Følg os på

Øresund

Fem år med grænsekontrol over Øresund

Publiseret

 

Billede fra indre grænsekontrol ved Hyllie i Malmø 2016. Foto: News Øresund

I denne uge har grænsekontrol været en del af Øresundsbeboeres hverdag i fem år. Siden Sverige indførte midlertidig indre grænsekontrol mod Danmark den 12. november 2015 på grund af flygtningekrisen, har både udformning, omfang og formål med grænsekontrollerne ændret sig flere gange. I efteråret 2019 indførte Danmark også grænsekontrol, og i øjeblikket er den danske grænse delvist lukket.

Sveriges beslutning om at indføre en midlertidig indre grænsekontrol over for Danmark fra den 12. november 2015 skule oprindeligt vare i seks måneder, men i dag, fem år senere, er situationen stadig den samme, selv om omfanget af kontrollen er ændret.

I løbet af disse fem år er grunden til grænsekontrollerne dog ændret. I den seneste forlængelse af den indre grænsekontrol til og med 11. maj 2021, angav den svenske regering følgende årsager: “En sådan grænsekontrol skal bidrage til landets sikkerhed, give mulighed for at opdage trusler fra potentielle gerningsmænd og forhindre terrorangreb.”

I perioden 4. januar 2016 til 4. maj 2017 blev der også indført en regel om transportøransvar, der ofte kaldes ID-kontrol. Det betød, at tog-, færge- og busfirmaer skulle kontrollere, at passagerer på vej fra Danmark til Sverige havde et godkendt og gyldigt pas eller ID-dokument inden rejsen startede.

I løbet af disse fem år har Danmark også indført midlertidig indre grænsekontrol mod Sverige med argumentet om at forhindre kriminalitet i at krydse Sundet. Fra et år siden, den 12. november 2019, begyndte tilfældig prøveudtagning ved danske færgepladser og ved Øresundsbron.

I løbet af året er Danmarks midlertidige indre grænsekontrol erstattet af mere omfattende kontroller på grund af coronapandemien. Den 14. marts 2020 lukkede Danmark midlertidigt sine grænser, men med undtagelse af blandt andet grænsependlere, danske statsborgere, personer bosiddende i Danmark og af personer med andre såkaldte særlige grunde, såkaldte “anerkendelsesværdige formål”. I august 2020 blev den danske grænse genåbnet i flere trin mod Sverige, og den 14. august blev grænsen åbnet for hele Sverige.

Danmark genindførte imidlertid en komplet grænsekontrol den 24. oktober, efter at spredningen af ​​coronavirus fik nyt momentum i både Danmark og Sverige. Det betyder blandt andet, at skånske turister i øjeblikket ikke kan komme ind i Danmark, hvis de ikke har et underskrevet certifikat, der angiver, at de er testet for covid-19 med et negativt resultat inden for de sidste 72 timer. Svenske arbejdspendlere og forretningsrejsende kan fortsætte med at rejse ind i Danmark såvel som folk på transitrejse eller på vej til at besøge visse familiemedlemmer. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.