Følg os på

Samfund

Direktøren for det svenske togselskab SJ afviser planer for HH-tunnel og Øresundsmetro og ønsker en ekstra forbindelse over Øresund, der kan håndtere både gods- og fjerntog

Publiseret

 

Hverken en HH-tunnel eller en Øresundsmetro opfylder jernbanebranchens behov, siger det statsejede svenske togselskab SJ's administrerende direktør Monica Lingegård i et interview med Sydsvenskan. I stedet efterlyser hun en løsning med en ny fast forbindelse over Øresund, der kan håndtere tung trafik med gods og fjerntog. Foto: SJ

Både planerne om en Øresundsmetro mellem Malmø og København og en HH-tunnel mellem Helsingborg og Helsingør er blevet afvist af det statsejede svenske togselskab SJ. I et interview med Sydsvenskan påpeger SJ’s administrerende direktør Monica Lingegård, at det hverken er muligt at køre fjerntog og godstog i en metro eller i en HH-tunnel. I stedet efterlyser hun endnu en fast forbindelse over Øresund, der kan håndtere tung trafik med gods- og fjerntog – men hun vil ikke svare på, om hun mener Europaspåret, som Landskrona vil bygge i en tunnel under Øresund til København.

– En jernbaneforbindelse mellem Helsingborg og Helsingør vil ikke kunne fungere. Det er ikke muligt. Danmark er meget tydelig med hensyn til, at man ikke ønsker gods- eller fjerntogstrafik fra Helsingør og sydpå. Der er heller ikke skinner til så tung trafik. En HH-tunnel til togtrafik er ikke et godt alternativ. Men en metro under Øresund fra Malmø til København vil heller ikke løse vores udfordringer, siger Monica Lingegård til Sydsvenskan.

Monica Lingegård siger, hun er glad for, at Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver indviet i 2029 og i fremtiden vil køre tog fra Stockholm, Göteborg og Oslo til København, Hamborg og Berlin. Måske endnu længere ud i Europa. Men det vil kræve mere kapacitet og redundans til togtrafikken over Øresund, påpeger hun og udtrykker bekymring over, at Sverige og Danmark endnu ikke har kunnet blive enige om, hvordan man skal håndtere den øgede togtrafik over Øresund i fremtiden. Der er behov for endnu en fast forbindelse over Øresund, der kan håndtere tung trafik med gods og fjerntog, slutter hun.

Monica Lingegård fortæller, at hun i øjeblikket forhandler med de danske myndigheder om, at SJ kan beholde Københavns Hovedbanegård som permanent destination og ikke skal tvinges til at flytte til det nye knudepunkt, Ny Ellebjerg Station, sydvest for København. Passagererne vil gerne komme netop til hovedbanegården, siger hun. SJ ønsker også at kunne køre længere tog med flere passagerer over Øresund.

SJ har vendt de seneste års underskud til et overskud på 713 millioner i årets første ni måneder og investerer nu 19 milliarder svenske kroner i nye tog og sovevogne. I løbet af de næste seks år ønsker hun, at SJ skal vokse markant med 2.500 nye medarbejdere og et 70 pct. større udbud af ydelser. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Energi22. februar 2024

Svenske mangler i elberedskabet er i strid med EU-lovgivningen

Sverige overtræder en EU-forordning fra 2017, der bestemmer, hvor pålideligt og sikkert et lands elsystem skal være i krisetider, skriver...

Bæredygtighed22. februar 2024

Historisk stigning i ladestandere i både Sverige og Danmark i 2023

Aldrig før er antallet af offentlige ladestandere steget så meget i både Sverige og Danmark som i 2023. Men ingen...

Erhverv21. februar 2024

Erhvervsliv og kommuner protesterer mod forslaget om at afskaffe statsstøtten til Wonderful Copenhagen

Afskær ikke støtten til hotel- og restaurationsbranchens marketingorganisation Wonderful Copenhagen. Turismen i den danske hovedstad er en førsteklasses organisation med...

Politik21. februar 2024

Danmark yder mest støtte til Ukraine af de nordiske lande

Det fik stor opmærksomhed, da Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M) i denne uge besøgte flådebasen Berga og talte om en...

Øresund21. februar 2024

Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken

Togtrafikken over Øresundsbroen steg med 15,6 pct. i 2023 til godt 13 millioner passagerer – et markant højere niveau end...

Erhverv21. februar 2024

Dansk ekspertgruppe foreslår, at 58 ud af 200 statstilskud til erhvervslivet afskaffes – deriblandt Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen

Mere end to milliarder af den samlede danske statsstøtte på 37 milliarder kroner kan afskaffes, mener en ekspertgruppe, der mandag...

Kultur21. februar 2024

Eurovision Song Contest Malmø øger efterspørgslen på hotelværelser i København

Når Eurovision Song Contest afholdes i Malmö Arena den 7. – 11. maj, vil det også komme københavnerne til gode,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.