Følg os på

Infrastruktur

En eventuel lukning af Øresundsbron rammer pendlerne og de danske arbejdsgivere hårdest fastslår ny rapport

Publiseret

 

Oresundsbron

Det værste scenarie er, hvis det tager 3-6 måneder inden Øresundsbron igen kan lade biler og tog rulle ud på forbindelsen. Det er nemlig for kort tid til at kommercielle aktører går ind på markedet og tilbyder alternativ transport over det sydlige Øresund, men for lang en periode for pendlerne og deres arbejdsgivere. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Pendlerne og danske arbejdsgivere rammes hårdest, hvis Øresundsbron lukkes for både tog- og biltrafik igennem længere tid. Det fastslår en rapport fra en arbejdsgruppe nedsat af Transport- og Byggeministeriet og det svenske Näringsdepartement. 

Hvis Øresundsbron lukkes helt vil Øresundspendlerne få mere end to timers pendling i hver retning. En arbejdsgruppe har undersøgt konsekvenserne af en total lukning af Øresundsbron i mere end 30 dage som følge af en naturkatastrofe, ulykke eller en anden hændelse. I deres rapport slår arbejdsgruppen fast, at pendlerne mangler en attraktiv rejsemulighed ved en lukning af Øresundsbron, da rejsetiden bliver mindst to timer per retning uanset hvilken rute de alternativt vælger. Da hovedparten af pendlerne arbejder i Danmark, rammes de danske arbejdsgivere også.

Det værste scenarie er, hvis det tager 3-6 måneder inden Øresundsbron igen kan lade biler og tog rulle ud på forbindelsen.  Det er nemlig for kort tid til at kommercielle aktører går ind på markedet og tilbyder alternativ transport over det sydlige Øresund, men for lang en periode for pendlerne og deres arbejdsgivere.

Ved en lukning af Øresundsbron vil den største del af trafikken skulle gå via Helsingør-Helsingborg. Det vurderes, at den kollektive trafik har tilstrækkelig kapacitet til de ekstra rejsende, men i myldretiden vil der mangle plads til 700 personbiler på færgerne mellem Helsingør-Helsingborg og opmarchområde og det tilstødende vejnet kan også udgøre en flaskehals.

Ved en lukning, der varer længere end 6 måneder, kan det være interessant for en kommerciel aktør at etablere en færgelinje mellem DFDS-terminalen eller Oceankajen i København og Malmø. Det vil dog give store trafikale problemer i København, når bilerne skal væk fra havneområdet og ud i den københavnske trafik.

Risikoen for at Øresundsbron må lukke helt i mere end 30 dage er lille. Den er så lille, at det kun forventes at ske én gang i en 330 års periode, mens broens levetid er 100 år. (News Øresund)

Fakta

Transport- og Byggeministeriet og det svenske Näringsdepartement nedsatte i 2014 Arbejdsgruppen for Øresundsberedskab. Arbejdsgruppen fik som opgave at kortlægge det eksisterende beredskab ved en incident, der indebærer en fuldstændig lukning af Øresundsbron i en kortere eller længere periode. En delopgave har været at undersøge behov og muligheder for at etablere alternative transportveje, primært i tilfælde af en lukning af broen i en længere periode. Da sandsynligheden for en total lukning i længere tid er lille, har arbejdsgruppen fokuseret på forberedelsesfasen, for at lette samarbejdet mellem de forskellige aktører, så at de kan reagere hurtigere, hvis uheldet skulle være ude. Desuden har det været et formål at øge bevidstheden om hvilke aktuelle og alternative transportveje, der eksisterer. Arbejdsgruppen anbefaler, at rapportens forudsætninger og konklusioner revideres hvert fjerde år.

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Forskning17. maj 2024

Stockholms nye life science-center blev indviet i forbindelse med det danske kongebesøg i Stockholm

I sidste uge blev Stockholms nye life science-center Forskaren indviet med dansk-svensk kongelig pragt, fortæller ejendomsudvikleren Vectura. Det skete i...

Danmark17. maj 2024

Michael Bremerskov Jensen bliver generalsekretær for det nystiftede Dansk-Svensk Handelskammer

Michael Bremerskov Jensen er blevet udnævnt til generalsekretær for Dansk-Svensk Handelskammer, som blev dannet af Dansk Erhverv og Sydsvenska Industri-...

Danmark17. maj 2024

Kommunaldirektører fra Stockholm besøgte København og byggeriet af Femern Bælt-tunnelen

Københavns arbejde med bandekriminalitet, planlægningen af den kunstige halvø Lynetteholm i havneindløbet til hovedstaden, kommunernes samarbejde med de danske regioner...

Arbejdsmarked17. maj 2024

Indkomstgrænsen hæves for, hvornår Øresundspendlerskatten skal sendes retur

De offentligt ansattes skattepenge vil blive sendt tilbage til deres hjemland, når den nye Øresundsaftale træder i kraft. Det betyder...

Politik17. maj 2024

Skjult kamera afslører, at Sverigedemokraterna nedgør andre partier anonymt

Sverigedemokraternas kommunikationsafdeling har kontrolleret mere end 20 anonyme konti på sociale medier, som har nedgjort andre partier og politikere, herunder...

Samfund17. maj 2024

Flytrafikken fra København steg med mere end 10 pct. i april – i Arlanda steg passagertallet med fem pct.

I april benyttede 2,4 millioner passagerer Københavns Lufthavn Kastrup. Det svarer til en stigning på over 10 pct. i forhold...

Arbejdsmarked16. maj 2024

Positive reaktioner fra regionens organisationer på den nye Øresundsaftale

Reaktionerne på, at der er indgået en ny Øresundsaftale, lod ikke vente længe på sig. Knap var det seks minutter...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.