Følg os på

Arbejdsmarked

Faglig konflikt med danskejet havneoperatør koster svenske virksomheder dyrt

Publiseret

 

140 havnearbejdere i Göteborg er opsagt på grund af mangel på arbejde, efter at en langtrukken konflikt mellem den fritstående Hamnarbetarförbundet og Maersks dattervirksomhed APM Terminals, som driver containerhavnen, har gjort at mange rederier helt eller delvist har bortvalgt den. Foto: Göteborgs Hamn

140 havnearbejdere i Göteborg er opsagt på grund af mangel på arbejde, efter at en langtrukken konflikt mellem den fritstående Hamnarbetarförbundet og Maersks dattervirksomhed APM Terminals, som driver containerhavnen, har gjort at mange rederier helt eller delvist har bortvalgt den. Mæglerne opgav i sommerens løb at løse konflikten.

APM Terminals och Hamnarbetarförbundet har været i konflikt siden april 2016, hvilket blandt andet har ledt til strejker, overarbejds- og ansættelsesstop, og senest i foråret lockout under aftener och nætter. Det har skabt problemer for mange svenske virksomheder, hvis varer ikke har kunnet fragtes som vanligt gennem containerhavnen, og mange rederier og andre virksomheder har altså valgt alternative veje for at få gods til og fra Sverige.

Konflikten bunder i at der er to fagforeninger som organiserer havnearbejderne: LO-tilknyttede Transportarbetarförbundet og det fritstående Hamnarbetarförbundet. I Göteborg tilhører 85 procent af de ansatte den sidstnævnte, men APM Terminals har ikke villet tegne en separat kollektivaftale med dem. Da der findes en nationalt kollektivaftale mellem arbejdsgiverorganisationen Sveriges hamnar och Transport, efter den svenske model – som ligner den danske, mener APM Terminals at de allerede har en aftale og at Hamnarbetarförbundet kan nøjes med en aftale der er afhængig af den tidligere.

Hamnarbetarförbundet kræver derimod mere indflydelse gennem en egen, fuldgyldig kollektivaftale, som ikke kun er afhængig af den som Transport har vedtaget.
– Vi får ikke lov til at repræsentere vores medlemmer, siger Robert Karlsson, bestyrelsesmedlem i Hamnarbetarförbundets avdelning fire i Göteborg, til Svenska Dagbladet.

Situationen forværres af at Transport og Hamnarbetarförbundet, som historisk set ofte har været i konflikt, heller ikke kan blive enige om eksempelvis en trepartsaftale.
– De er altid velkomne hos Transport. Så kan de påvirke deres vilkår, siger Peter Winsten, central ombudsman for Transport og ansvarlig for havn og havneaftalen, til Svenska Dagbladet.

I forbindelse med den mislykkede mægling i sommer blev alle strejkehandlinger stoppet, men i og med at trafikken gennem havnen er mindsket har APM Terminals altså opsagt 140 ansatte, grundet mangel på arbejde.

Konflikten har også betydet at regeringen i februar gav Medlingsinstitutet til opgave at vurderer om strejken var lovlig.

Ifølge Christer Thörnqvist, docent ved Skövde universitet, er det ikke normalt med så lange konflikter som denne på det svenske arbejdsmarked.
– Henrik Kristensen, adm. direktør for APM Terminals talte om den svenske model og den danske model. De bygger begge på en stærk centralisering, at der findes meget ensartede arbejdsgivere og meget ensartede fagforeninger. Hamnarbetarförbundet er jo ikke tilknyttet nogen af de store faglige bevægesler eller organisationer. Og det er klart at de kommer op så hær når de har en rigtig stærk majoritet af medlemmerne på arbejdspladsen og alligevel ikke får nogen indflydelse. Det er noget som irriterer selve systemet også at Hamnarbetarförbundet findes, siger han til Sveriges Radio Ekot. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.