Arbejdsmarked
Riksdagmedlemmets råd om at nå ud til de nationale politikere: Gå sammen med de øvrige nordiske grænseregioner
Knap 17.000 Øresundspendlere er ikke nok til at få de nationale politikere til for alvor at forsøge at løse grænsehindringer og lette pendlernes situation. Sådan lød det krasse budskab, da politikere og erhvervsrepræsentanter på topmødet i Greater Copenhagen fredag diskuterede, hvordan arbejdsstyrken i Øresundsregionen kan styrkes. Et forslag, der blev fremhævet, var at gå sammen med de andre grænseregioner i Norden for at få mere kraft bag argumentet.
– Det svenske arbejdsmarked har omkring 4,5 millioner arbejdspladser. Hvis man ser på 18.500 pendlere – eller hvis de ville være 30.000 – udgør de en meget lille del af arbejdsmarkedet,” sagde Sven-Erik Littorin, tidligere svensk arbejdsminister for Moderaterna, som deltog i debatten.
Han fremhævede, at han sammen med sin daværende danske ministerkollega Claus Hjort Frederiksen (Venstre) løste 3-4 grænseforhindringer i løbet af 00’erne, efter at de simpelthen havde sat sig sammen med et klart mål. Samtidig påpegede han, at det ikke er så nemt at få politikerne til at prioritere Øresundspendlere.
I Greater Copenhagen er spørgsmålet om arbejdskraft afgørende for fremtiden, siger Karsten Längerich, borgmester i Allerød og næstformand i KKR Hovedstaden. Han fremhævede det store behov for det personale, der allerede er på den danske side af sundet og sagde, at udfordringen i fremtiden også vil være på den svenske side af sundet.
– Greater Copenhagen er løsningen, så vi er nødt til at få pendling og hele arbejdsstyrken til at fungere, sagde han.
Riksdagsmedlem Camilla Mårtensen (Liberalerna) siger, at politikerne på landsplan og også regeringen er opmærksomme på situationen for dem, der bevæger sig over Øresund, men at de forhindringer og udfordringer, der i dag bremser antallet af pendlere, ofte er svære at løse.
– Det er ikke let, for der er mange små problemer. At finde en løsning på at arbejde hjemmefra er for eksempel en lavthængende frugt, tænkte jeg først; men jeg har indset, at det er ikke tilfældet. Mit forslag er at se på de andre grænseregioner og så rejse spørgsmålene sammen, sagde hun og hendes råd vandt gehør hos Sven-Otto Littorin:
– Vilje er utrolig vigtigt her, og den eneste måde, hvorpå man kan få politikerne til at tage en sag alvorligt, er at vifte dem om næsen med stemmer. Jeg kan godt lide din idé om at sparre med de andre grænseregioner. Så vil der pludselig være en hel del mennesker om det samme og dermed større overskud. Hvis dette spørgsmål skal blive vigtigt i partikontorerne og siden blive vigtigt i Riksdagskontorerne, så skal det kunne betale sig politisk,« siger han.
News Øresund – Anna Palmehag
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Erhverv03. april 2024
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Interviews16. februar 2024
Sverige vil øge den nordiske integration – men der er behov for beredskab til ID-kontrol, siger Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M)
-
Øresund16. februar 2024
Europa-Kommissionen: En del af den skattemæssige støtte til Øresundsbrons danske ejerselskab skal tilbagebetales til Danmark