Følg os på

Infrastruktur

DSB kan miste 200 millioner årligt når vedligeholdelse af Øresundstogene flyttes til Sverige

Publiseret

 

Oresundstog webb

Udvalget for kollektivtrafik i Region Skåne er hård i sin kritik af DSB’s vedligeholdelse af Øresundstogene: ”Værkstedkapaciteten for at sikre høj service og kvalitet i den daglige vedligeholdelse af Øresundstogene og for at drive en effektiv og kontinuerlig vedligeholdelse af togene er utilstrækkeligt i dag. Den svenske del af Øresundstogene består i dag af 75 tog, som er helt afhængige af et ældre, urationelt, fejlplaceret og meget hårdt benyttet værkstedsanlæg i Danmark”. Foto: News Øresund

DSB risikerer at miste 200 millioner kroner i årlige indtægter, hvis Region Skåne gennemfører planerne om at overtage vedligeholdelsen af de svenskejede Øresundstog. Et nyt svensk togværksted forventes at være klar udenfor Hässleholm i december 2016 og det skal desuden også kunne tage imod de danske Øresundstog.

En svensk utilfredshed med vedligeholdelsen af Øresundstogene indebærer, at Region Skåne nu vil flytte service og vedligeholdelse til et nyt værksted som planlægges i Kärråkra udenfor Hässleholm.

De 75 svenskejede Øresundstog er siden starten af 2000 blevet vedligeholdt ved DSB’s togværksted El Togsæt i Helgoland i København sammen med de 36 danskejede Øresundstog. Udvalget for kollektivtrafik i Skåne er meget kritisk til EL Togsæt og beskriver værkstedet i Helgoland som et ”ældre, urationelt, fejlplaceret og meget hårdt benyttet værkstedsanlæg”.
Vedligeholdelsen af Øresundstogene er tidligere blevet kritiseret af transportminister Magnus Heunicke for at tage for lang tid, så for mange tog er ude af drift. Noget som har kostet DSB millionbeløb i bøder til staten.

På torsdag skal Skånes regionstyrelse tage beslutning om fortsat planlægning af det nye værksted for Øresundstog i Kärråkra. Byggeriet forventes at koste mellem 800 og 960 millioner regnet i 2019 års priser, afhængigt af om det kun er de 75 svenske Øresundstog eller også de 36 danskejede Øresundstog, som skal vedligeholdes der.

Gennem store udgiftsbesparelser forventes det nye værksted ikke at medføre nogle forøgede udgifter for Øresundstogene. Personaleudgifterne beregnes at blive 10 procent lavere i Sverige samtidig med at vedligeholdelsen af togene forventes at blive mere effektiv i de nye lokaler. Besparelsen på 50 millioner kroner årligt forventes at kunne kompensere for de nye og dyrere lokaler, men tallene er endnu usikre, fremhæves det i beslutningsunderlaget til Region Skånes regionrådsstyrelse.
Sidste år betalte svenske Öresundstog AB 260 millioner svenske kroner for vedligeholdelse til DSB, svarende til cirka 200 millioner danske kroner. Vask og rengøring af togene kostede yderligere 70 millioner svenske kroner.

Det nye værksted for Øresundstog skal ifølge Regionstyrelsens beslutningsunderlag stå klar i december 2016. Region Skåne skal eje lokalerne og Öresundstog AB drive værkstedet.(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.