Samfund
Direktøren for det svenske togselskab SJ afviser planer for HH-tunnel og Øresundsmetro og ønsker en ekstra forbindelse over Øresund, der kan håndtere både gods- og fjerntog
Både planerne om en Øresundsmetro mellem Malmø og København og en HH-tunnel mellem Helsingborg og Helsingør er blevet afvist af det statsejede svenske togselskab SJ. I et interview med Sydsvenskan påpeger SJ’s administrerende direktør Monica Lingegård, at det hverken er muligt at køre fjerntog og godstog i en metro eller i en HH-tunnel. I stedet efterlyser hun endnu en fast forbindelse over Øresund, der kan håndtere tung trafik med gods- og fjerntog – men hun vil ikke svare på, om hun mener Europaspåret, som Landskrona vil bygge i en tunnel under Øresund til København.
– En jernbaneforbindelse mellem Helsingborg og Helsingør vil ikke kunne fungere. Det er ikke muligt. Danmark er meget tydelig med hensyn til, at man ikke ønsker gods- eller fjerntogstrafik fra Helsingør og sydpå. Der er heller ikke skinner til så tung trafik. En HH-tunnel til togtrafik er ikke et godt alternativ. Men en metro under Øresund fra Malmø til København vil heller ikke løse vores udfordringer, siger Monica Lingegård til Sydsvenskan.
Monica Lingegård siger, hun er glad for, at Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver indviet i 2029 og i fremtiden vil køre tog fra Stockholm, Göteborg og Oslo til København, Hamborg og Berlin. Måske endnu længere ud i Europa. Men det vil kræve mere kapacitet og redundans til togtrafikken over Øresund, påpeger hun og udtrykker bekymring over, at Sverige og Danmark endnu ikke har kunnet blive enige om, hvordan man skal håndtere den øgede togtrafik over Øresund i fremtiden. Der er behov for endnu en fast forbindelse over Øresund, der kan håndtere tung trafik med gods og fjerntog, slutter hun.
Monica Lingegård fortæller, at hun i øjeblikket forhandler med de danske myndigheder om, at SJ kan beholde Københavns Hovedbanegård som permanent destination og ikke skal tvinges til at flytte til det nye knudepunkt, Ny Ellebjerg Station, sydvest for København. Passagererne vil gerne komme netop til hovedbanegården, siger hun. SJ ønsker også at kunne køre længere tog med flere passagerer over Øresund.
SJ har vendt de seneste års underskud til et overskud på 713 millioner i årets første ni måneder og investerer nu 19 milliarder svenske kroner i nye tog og sovevogne. I løbet af de næste seks år ønsker hun, at SJ skal vokse markant med 2.500 nye medarbejdere og et 70 pct. større udbud af ydelser. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23