Infrastruktur
DSB dementerer at der indføres ti-minutters trafik over Øresundsbron fra 24. april
Der er ingen planer om at genindføre togafgange hvert tiende minut i myldretiden over Øresundsbron fra og med den 24. april, oplyser DSB. DSB dementerer hermed de oplysninger som Skånetrafikens trafikdirektør Linus Eriksson gav på Twitter og som News Øresund refererede til i en tidligere artikel i dag. Det grundede i en misforståelse mellem DSB og Skånetrafiken. De planer som findes er kun for at genindføre ti-minutters trafikken mellem Københavns Hovedbanegård og Københavns Lufthavn. Men den begrænsning ser Skånetrafiken ikke som holdbar, siger Linus Eriksson til News Øresund.
I februar testede DSB om det var muligt at have et stop med togskift på syv minutter på stationen ved Københavns Lufthavn, hvilket er en forudsætning for at det er muligt at genindføre ti-minutters trafikken i myldretiden over Øresundsbron – som inden grænse – og ID-kontrollerne indførtes, det fortæller Linus Eriksson, som oplyser at forsøgene gik godt.
Men derefter opstod der en misforståelse.
– Vi tog spørgsmålet op i Trafikministeriet i Danmark og fik en tilbagemelding om at det skulle være muligt at køre ti-minutters trafik fra den 24. april. Jeg gik ud fra at det gjaldt hele strækningen, men nu viser det sig at det kun var fra Hovedbanegården til Københavns Lufthavn, siger han.
Skånetrafiken planlægger dog at presse på for at overbevise den danske side om at indføre afgange hvert tiende minut også mellem Københavns Lufthavn og Malmö C.
– Vi synes at vi skal have fælles trafik og vi har med forsøg vist at det er muligt. At vende togene på Københavns Lufthavn, når en stor del af kunderne tager til Malmö C, ser vi ikke som holdbart. At ti-minutters trafikken ikke er bibeholdt tror vi er en vigtig årsag til at vi har tabt så mange rejser, siger Linus Eriksson.
Han mener at spørgsmålet nu ligger på den dansk side og at Skånetrafiken gerne ser en omlægning af trafikken så hurtigt som muligt.
– Men vi er afhængige af at DSB og Trafikministeriet finder en løsning. Vi betaler for trafikken på den svenske side af grænsen, siger han.
Ifølge DSB ligger spørgsmålet på myndighederne Banedanmarks og Trafikverkets bord og handler fremfor alt om at ID-kontrollerne begrænser kapaciteten på ved Københavns Lufthavn.
– Når Banedanmark giver os plads til at køre flere tog er vi klar til at gøre det, men der skal også være plads til godstog og SJ, siger DSB’s pressechef Tony Bispeskov til News Øresund.
Så de udførte tests i februar viste ikke at det er muligt at genindføre ti-minutters trafikken?
– Vi vil gerne se på det, men det kræver også en ny køreplan på den svenske side når togene ikke længere skal stoppe i otte minutter på Hyllie Station. Og den skal godkendes af det svenske Trafikverket, siger han.
Tony Bispeskov betoner vigtigheden af at først få erfaring med hvordan ti-minutters driften mellem Hovedbangården og Københavns Lufthavn fungerer, inden den udvides til hele strækningen mod Malmö C. Derfor vil han ikke give nogle prognoser for hvornår det sidstnævnte vil kunne ske.
– Vi arbejder hele tiden på at gøre det bedre for vores kunder. Rejsetiden skal være kortere end i dag og at indsætte flere tog er det næste vi vil se på. Men ikke hvis det viser sig at systemet bliver alt for ustabilt, for så kommer der til at være for mange forsinkelser og man skal kunne stole på toget når man skal hente sine børn og så videre, siger Tony Bispeskov.
I sit indlæg på Twitter skrev Linus Eriksson også at rejsetiden mellem Købehavns Hovedbanegård og Malmö C ville blive forkortet med 30 minutter, hvis ti-minutters trafikken genindførtes, kombineret med at grænsekontrollen skulle udføres ombord på togene. Det er dog mellem Hovedbanegården og Lunds C som rejsen ville blive 30 minutter kortere – mellem Hovedbanegården og Malmö C ville rejsetiden forkortes med 19 minutter.
(News Øresund – Anna Palmehag)
Fakta: Ti-minutters trafik Københavns Hovedbanegård – Københavns Lufthavn
Fra og med mandag den 24. april fordobler DSB antallet af togafgange mellem Københavns Hovedbanegård og stationen ved Københavns Lufthavn, så der afgår et tog hvert tiende minut. For rejsende på vej til Malmø betyder det at ventetiden ved ID-kontrollen på stationen ved Københavns Lufthavn mindskes med tolv minutter og at rejsetiden til Malmø mindskes lige så meget. Antallet af afgange med Øresundstog mellem Sverige og Danmark påvirkes ikke af beslutningen, men fortsætter med den nuværende 20-minuters trafik.
Forbedringen gælder heller ikke for rejsende på vej mod Sverige som står på i Ørestad og Tårnby, eftersom de ny indsatte tog ikke kommer til at stoppe ved de stationer.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23