at to lande har været i stand til at blive enige om at oprette en fælles forbindelse.

Han tilføjede dog, at der kræves noget lobbyarbejde i Folketinget og i Riksdagen for at få de grænsehindringer, der opstår i regionen, på dagsordenen.

Krister Nilsson, statssekretær i Sverige for nordiske spørgsmål, svarede på den til tider forekommende opfattelse af, at Stockholm er for langt fra Øresundsregionen til virkelig at forstå, hvor godt integreret regionen er – og han var delvist enig.

– Integrationen er drevet af menneskerne her, og broen har muliggjort det. Den integration forpligter. Fra politisk side, har vi måske ikke altid set, hvor integrerede vores regioner virkelig er, sagde han.

Flere af talerne talte netop om, hvordan coronapandemien har påvirket integrationen på tværs af Sundet negativt på forskellige måder. Sveriges regeringsrepræsentant Krister Nilsson og Benny Engelbrecht, Danmarks transportminister, sagde begge, at kontakterne mellem de nordiske ministre aldrig har været så hyppige som det sidste halve år. Men at lære af erfaringerne under krisen, sagde Krister Nilsson, er en nødvendig vej fremad. Derfor ønsker den svenske regering at etablere en ny nordisk samarbejdsmodel, der blandt andet skal tydeliggøre ansvarsfordelingen og kontaktveje i forbindelse med kriser.

– Det handler om at sammensætte, hvad der er den nordiske krisemodel, fordi vi ikke rigtig var parate, sagde han.

(Erik Ottosson – News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.