Forskning
ESS’ fremtiden afgøres 31. marts
Den 31. marts afgøres det om European Spallation Source, ESS, kan blive bygget. Inden da skal de tilbageværende 12 partnerlande give besked, om de vil deltage i finansieringen af det kommende europæiske forskningsanlæg i Lund og København.
Til trods for at Storbritannien nu er gået med til at betale en tiendel af omkostningerne tør Danmarks chefforhandler ikke love, om de afsluttende forhandlinger vil lykkes.
”Vi har en forhåbning om at komme i mål, men det er ikke sikkert, nej. Jeg kan ikke sige noget inden alle aftaler er i havn”, siger Bo Smith, Danmarks chefforhandler for ESS, til News Øresund.
I 2009 enedes 17 partnerlande om at etablere det enorme neutronforskningsanlæg European Spallation Source i Lund, med et datacenter i København. Allerede i fjor skulle forhandlingerne om finansiering have været på plads, men den økonomiske krise har gjort, at partnerlandene ikke har villet indskyde tilstrækkeligt mange penge. Allerede fra starten udmeldte værtslandene Sverige og Danmark, at de sammen med Norge vil finansiere halvdelen af anlægget, men herudover havde kun Spanien lovet penge, inden aftalen med Storbritannien blev klar i løbet af tirsdag.
”Det er meget vigtigt, at de store lande Tyskland, Frankrig og England er med i projektet. Derfor er det uhyre velkomment, at England er gået ind med så stort et bidrag”, siger Bo Smith.
Også Sveriges chefforhandler Lars Leijonborg er meget glad for den britiske beslutning.
”Storbritannien har en lidt speciel ESS-historie. De har aldrig før end i dag meldt ud med et beløb til ESS eller givet indikationer om at de i stedet ville satse på egne anlæg. Så disse penge har vi ikke rigtigt regnet med, i alt fald ikke den seneste tid”, siger han.
Storbritanniens bidrag vil udgøre lige omkring ti procent af omkostningerne ved at bygge ESS, som totalt beregnes koste 1,84 milliarder Euro. Så med dette for øje er Lars Leijonborg optimistisk til, at finansieringen skal komme i hus inden deadline, hvilket er meget snart.
”Vi har sat deadlinen til udgangen af marts, og med en enkel undtagelse er der ingen af partnerlandene som har sagt, at de ikke vil respektere den. Hvis ikke de er med, så taber de muligheden for at kunne levere instrumenter til forskningsanlægget, og det vil være et stort tab for mange laboratorier”, siger han.
Bo Smith er dog ikke lige så sikker på resultatet af de kommende forhandlinger. I løbet af foråret skal der komme flere penge ind til ESS for at byggeriet skal kunne gå i gang som planlagt.
”Det som Sveriges chefforhandler Lars Leijonborg og jeg registrerer når vi rejser rundt i landene er, at der er en ganske betydelig interesse for at være med, men det er ikke det samme som at det er let at skaffe finansiering”, siger han. (News Øresund)
De 17 partnerlande er:
Sverige (værtsland)
Danmark (værtsland)
Estland, Frankrig, Island, Italien, Letland, Litauen, Holland, Norge, Polen, Spanien, Schweiz, Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn
Hidtil udlovet finansiering:
Sverige: 35 procent af byggeomkostningerne
Danmark: 12,5 procent af byggeomkostningerne
Norge: 2,5 procent af byggeomkostningerne.
Spanien: 5 procent af byggeomkostningerne
Storbritannien: 10 procent af byggeomkostningerne
Målet er at ESS skal indvies år 2019.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23