Følg os på

Infrastruktur

Dramatik da Øresundsbroaftalen skulle underskrives

Publiseret

 

23. marts 1991 Denmark´s Minister of Transport Kaj Ikast and Sweden´s Minister of Communications Georg Andersson shake hands following the agreement between the two countries to build the Øresund Bridge

Den 23. marts 1991 skrev Danmarks trafikminister Kaj Ikast (K) og Sveriges kommunikationsminister Georg Andersson (S) under på aftalen om at bygge Øresundsbroen. Foto: Øresundsbro Konsortiet

Tiden var knap, men på den rigtige side af marginalen. For præcis 25 år siden blev aftalen om at bygge Øresundsbroen skrevet under, men ifølge Sveriges daværende kommunikationsminister Georg Andersson (S) var det meget tæt på, at det hele var blevet skubbet frem til efter det svenske valg ”og så havde hele sagen været meget sværere”.

Den 23. marts 1991 skrev Sveriges kommunikationsminister Georg Andersson (S) og Danmarks trafikminiser Kaj Ikast (K) under på aftalen om at bygge Øresundsbroen. Men det var en ret dramatisk udvikling inden de kom dertil, fortæller Georg Andersson, når News Øresund når ham på telefon hjemme i Umeå.

Der var få dage til at fremlægge et lovforslag, for efter en bestemt dato kunne det blive skubbet frem af en minoritet i Riksdagen.

”Havde vi ikke fået fremlagt propositionen i tide, så var hele spørgsmålet blevet skubbet frem til efter valget, og så havde hele sagen været meget sværere med tanke på Centerpartiets indstilling,” fortæller han.

Den svenske og den danske regering mødtes i Stockholm og konstaterede at de var nødt til at bestemme sig. Men inden en aftale kunne blive underskrevet, var den daværende borgerlige regering i Danmark nødt til at få oppositionen med sig.

”De kunne ikke give endelig besked, så vi sagde ”tag hjem og ring til os, så kommer vi ned og skriver under dagen efter”. Og sådan blev det.”

Georg Andersson husker, at han tog færgen fra København til Malmø efter aftalen var underskrevet, og var på distriktsmøde hos Socialdemokraterna. Her fik han en stor buket roser.

I dag er han meget tilfreds med beslutningen, som blev taget på trods af stor modstand fra blandt andet Centerpartiet, Miljöpartiet og dele af Socialdemokraterna.

”Vi var jo lidt heldige. Man stillede spørgsmålstegn ved effekterne på miljøet og vandgennemstrømningen, men det viste sig jo, at det ikke var noget problem efter de tiltag vi havde lavet. Et andet argument var, at det ville blive for dyrt, at beregningerne ikke ville holde stik og staterne så skulle stå for omkostningerne. Det viste sig, at de holdt og nu er der vilde protester, når man forsøger at begrænse trafikken”, siger Georg Andersson.

Han er lidt overrasket over, at der er gået hele 25 år siden aftalen blev underskrevet. På trods af at han bor langt fra Øresundsregionen, så bliver han stadig mindet om beslutningen en gang imellem.

”Det er bare en uges tid siden, at en mand fra Malmø var heroppe i Umeå og sagde ”tak Georg, for broen”. Jeg kender ikke til nogen anden beslutning, som folk kommer og takker for i dag, så det føles godt”, siger han.

News Øresund – Anna Palmehag

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.