Følg os på

Infrastruktur

Færre pendler med offentlig transport og flere tager cyklen eller bilen i de nordiske hovedstæder

Publiseret

 

Færre rejser med offentlig transport til arbejde efter pandemien, viser mobilitetsrapporten fra WSP. Foto: News Øresund

Færre pendler med offentlig transport nu end før pandemien i de nordiske hovedstæder, viser en undersøgelse fra konsulentfirmaet WSP. Her efter pandemien varierer holdningen til at rejse med offentlig transport lidt mellem de forskellige storbyer, hvor københavnerne er mindst tøvende. I hovedstæderne er det blevet mere almindeligt at cykle, tage bilen eller gå på arbejde.

Nu hvor flere arbejder hjemmefra, og færre mennesker rejser med offentlig transport, kan man i de nordiske hovedstæder spore en ændring i måden, vi bevæger os rundt på. Det påviser analysevirksomheden WSP, der har gennemført en sammenlignende undersøgelse af mobilitet i Stockholm, København, Oslo og Helsinki. I byerne er antallet af rejser med offentlig transport faldet efter pandemien, og i stedet er pendling i bil og på cykel steget. I Stockholm pendler den største andel med offentlig transport, 38 pct, men de andre hovedstæder ligger tæt på. København har den største andel af mennesker, der pendler på cykel, 23 pct, men også den største andel, der pendler i bil. Det kan skyldes, at Københavnsområdet er udbredt over et stort geografisk område, hvilket gør den kollektive trafik mindre attraktiv. Helsinki er den by, hvor den største andel er gået over til hjemmearbejde efter pandemien, og 10 pct. siger, at de aldrig bruger transport til og fra arbejde.

Undersøgelsen viser, at man i alle nordiske hovedstæder tøver med at vende tilbage til at rejse med offentlig transport efter pandemien. Københavnerne er mindst tøvende, og 62 pct. siger, at de ikke betænker sig på at bruge offentlig transport efter pandemien.

Til undersøgelsen besvarede 2,500 mennesker i løbet af juni 2022 spørgsmål om deres pendlingsvaner, og hvordan de er blevet påvirket af pandemien. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Cleantech28. februar 2024

Efterspørgslen på at genanvende tekstiler har ikke været tilstrækkelig – Svenske Renewcells er gået konkurs

Renewcells har udviklet en metode, der kan genanvende tekstiler og tøj til tekstilaffald, men efterspørgslen på tekstilmasse har ikke været...

Øresund27. februar 2024

Øresundsregionen voksede med 30.000 indbyggere i 2023 – den stærkeste befolkningstilvækst på dansk side

I 2023 steg Øresundsregionens befolkning med over 29.700 indbyggere, svarende til 0,7 pct, til 4.185.801 indbyggere. Det var den laveste...

Politik23. februar 2024

Ungarn skal mandag stemme om svensk NATO-medlemskab – og køber fire nye kampfly fra Sverige

Mandag ventes det ungarske parlament at stemme for Sveriges NATO-ansøgning efter en langvarig ratifikationsproces. Fredag blev det også offentliggjort, at...

Sverige23. februar 2024

Nordea: Økonomisk afmatning i Sydsverige slutter i år

Hele Sverige tynges af recessionen, men der er store regionale forskelle. Stockholm står over for en svag tendens og taber...

Ejendomme23. februar 2024

Boligbyggeriet faldt mere i Sverige end i Danmark i 2023

Boligbyggeriet fortsatte med at falde i 2023 på begge sider af Øresund. Procentuelt var faldet størst i Sverige, hvor antallet...

Ejendomme23. februar 2024

Ny rapport: Svensk byggekrise kan koste 1.000 milliarder kroner i 2030

Stockholms Handelskammare har i samarbejde med WSP i en ny rapport beregnet, hvad den reducerede byggeprocent kan betyde på lang sigt....

Ejendomme23. februar 2024

Svenske ejendomsinvesteringer i Danmark: To nysalg og et opkøb

Det svenske ejendomsselskab Corem har solgt en ejendom på Frederiksberg for 890 millioner svenske kroner. Ejendommen i Porcelænshaven, der er udlejet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.