Infrastruktur
DSB kan miste 200 millioner årligt når vedligeholdelse af Øresundstogene flyttes til Sverige
DSB risikerer at miste 200 millioner kroner i årlige indtægter, hvis Region Skåne gennemfører planerne om at overtage vedligeholdelsen af de svenskejede Øresundstog. Et nyt svensk togværksted forventes at være klar udenfor Hässleholm i december 2016 og det skal desuden også kunne tage imod de danske Øresundstog.
En svensk utilfredshed med vedligeholdelsen af Øresundstogene indebærer, at Region Skåne nu vil flytte service og vedligeholdelse til et nyt værksted som planlægges i Kärråkra udenfor Hässleholm.
De 75 svenskejede Øresundstog er siden starten af 2000 blevet vedligeholdt ved DSB’s togværksted El Togsæt i Helgoland i København sammen med de 36 danskejede Øresundstog. Udvalget for kollektivtrafik i Skåne er meget kritisk til EL Togsæt og beskriver værkstedet i Helgoland som et ”ældre, urationelt, fejlplaceret og meget hårdt benyttet værkstedsanlæg”.
Vedligeholdelsen af Øresundstogene er tidligere blevet kritiseret af transportminister Magnus Heunicke for at tage for lang tid, så for mange tog er ude af drift. Noget som har kostet DSB millionbeløb i bøder til staten.
På torsdag skal Skånes regionstyrelse tage beslutning om fortsat planlægning af det nye værksted for Øresundstog i Kärråkra. Byggeriet forventes at koste mellem 800 og 960 millioner regnet i 2019 års priser, afhængigt af om det kun er de 75 svenske Øresundstog eller også de 36 danskejede Øresundstog, som skal vedligeholdes der.
Gennem store udgiftsbesparelser forventes det nye værksted ikke at medføre nogle forøgede udgifter for Øresundstogene. Personaleudgifterne beregnes at blive 10 procent lavere i Sverige samtidig med at vedligeholdelsen af togene forventes at blive mere effektiv i de nye lokaler. Besparelsen på 50 millioner kroner årligt forventes at kunne kompensere for de nye og dyrere lokaler, men tallene er endnu usikre, fremhæves det i beslutningsunderlaget til Region Skånes regionrådsstyrelse.
Sidste år betalte svenske Öresundstog AB 260 millioner svenske kroner for vedligeholdelse til DSB, svarende til cirka 200 millioner danske kroner. Vask og rengøring af togene kostede yderligere 70 millioner svenske kroner.
Det nye værksted for Øresundstog skal ifølge Regionstyrelsens beslutningsunderlag stå klar i december 2016. Region Skåne skal eje lokalerne og Öresundstog AB drive værkstedet.(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23