Samfund
Færre tager toget til Københavns Lufthavn


Nærheden til Sverige er utrolig vigtig for lufthavnen, lige så vigtig som vores nærhed til København. Der er ingen forskel, siger Thomas Woldbye. Foto: News Øresund.
Antallet af danske og svenske passagerer der tager toget til Københavns Lufthavn, inden de rejser videre ud i verden, er mindsket fra 39 til 27 procent i januar-april i år sammenlignet med samme periode i 2015. Hovedårsagen er ID-kontrollen mener adm. direktør for lufthavnen, Thomas Woldbye, der også er helt tydelig omkring at en permanent kontrol ville skulle flyttes fra Kastrup.
Københavns Lufthavn har været en af de lufthavne i Europa hvor flest rejsende ankommer med kollektiv trafik, inden de rejser videre ud i verden med fly. Gennem månederne januar til april i år er den positive udvikling dog bakket, når det gælder antallet af danske og svenske passagerer der bruger toget som transportmiddel. Andelen er faldet fra 39 til 27 procent sammenlignet med samme periode i 2015. Cirka halvdelen af de rejsende tager i stedet metroen, mens den anden halvdel fordeler sig på primært bil, taxi og bus. Det viser tal fra Københavns Lufthavn, CPH.
Det ændrede rejsemønster er en af effekterne der har kunnet mærkes siden ID-kontrollerne indførtes 4. januar. Adm. direktør for Københavns lufthavne, Thomas Woldbye, nævner desuden øgede administrative omkostninger i form af mere servicepersonale, trængsel i ankomsthallen, der kan påvirke serviceoplevelsen, samt konsekvenser for de tusinder af medarbejdere der arbejder på arbejdspladser i tilknytning til lufthavnen som yderligere eksempler. Desuden kan de danske fjerntog fra Jylland og Fyn ikke længere køre direkte til lufthavnen, fordi der mangler plads på sporene. De rejsende må i stedet skifte på Københavns Hovedbanegård. Bornholmertogene kan ikke stoppe i lufthavnen men må køre uden om stationen på godtogssporene. Den forlængede rejsetid og færre afgange for Øresundstogene har påvirket lufthavnens optagsområde i Sverige.
– Nærheden til Sverige er utrolig vigtig for lufthavnen, lige så vigtig som vores nærhed til København. Der er ingen forskel. Vi sætter stor pris på det marked, der ligger i Sydsverige og det vil vi gerne bevare og udvikle. Det er utrolig vigtigt hvis man vil skabe en Greater Copenhagen region, som har den økonomiske vægt der skal til for at hævde sig i verden. Så skal det være én region, siger Thomas Woldbye til News Øresund.
Den nuværende beslutning om ID-kontroller gælder til 3. november. Skulle der komme en beslutning om en permanent løsning, vil det have negative konsekvenser for lufthavnen, vurderer Thomas Woldbye.
– For os vil det betyde at vores optagsområde, som vi ønsker at udvide, nærmest bliver mindre. I hvert fald mentalt og tidsmæssigt.
En beslutning om en permanent løsning vil påvirke både mobiliteten og den økonomiske vækst, tror han. Desuden vil det indebære at kontrollen må flyttes fra lufthavnen.
– Hvis man vil gøre kontrollen permanent så bør man finde en ny måde at gøre det på. Så er løsningen ikke at bruge en velanvendt station ved lufthavnen. Men jeg synes man skal tale om at stoppe med kontrollerne, og ikke om ikke alternativer, siger Thomas Woldbye.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Erhverv03. april 2024
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Interviews16. februar 2024
Sverige vil øge den nordiske integration – men der er behov for beredskab til ID-kontrol, siger Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M)
-
Øresund16. februar 2024
Europa-Kommissionen: En del af den skattemæssige støtte til Øresundsbrons danske ejerselskab skal tilbagebetales til Danmark