Integration
Digitalt jubilæumsseminar med fokus på integration
Mikrofoner der tages af og på, lyskilder rettet mod scenen og kameraer i bevægelse. Øresundbrons jubilæumseminar blev en digital begivenhed – på grund af coronapandemien. Spørgsmålet, der blev drøftet, var, hvordan integrationen i Øresund-regionen kan udvikles de næste 20 år.
På grund af coronapandemien valgte Øresundsbro Konsortiet at afholde et digitalt jubilæumseminar den 7. september i stedet for det planlagte seminar på jubilæumsdagen for indvielsen af Øresundsbron. En række repræsentanter fra politik, erhvervsliv og interesseorganisationer var blevet inviteret til Luftkastellet, ved brofæstet på den svenske side, for at fejre broens jubilæum mandag.
– Vi ønskede at skabe en dag, der skulle afspejle alt, fra pendlere til politik, sagde Øresundsbro Konsortiets afgående administrerende direktør Caroline Ullman-Hammer, på plads og med broen og det bølgende hav bag sig.
Der var en lang række talere til seminaret, der blev sendt direkte online. Personer med forskellige perspektiver på regionen talte blandt andet om fremtidig transport, grænsehindringer, udfordringer for foretningførende og regionens mulighed for at tiltrække nyt talent, for at nævne nogle få emner.
For at diskutere de politiske betingelser for at skabe en stærkere Øresundsregion, var både den danske og den svenske regering repræsenteret, såvel som borgmestrene for København og Malmø, Frank Jensen og Katrin Stjernfeldt Jammeh.
– Det er en festdag, sagde Frank Jensen (S), da han fik ordet på scenen, og sagde, at det dybest set er fantastisk, at to lande har været i stand til at blive enige om at oprette en fælles forbindelse.
Han tilføjede dog, at der kræves noget lobbyarbejde i Folketinget og i Riksdagen for at få de grænsehindringer, der opstår i regionen, på dagsordenen.
Krister Nilsson, statssekretær i Sverige for nordiske spørgsmål, svarede på den til tider forekommende opfattelse af, at Stockholm er for langt fra Øresundsregionen til virkelig at forstå, hvor godt integreret regionen er – og han var delvist enig.
– Integrationen er drevet af menneskerne her, og broen har muliggjort det. Den integration forpligter. Fra politisk side, har vi måske ikke altid set, hvor integrerede vores regioner virkelig er, sagde han.
Flere af talerne talte netop om, hvordan coronapandemien har påvirket integrationen på tværs af Sundet negativt på forskellige måder. Sveriges regeringsrepræsentant Krister Nilsson og Benny Engelbrecht, Danmarks transportminister, sagde begge, at kontakterne mellem de nordiske ministre aldrig har været så hyppige som det sidste halve år. Men at lære af erfaringerne under krisen, sagde Krister Nilsson, er en nødvendig vej fremad. Derfor ønsker den svenske regering at etablere en ny nordisk samarbejdsmodel, der blandt andet skal tydeliggøre ansvarsfordelingen og kontaktveje i forbindelse med kriser.
– Det handler om at sammensætte, hvad der er den nordiske krisemodel, fordi vi ikke rigtig var parate, sagde han.
(Erik Ottosson – News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23