Infrastruktur
Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises af dansk minister
Det er et urealistisk projekt at bygge en forbindelse mellem den danske hovedstad og den skånske kommune Landskrona. Det siger transportminister Ole Birk Olesen (LA), efter en delegation af politikere fra Landskrona fik spørgsmålet på Folketingets dagsorden i september, skriver Helsingborg Dagblad.
– Et så stort projekt er i mine øjne ikke realistisk. Det forventes at koste flere milliarder, hvilket ikke er proportionelt med gevinsterne for projektet.
Sådan skriver Ole Birk Olesen i et høringssvar til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg ifølge Sydsvenskan.
Et sådant projekt skulle yderligere behøve mere holdbare investeringer end ved blot at finansiere det gennem brugerbetalende vejafgifter, ligesom Øresundsbron blev det, og som en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal det.
Borgmester i Landskrona, Torkild Strandbergs (L), mener modsat, at en Landskrona-forbindelse – det såkaldte Europaspor – godt kan finansieres gennem brugerbetaling. Regnestykket afhænger nemlig af, om HH-forbindelsen kommer til at understøtte bil- og togkørsel, eller om det kun skal understøtte bilkørsel.
– Det, mange ikke forstår, er, at HH består af to tunnelforbindelser, en til biler og en til tog. Det, vi gør med vores forslag, er, at flytte togforbindelsen til Landskrona-København, siger Landskronaborgmesteren til Helsingborg Dagsblad.
De finansieringsmuligheder, der er medregnet i HH-forbindelsens forundersøgelser for togdrift, er de samme udregninger Landskrona har benyttet til at kigge på finansiering af Europasporet.
Ole Birk Olesen har tidligere udtalt, at HH-forbindelsen kun skal understøtte bilkørsel.
Fakta – Europasporet
Projektet Europasporet med en jernbanetunnel mellem Nordhavn og Landskrone i København har ingen politisk forankring i den øvrige del af Sverige eller Danmark, og det er bare kommunen selv, der driver initiativet.
Indenfor det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen & Skåne Committee er der en fælles aftale om infrastruktur, trafikcharteret, om at kommende faste forbindelser over Øresund skal bygges enten mellem Helsingør og Helsingborg (HH-forbindelsen) eller som tunnelbane mellem København og Malmø (Øresundsmetroen).
HH-forbindelsen er på nuværende tidspunkt i gang med at blive forundersøgt af de danske og svenske stater, mens København og Malmø står for en egen undersøgelse af Øresundsmetroen.
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23