Følg os på

Samfund

Ekspertgruppe vil reducere overfladearealet på Lynetteholmen med en tredjedel – halvøen påvirker strømmen af saltvand til Østersøen

Publiseret

 

Kort over den planlagte halvø Lynetteholmen i Københavns havneindløb, som ifølge ekspertgruppen vil blokere Kongedybet, en af tre dybe furer i Øresund, som har betydning for strømmen af saltvand til Østersøen. Illustration: COWI, Arkitema, Tredje Natur

Den kunstige halvø Lynetteholmen i Københavns havneindløb vil få afgørende betydning for forsyningen af saltvand til Østersøen og dermed for dyrs og planters mulighed for at leve der. Det mener en politisk nedsat ekspertgruppe, der er involveret i forbindelse med en miljøkonsekvensvurdering af projektet. Eksperterne anbefaler, at området ved Lynetteholmen reduceres med en tredjedel, så den blokerende effekt vil aftage. Det rapporterer TV2 Kosmopol. Risikoen for at blokere for strømmen af saltvand til Østersøen er tidligere blevet rejst af Länsstyrelsen i Skåne.

Lynetteholmen er en kunstig halvø i Københavns havneindfald, og Folketinget besluttede i 2021 at give grønt lys for at igangsætte byggeriet. Projektet er blevet mødt med protester både fra kommuner og eksperter i Danmark samt fra aktører på svensk side. Protesterne har blandt andet ført til, at aflejrede jordrester fra byggeriet ikke længere påtænkes at blive dumpet i Køge Bugt, men i stedet vil blive indlejret i halvøens jordlag på opførelsestidspunktet. Nu er anlægsarbejdet begyndt, og en “ramme”, der udgør den første fase af halvøen, er blevet anlagt og vil blive fyldt op med jordmasser.

Blokerer dyb rende i Øresund

En politisk nedsat referencegruppe i forbindelse med en miljøkonsekvensbeskrivelse af projektet fastslår nu, at risikoen for, at halvøen blokerer for strømmen af saltvand fra Kattegat gennem Øresund og til Østersøen, er afgørende. Det er især den sidste tredjedel af halvøen i den fjerneste ende af Øresund, der ville blokere Kongedybet, som er en af tre dybe render på bunden af Øresund, hvori saltvandet strømmer.

– Vi gør opmærksom på, at det er den yderste tredjedel af Lynetteholm, der skaber alle problemerne med salt og vand til Østersøen. Og så synes vi jo, at det er oplagt, at man genovervejer, om man skal lave Lynetteholm helt så stor som planlagt, eller om man skal gøre den cirka en tredjedel mindre og ligesom holde sig på kanten af Kongedybet. For så ville der ikke være den her problemstilling, siger Stiig Markager, professor i havmiljø ved Aarhus Universitets afdeling i Roskilde, til TV2 Kosmopol.

Akkumuleret effekt

Effekten af saltvandsstrømmen er også blevet gennemgået af Länsstyrelsen i Skåne i det høringssvar for Lynetteholmen-projektet, der tidligere er indsendt. Halvøen er planlagt til at være 2,75 kvadratkilometer som fuldt udbygget. Lynetteholmen er i miljøvurderinger beregnet til at blokere 0,25 pct. af strømmen af saltvand til Østersøen, hvilket udviklingsselskabet By & Havn har sagt er uden betydning, men det er ekspertgruppen ikke enig i.

– Det er jo sådan en akkumulerende effekt. Det er 0,25 procent mindre salt år efter år efter år. Og sådan vil det være i hundrede år, indtil Østersøen har fået en mindre saltholdighed, og der indstiller sig en ny balance. Derfor kan små ændringer som akkumuleres over tid godt have en stor effekt, siger han.

Stiig Markager mener, at Danmark har et særligt ansvar knyttet til Østersøen.

– Vi ligger jo som sådan en prop ind til Østersøen. Så alt, hvad vi gør, påvirker hele Østersøens biodiversitet.

Udviklingsselskabet By og Havn, der er bygherre på projektet og er 95 pct. ejet af Københavns Kommune samt 5 pct. af den danske stat, har sammen med den danske transportminister valgt at afvise at kommentere ekspertgruppens anbefaling, skriver TV2 Kosmopol.

(News Øresund)

Fakta: Ny bydel til 35.000 indbyggere

Når Lynetteholmen står færdig, bliver den en ny bydel i København med plads til 35.000 indbyggere og lige så mange arbejdspladser frem mod 2070. Halvøen skal også beskytte de centrale dele af København mod fremtidige stormfloder.

Kort over den planlagte halvø Lynetteholmen i Københavns havneindløb. Illustration: COWI, Arkitema, Tredje Natur

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur10. december 2024

SJ forlader Stockholms pendlertog i 2026 – uklart hvem der overtager

SJ Stockholmståg vil ikke fortsætte med at drive Stockholms pendlertog efter 2026, hvor den nuværende kontrakt udløber. Selskabet mener ikke,...

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Øresund06. december 2024

Københavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport

En høj vækst i antallet af passagerer gør Københavns Lufthavns rolle som skandinavisk knudepunkt stadig tydeligere. Den danske lufthavn er...

Arbejdsmarked05. december 2024

Bekymring for unge grænsependlere og fokus på digitale hindringer på Greater Copenhagen Task Force-møde

Flere medlemmer af Greater Copenhagen Task Force var enige om at mandagens møde på den svenske ambassade i København havde...

Interviews05. december 2024

Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister

Det var en begejstret svensk EU- og Nordenminister, News Øresund mødte på Sveriges Ambassade i København mandag, 2. december. Her...

Politik06. december 2024

Greater Copenhagen inviterede beslutningstagere i Stockholm til smørrebrødsminglen

Efter mandag at have samlet beslutningstagere på regionalt og nationalt niveau i København til et møde med Greater Copenhagen Task...

Samfund06. december 2024

Øresundsdebatten uge 49: Danmarks investering i SAS og Kastrup styrker Øresundsregionen og udfordrer Arlanda – Northvolts krise er Europas krise

Danmark var det eneste land, der fortsatte som aktionær efter rekonstruktionen af flyselskabet SAS. Den danske stat øger nu ejerskabet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.