Følg os på

Øresund

Færre penge til informationsservicen Øresunddirekts danske del

Publiseret

 

Oresunddirekt webbI budgettet for 2016 mindsker Region Hovedstaden sin støtte til den danske del af informationsservicen Øresunddirekt fra 1,8 til 1 million kroner. Det indebærer at de samlede udgifter skal reduceres med 24 procent.

Øresunddirekts danske del driver hjemmesiderne med information til grænsependlere, virksomheder og arbejdsformidlere, der kigger over sundet. Den danske del har i dag fire ansatte og deler lokaler med det politiske samarbejde Öresundskomiteen i København.

I år har den danske del et budget på 3,3 millioner kroner, men i 2016 er der kun sat 2,5 millioner kroner af på Region Hovedstadens budget. Det er en halvering sammenlignet med 2008-2009, hvor Øresunddirekts danske del fik støtte på 5,4 millioner kroner. På den tid bidrog Beskæftigelsesministeriet med 500.000 kroner mens bidraget fra Erhvervsministeriet var 2,0 millioner kroner per år sammenlignet med 200.000 kroner i dag.

Der er et forslag om at Øresunddirekts danske kontor skal flytte til International House næste år. Det er et samarbejde mellem Københavns Kommune, organisationer og erhvervslivet. Øresunddirekt håber derfor på at kunne få midler også fra Københavns Kommune.

Den svenske del af Øresunddirekt bliver drevet med svensk finansiering. Det er et myndighedssamarbejde mellem Länsstyrelsen i Skåne, Region Skåne, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan og Skatteverket. De driver et informationskontor i Malmø med en personalestyrke på 30 personer, der arbejder 25 procent hver på Øresunddirekt og den resterende tid i sin egen myndighed.

Selvom den danske og svenske del drives som separate organisationer, så deler de logotype og er afhængige af hinanden. Det svenske informationskontor får hver uge cirka 500 besøg af pendlere og virksomheder, som vil have hjælpe med information. Øresunddirekts danskproducerede og tosprogede hjemesider har hver måned mere end 30.000 besøg. Der er en hjemmeside for arbejdspendlere, en for virksomheder som vil rekruttere og en for arbejdsformidlere i begge lande.

Ifølge Øresunddirekts beregninger koster det sammenlagt 12 millioner svenske kroner om året at drive den danske og svenske del. Økonomisk er det kun Region Skåne og Det Nordiske Ministerråd, som er med til at finansiere arbejdet på begge sider af Øresund. Ifølge rapporter ”Broeffekter og muligheder i Øresundsregionen” skaber informationsservicen en samfundsnytte på 250 millioner kroner om året. (News Øresund)

 

Sådan finansieres Øresunddirekts danske del (danske kroner)

 

Region Hovedstaden

2015: 1.800.000
2016: 1.000.000

 

Region Skåne

2015: 400.000
2016: 400.000

 

Erhvervs- og vækstministeriet

2015: 200.000
2016: 200.000


SKAT

2015: 350.000
2016: 350.000*


Nordisk Ministerråd

2015: 593.750
2016: 593.750


I alt

2015: 3.343.750
2016: 2.543.750

 

*SKAT har i skrivende stund ikke bekræftet beløbet for 2016

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.