Følg os på

Infrastruktur

Dramatik da Øresundsbroaftalen skulle underskrives

Publiseret

 

23. marts 1991 Denmark´s Minister of Transport Kaj Ikast and Sweden´s Minister of Communications Georg Andersson shake hands following the agreement between the two countries to build the Øresund Bridge

Den 23. marts 1991 skrev Danmarks trafikminister Kaj Ikast (K) og Sveriges kommunikationsminister Georg Andersson (S) under på aftalen om at bygge Øresundsbroen. Foto: Øresundsbro Konsortiet

Tiden var knap, men på den rigtige side af marginalen. For præcis 25 år siden blev aftalen om at bygge Øresundsbroen skrevet under, men ifølge Sveriges daværende kommunikationsminister Georg Andersson (S) var det meget tæt på, at det hele var blevet skubbet frem til efter det svenske valg ”og så havde hele sagen været meget sværere”.

Den 23. marts 1991 skrev Sveriges kommunikationsminister Georg Andersson (S) og Danmarks trafikminiser Kaj Ikast (K) under på aftalen om at bygge Øresundsbroen. Men det var en ret dramatisk udvikling inden de kom dertil, fortæller Georg Andersson, når News Øresund når ham på telefon hjemme i Umeå.

Der var få dage til at fremlægge et lovforslag, for efter en bestemt dato kunne det blive skubbet frem af en minoritet i Riksdagen.

”Havde vi ikke fået fremlagt propositionen i tide, så var hele spørgsmålet blevet skubbet frem til efter valget, og så havde hele sagen været meget sværere med tanke på Centerpartiets indstilling,” fortæller han.

Den svenske og den danske regering mødtes i Stockholm og konstaterede at de var nødt til at bestemme sig. Men inden en aftale kunne blive underskrevet, var den daværende borgerlige regering i Danmark nødt til at få oppositionen med sig.

”De kunne ikke give endelig besked, så vi sagde ”tag hjem og ring til os, så kommer vi ned og skriver under dagen efter”. Og sådan blev det.”

Georg Andersson husker, at han tog færgen fra København til Malmø efter aftalen var underskrevet, og var på distriktsmøde hos Socialdemokraterna. Her fik han en stor buket roser.

I dag er han meget tilfreds med beslutningen, som blev taget på trods af stor modstand fra blandt andet Centerpartiet, Miljöpartiet og dele af Socialdemokraterna.

”Vi var jo lidt heldige. Man stillede spørgsmålstegn ved effekterne på miljøet og vandgennemstrømningen, men det viste sig jo, at det ikke var noget problem efter de tiltag vi havde lavet. Et andet argument var, at det ville blive for dyrt, at beregningerne ikke ville holde stik og staterne så skulle stå for omkostningerne. Det viste sig, at de holdt og nu er der vilde protester, når man forsøger at begrænse trafikken”, siger Georg Andersson.

Han er lidt overrasket over, at der er gået hele 25 år siden aftalen blev underskrevet. På trods af at han bor langt fra Øresundsregionen, så bliver han stadig mindet om beslutningen en gang imellem.

”Det er bare en uges tid siden, at en mand fra Malmø var heroppe i Umeå og sagde ”tak Georg, for broen”. Jeg kender ikke til nogen anden beslutning, som folk kommer og takker for i dag, så det føles godt”, siger han.

News Øresund – Anna Palmehag

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.