Øresund
Færre penge til informationsservicen Øresunddirekts danske del
I budgettet for 2016 mindsker Region Hovedstaden sin støtte til den danske del af informationsservicen Øresunddirekt fra 1,8 til 1 million kroner. Det indebærer at de samlede udgifter skal reduceres med 24 procent.
Øresunddirekts danske del driver hjemmesiderne med information til grænsependlere, virksomheder og arbejdsformidlere, der kigger over sundet. Den danske del har i dag fire ansatte og deler lokaler med det politiske samarbejde Öresundskomiteen i København.
I år har den danske del et budget på 3,3 millioner kroner, men i 2016 er der kun sat 2,5 millioner kroner af på Region Hovedstadens budget. Det er en halvering sammenlignet med 2008-2009, hvor Øresunddirekts danske del fik støtte på 5,4 millioner kroner. På den tid bidrog Beskæftigelsesministeriet med 500.000 kroner mens bidraget fra Erhvervsministeriet var 2,0 millioner kroner per år sammenlignet med 200.000 kroner i dag.
Der er et forslag om at Øresunddirekts danske kontor skal flytte til International House næste år. Det er et samarbejde mellem Københavns Kommune, organisationer og erhvervslivet. Øresunddirekt håber derfor på at kunne få midler også fra Københavns Kommune.
Den svenske del af Øresunddirekt bliver drevet med svensk finansiering. Det er et myndighedssamarbejde mellem Länsstyrelsen i Skåne, Region Skåne, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan og Skatteverket. De driver et informationskontor i Malmø med en personalestyrke på 30 personer, der arbejder 25 procent hver på Øresunddirekt og den resterende tid i sin egen myndighed.
Selvom den danske og svenske del drives som separate organisationer, så deler de logotype og er afhængige af hinanden. Det svenske informationskontor får hver uge cirka 500 besøg af pendlere og virksomheder, som vil have hjælpe med information. Øresunddirekts danskproducerede og tosprogede hjemesider har hver måned mere end 30.000 besøg. Der er en hjemmeside for arbejdspendlere, en for virksomheder som vil rekruttere og en for arbejdsformidlere i begge lande.
Ifølge Øresunddirekts beregninger koster det sammenlagt 12 millioner svenske kroner om året at drive den danske og svenske del. Økonomisk er det kun Region Skåne og Det Nordiske Ministerråd, som er med til at finansiere arbejdet på begge sider af Øresund. Ifølge rapporter ”Broeffekter og muligheder i Øresundsregionen” skaber informationsservicen en samfundsnytte på 250 millioner kroner om året. (News Øresund)
Sådan finansieres Øresunddirekts danske del (danske kroner)
Region Hovedstaden
2015: 1.800.000
2016: 1.000.000
Region Skåne
2015: 400.000
2016: 400.000
Erhvervs- og vækstministeriet
2015: 200.000
2016: 200.000
SKAT
2015: 350.000
2016: 350.000*
Nordisk Ministerråd
2015: 593.750
2016: 593.750
I alt
2015: 3.343.750
2016: 2.543.750
*SKAT har i skrivende stund ikke bekræftet beløbet for 2016
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23