Følg os på

Infrastruktur

Færre pendler med offentlig transport og flere tager cyklen eller bilen i de nordiske hovedstæder

Publiseret

 

Færre rejser med offentlig transport til arbejde efter pandemien, viser mobilitetsrapporten fra WSP. Foto: News Øresund

Færre pendler med offentlig transport nu end før pandemien i de nordiske hovedstæder, viser en undersøgelse fra konsulentfirmaet WSP. Her efter pandemien varierer holdningen til at rejse med offentlig transport lidt mellem de forskellige storbyer, hvor københavnerne er mindst tøvende. I hovedstæderne er det blevet mere almindeligt at cykle, tage bilen eller gå på arbejde.

Nu hvor flere arbejder hjemmefra, og færre mennesker rejser med offentlig transport, kan man i de nordiske hovedstæder spore en ændring i måden, vi bevæger os rundt på. Det påviser analysevirksomheden WSP, der har gennemført en sammenlignende undersøgelse af mobilitet i Stockholm, København, Oslo og Helsinki. I byerne er antallet af rejser med offentlig transport faldet efter pandemien, og i stedet er pendling i bil og på cykel steget. I Stockholm pendler den største andel med offentlig transport, 38 pct, men de andre hovedstæder ligger tæt på. København har den største andel af mennesker, der pendler på cykel, 23 pct, men også den største andel, der pendler i bil. Det kan skyldes, at Københavnsområdet er udbredt over et stort geografisk område, hvilket gør den kollektive trafik mindre attraktiv. Helsinki er den by, hvor den største andel er gået over til hjemmearbejde efter pandemien, og 10 pct. siger, at de aldrig bruger transport til og fra arbejde.

Undersøgelsen viser, at man i alle nordiske hovedstæder tøver med at vende tilbage til at rejse med offentlig transport efter pandemien. Københavnerne er mindst tøvende, og 62 pct. siger, at de ikke betænker sig på at bruge offentlig transport efter pandemien.

Til undersøgelsen besvarede 2,500 mennesker i løbet af juni 2022 spørgsmål om deres pendlingsvaner, og hvordan de er blevet påvirket af pandemien. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked13. juni 2024

Ny skatteaftale på plads – underskrevet af ministre

Glædeligt, vigtigt og endelig! Sådan beskrev Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) og Danmarks skatteminister Jeppe Bruus (S) den nye, genforhandlede...

Ejendomme12. juni 2024

Efterspørgslen på nybyggede boliger falder i Skåne 

26 procent færre nyproducerede boliger blev efterspurgt i Skåne i 2023 sammenlignet med året før. Det viser Region Skånes model...

Infrastruktur12. juni 2024

Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø

En station på eksisterende grund i den nordlige del af Västra Hamnen, Galeonen+, via en boret tunnel til den næste...

Infrastruktur12. juni 2024

Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge

Det ville koste 400 millioner kroner at bygge et afgreningskammer på den kommende metrolinje M5 i København for at kunne...

Sverige11. juni 2024

Den svenske regering vil tillade gårdsalg af alkohol – det svenske alkoholmonopol lever videre

Svenske gårde og mikrobryggerier skal have lov til at sælge øl, vin og spiritus i Sverige, men i begrænset omfang....

Samfund30. maj 2024

Tusindvis af svenske sygeplejersker kan gå i strejke den 4. juni – ønsker kortere arbejdstid

Den 4. juni kan omkring 2.000 medlemmer af det svenske fagforbund Vårdförbundet, som primært organiserer sygeplejersker, gå i strejke, hvis...

Arbejdsmarked31. maj 2024

Dansk-svensk aftale om social sikring genforhandlet – giver større fleksibilitet

Mens ændringerne i den genforhandlede dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, skal træde i kraft i 2025, er en anden dansk-svensk aftale i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.