Infrastruktur
DSB kan søge svensk erstatning for ID-kontroller
Onsdagens svenske regeringsbeslutning, som indebærer at transportører mellem Danmark og Sverige kan ansøge om erstatning for omkostninger ifm. ID-kontroller, inkluderer også udenlandske transportører. Det meddeler Sveriges infrastrukturminister Anna Johanssons pressesekretær. Dermed kan blandt andet DSB, som sammen med Skånetrafiken gennemfører ID-kontrollen af togrejsende ved Københavns Lufthavn, søge erstatning i Sverige.
Den svenske regering meddelte onsdag at forfatningen, som indebærer at transportører mellem Danmark og Sverige kan søge erstatning for omkostninger ifm. ID-kontroller, er besluttet. Ifølge pressemeddelesen gives der erstatning for rimelige udgifter der kan bevises, og retten til at søge erstatning gælder transportører af passagerer med bus, tog eller skib. Adspurgt af News Øresund om det også omfatter udenlandske transportører svarer Anamika Bhasker, pressesekretær for infrastrukturminister Anna Johansson:
”Alle transportører som har haft omkostninger pga. ID-kontrollerne kan søge erstatning. Bestemmelserne gælder således transportoperatører af bus, tog eller passagerfartøjer med trafik mellem Danmark og Sverige. Bestemmelserne omfatter såvel svenske som udenlandske transportører. Det eneste krav er, at transportøren har haft omkostninger ifm. at udføre ID-kontroller ifølge regeringens meddelte forskrifter.”
Hermed kan bl.a. DSB søge erstatning for ID-kontrollen de udfører sammen med Skånetrafiken ved Københavns Lufthavn og for kontrollen af Intercity Bornholmstog på Københavns Hovedbanegård, ved spor 26, hvor også svenske SJ’s hurtigtog afgår fra.
Den svenske regering har sat et samlet maxbeløb på 139 millioner svenske kroner for erstatninger i 2016, og til Sveriges Radio Ekot oplyser Anna Johansson, at der vil blive fratrukket i transportørernes erstatninger, hvis det totale beløb overstiger den sum. Det fremgår også at erstatningen gælder direkte udgifter, f.eks. lejede vagter, men derimod ikke tabte rejseindtægter. Anna Johansson har tidligere meddelt at muligheden for at indføre erstatning har skullet undersøges i forhold til EU-regler, og oplyser til Sveriges Radio Ekot at processen nu er gennemført.
– Vi har checket med EU-kommissionen og fået en forhåndsbesked om at den her erstatningsmodel ikke risikerer at klassificeres som statsstøtte.
Ansøgninger skal transportørerne indgive efter gyldighedsperioden for en periode af ID-kontroller er udløbet. Ansøgningen prøves af Trafikverket og skal indgives senest ni måneder efter en afsluttet periode. Periode et omfatter 4 januar 2016 – 3 juli 2016, og periode to er 4 juli 2016 – 3 november 2016, ifølge regeringens pressemeddelelse.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23