Følg os på

Samfund

Direktøren for det svenske togselskab SJ afviser planer for HH-tunnel og Øresundsmetro og ønsker en ekstra forbindelse over Øresund, der kan håndtere både gods- og fjerntog

Publiseret

 

Hverken en HH-tunnel eller en Øresundsmetro opfylder jernbanebranchens behov, siger det statsejede svenske togselskab SJ's administrerende direktør Monica Lingegård i et interview med Sydsvenskan. I stedet efterlyser hun en løsning med en ny fast forbindelse over Øresund, der kan håndtere tung trafik med gods og fjerntog. Foto: SJ

Både planerne om en Øresundsmetro mellem Malmø og København og en HH-tunnel mellem Helsingborg og Helsingør er blevet afvist af det statsejede svenske togselskab SJ. I et interview med Sydsvenskan påpeger SJ’s administrerende direktør Monica Lingegård, at det hverken er muligt at køre fjerntog og godstog i en metro eller i en HH-tunnel. I stedet efterlyser hun endnu en fast forbindelse over Øresund, der kan håndtere tung trafik med gods- og fjerntog – men hun vil ikke svare på, om hun mener Europaspåret, som Landskrona vil bygge i en tunnel under Øresund til København.

– En jernbaneforbindelse mellem Helsingborg og Helsingør vil ikke kunne fungere. Det er ikke muligt. Danmark er meget tydelig med hensyn til, at man ikke ønsker gods- eller fjerntogstrafik fra Helsingør og sydpå. Der er heller ikke skinner til så tung trafik. En HH-tunnel til togtrafik er ikke et godt alternativ. Men en metro under Øresund fra Malmø til København vil heller ikke løse vores udfordringer, siger Monica Lingegård til Sydsvenskan.

Monica Lingegård siger, hun er glad for, at Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver indviet i 2029 og i fremtiden vil køre tog fra Stockholm, Göteborg og Oslo til København, Hamborg og Berlin. Måske endnu længere ud i Europa. Men det vil kræve mere kapacitet og redundans til togtrafikken over Øresund, påpeger hun og udtrykker bekymring over, at Sverige og Danmark endnu ikke har kunnet blive enige om, hvordan man skal håndtere den øgede togtrafik over Øresund i fremtiden. Der er behov for endnu en fast forbindelse over Øresund, der kan håndtere tung trafik med gods og fjerntog, slutter hun.

Monica Lingegård fortæller, at hun i øjeblikket forhandler med de danske myndigheder om, at SJ kan beholde Københavns Hovedbanegård som permanent destination og ikke skal tvinges til at flytte til det nye knudepunkt, Ny Ellebjerg Station, sydvest for København. Passagererne vil gerne komme netop til hovedbanegården, siger hun. SJ ønsker også at kunne køre længere tog med flere passagerer over Øresund.

SJ har vendt de seneste års underskud til et overskud på 713 millioner i årets første ni måneder og investerer nu 19 milliarder svenske kroner i nye tog og sovevogne. I løbet af de næste seks år ønsker hun, at SJ skal vokse markant med 2.500 nye medarbejdere og et 70 pct. større udbud af ydelser. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked03. december 2024

Ventetiderne fortsætter med at falde i sundhedsvæsenet i Region Hovedstaden

Flere og flere sygeplejersker er begyndt at vende tilbage til hospitalerne i Region Hovedstaden. Det er en vigtig forklaring på,...

Danmark03. december 2024

Elbiler dominerer bilsalget i Danmark

På trods af mindre bilsalg i november fortsætter nyregistreringer af elbiler med at stige i Danmark. I november steg antallet...

Bæredygtighed03. december 2024

Svenske Sjöfartsverket investerer i en verdensunik eldreven lodsbåd

Som en del af svenske Sjöfartsverkets mål om at skifte til fossilfri drift inden 2045 køber myndigheden en elektrisk batteridrevet...

Øresund29. november 2024

Konjunkturen i Øresund: Lægemiddelindustrien fortsætter med at løfte dansk BNP – boligbyggeriet stiger i Sverige

Den danske økonomi vokser støt, mens det går mere trægt i Sverige. Den stærkere økonomiske udvikling i Danmark er især...

Norden29. november 2024

Nyt program for fri bevægelighed i Norden skal styrke Nordisk Ministerråds arbejde med grænsehindringer

Nordisk Ministerråds arbejde med information og grænsehindringer koordineres i et nyligt vedtaget ”Program for Fri Bevægelighed i Norden 2025-2030”. Programmet...

Sverige29. november 2024

Nyt sundhedssystem brød sammen i Västra Götaland – nu skal det indføres i Skåne

Da direktørerne i Västra Götalandsregionen holdt pressekonference for at fortælle, hvordan det nye Millenium IT-system har fungeret, blev de afbrudt...

Politik29. november 2024

Undersøgelse undtager lærere og sundhedspersonale fra omdiskuteret anmeldelsespligt

Undersøgelsen om styrket hjemsendelsesindsats blev præsenteret onsdag af den svenske migrationsminister Johan Forssell (Moderaterna) og udrederen Anita Linder. Heri undtages...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.