Følg os på

Infrastruktur

DSB kan søge svensk erstatning for ID-kontroller

Publiseret

 

id-kontroll-anna-johansson-foto-news-oresund-anna-palmehag

Selv udenlandske transportører, såsom DSB, kan få erstatning for deres direkte omkostninger på grund af ID-kontrollerne, meddeler den svenske infrastrukturminister Anna Johansson (S). Foto: News Øresund – Anna Palmehag

Onsdagens svenske regeringsbeslutning, som indebærer at transportører mellem Danmark og Sverige kan ansøge om erstatning for omkostninger ifm. ID-kontroller, inkluderer også udenlandske transportører. Det meddeler Sveriges infrastrukturminister Anna Johanssons pressesekretær. Dermed kan blandt andet DSB, som sammen med Skånetrafiken gennemfører ID-kontrollen af togrejsende ved Københavns Lufthavn, søge erstatning i Sverige.

Den svenske regering meddelte onsdag at forfatningen, som indebærer at transportører mellem Danmark og Sverige kan søge erstatning for omkostninger ifm. ID-kontroller, er besluttet. Ifølge pressemeddelesen gives der erstatning for rimelige udgifter der kan bevises, og retten til at søge erstatning gælder transportører af passagerer med bus, tog eller skib. Adspurgt af News Øresund om det også omfatter udenlandske transportører svarer Anamika Bhasker, pressesekretær for infrastrukturminister Anna Johansson:

”Alle transportører som har haft omkostninger pga. ID-kontrollerne kan søge erstatning. Bestemmelserne gælder således transportoperatører af bus, tog eller passagerfartøjer med trafik mellem Danmark og Sverige. Bestemmelserne omfatter såvel svenske som udenlandske transportører. Det eneste krav er, at transportøren har haft omkostninger ifm. at udføre ID-kontroller ifølge regeringens meddelte forskrifter.”

Hermed kan bl.a. DSB søge erstatning for ID-kontrollen de udfører sammen med Skånetrafiken ved Københavns Lufthavn og for kontrollen af Intercity Bornholmstog på Københavns Hovedbanegård, ved spor 26, hvor også svenske SJ’s hurtigtog afgår fra.

Den svenske regering har sat et samlet maxbeløb på 139 millioner svenske kroner for erstatninger i 2016, og til Sveriges Radio Ekot oplyser Anna Johansson, at der vil blive fratrukket i transportørernes erstatninger, hvis det totale beløb overstiger den sum. Det fremgår også at erstatningen gælder direkte udgifter, f.eks. lejede vagter, men derimod ikke tabte rejseindtægter. Anna Johansson har tidligere meddelt at muligheden for at indføre erstatning har skullet undersøges i forhold til EU-regler, og oplyser til Sveriges Radio Ekot at processen nu er gennemført.

– Vi har checket med EU-kommissionen og fået en forhåndsbesked om at den her erstatningsmodel ikke risikerer at klassificeres som statsstøtte.

Ansøgninger skal transportørerne indgive efter gyldighedsperioden for en periode af ID-kontroller er udløbet. Ansøgningen prøves af Trafikverket og skal indgives senest ni måneder efter en afsluttet periode. Periode et omfatter 4 januar 2016 – 3 juli 2016, og periode to er 4 juli 2016 – 3 november 2016, ifølge regeringens pressemeddelelse.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.