Følg os på

Arbejdsmarked

Faglig konflikt med danskejet havneoperatør koster svenske virksomheder dyrt

Publiseret

 

140 havnearbejdere i Göteborg er opsagt på grund af mangel på arbejde, efter at en langtrukken konflikt mellem den fritstående Hamnarbetarförbundet og Maersks dattervirksomhed APM Terminals, som driver containerhavnen, har gjort at mange rederier helt eller delvist har bortvalgt den. Foto: Göteborgs Hamn

140 havnearbejdere i Göteborg er opsagt på grund af mangel på arbejde, efter at en langtrukken konflikt mellem den fritstående Hamnarbetarförbundet og Maersks dattervirksomhed APM Terminals, som driver containerhavnen, har gjort at mange rederier helt eller delvist har bortvalgt den. Mæglerne opgav i sommerens løb at løse konflikten.

APM Terminals och Hamnarbetarförbundet har været i konflikt siden april 2016, hvilket blandt andet har ledt til strejker, overarbejds- og ansættelsesstop, og senest i foråret lockout under aftener och nætter. Det har skabt problemer for mange svenske virksomheder, hvis varer ikke har kunnet fragtes som vanligt gennem containerhavnen, og mange rederier og andre virksomheder har altså valgt alternative veje for at få gods til og fra Sverige.

Konflikten bunder i at der er to fagforeninger som organiserer havnearbejderne: LO-tilknyttede Transportarbetarförbundet og det fritstående Hamnarbetarförbundet. I Göteborg tilhører 85 procent af de ansatte den sidstnævnte, men APM Terminals har ikke villet tegne en separat kollektivaftale med dem. Da der findes en nationalt kollektivaftale mellem arbejdsgiverorganisationen Sveriges hamnar och Transport, efter den svenske model – som ligner den danske, mener APM Terminals at de allerede har en aftale og at Hamnarbetarförbundet kan nøjes med en aftale der er afhængig af den tidligere.

Hamnarbetarförbundet kræver derimod mere indflydelse gennem en egen, fuldgyldig kollektivaftale, som ikke kun er afhængig af den som Transport har vedtaget.
– Vi får ikke lov til at repræsentere vores medlemmer, siger Robert Karlsson, bestyrelsesmedlem i Hamnarbetarförbundets avdelning fire i Göteborg, til Svenska Dagbladet.

Situationen forværres af at Transport og Hamnarbetarförbundet, som historisk set ofte har været i konflikt, heller ikke kan blive enige om eksempelvis en trepartsaftale.
– De er altid velkomne hos Transport. Så kan de påvirke deres vilkår, siger Peter Winsten, central ombudsman for Transport og ansvarlig for havn og havneaftalen, til Svenska Dagbladet.

I forbindelse med den mislykkede mægling i sommer blev alle strejkehandlinger stoppet, men i og med at trafikken gennem havnen er mindsket har APM Terminals altså opsagt 140 ansatte, grundet mangel på arbejde.

Konflikten har også betydet at regeringen i februar gav Medlingsinstitutet til opgave at vurderer om strejken var lovlig.

Ifølge Christer Thörnqvist, docent ved Skövde universitet, er det ikke normalt med så lange konflikter som denne på det svenske arbejdsmarked.
– Henrik Kristensen, adm. direktør for APM Terminals talte om den svenske model og den danske model. De bygger begge på en stærk centralisering, at der findes meget ensartede arbejdsgivere og meget ensartede fagforeninger. Hamnarbetarförbundet er jo ikke tilknyttet nogen af de store faglige bevægesler eller organisationer. Og det er klart at de kommer op så hær når de har en rigtig stærk majoritet af medlemmerne på arbejdspladsen og alligevel ikke får nogen indflydelse. Det er noget som irriterer selve systemet også at Hamnarbetarförbundet findes, siger han til Sveriges Radio Ekot. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.