Sverige
Fem svenske mediehuse opretter nyt medie til faktatjek
For at bekæmpe fake news op til det svenske Riksdagsvalg har fem etablerede mediehuse, med støtte fra staten, oprettet en hjemmeside dedikeret til at tjekke fakta i nyhedsstrømmen. Hjemmesiden møder nu hård modstand fra svenske journalister, som blandt andet kritiserer, at det skaber en forestilling om, at medierne er elitære.
Fokus på faktatjek har i de seneste år set en stigende opmærksomhed verden over, særligt på baggrund af Donald Trumps erklærede krig mod fake news under det amerikanske præsidentvalg 2016.
Sverige er nu klar til at introducere sit andet medie dedikeret til at tjekke fakta på den daglige nyhedsstrøms utallige artikler. Mediet hedder Faktiskt.se, og havde lanceringsdag i onsdags. Sveriges første faktatjeksmedie hedder Metros Viralgranskaren, skriver Dagens Nyheter.
Faktiskt.se består af to public service medier, Sveriges Television og Sveriges Radio, og tre private medier, Dagens Nyheter, Sydsvenskan og Kit. Desuden har den svenske stat støttet projektet med 1,9 millioner svenske kroner.
Ifølge The International Fact-Checking Network, som hører under det journalistiske institut Poynter Institute, eksisterer der i dag 149 medier dedikeret til at tjekke fakta. Faktiskt.se bliver således nummer 150 i rækken.
Men selvom Faktiskt.se først gik i luften i onsdags, har hjemmesiden allerede mødt hård kritik fra flere svenske journalister. En af dem er journalist og ytringsfrihedsekspert Nils Funcke, som mener, at når store, etablerede mediehuse går sammen i projekt, kan det skabe forestillingen om, at de er en del af magteliten:
– Man skaber den her vrangforestilling om, at etablerede medier er en del af etablissementet. Det er skidt at så store redaktioner går sammen. Det ville være værre, hvis hele det svenske mediesamfund skulle med, siger Nils Funcke til Expressen.
Læs mere: Svenske medier starter fælles faktagranskning op til det svenske valg
Den kritik køber Olle Zachrison, chef for Ekot, ikke – Ekot hører under Sveriges Radio og er dermed inkluderet i samarbejdet om faktatjek. Han påpeger, at der har været mange lignende projekter i udlandet, hvor langt flere redaktioner er gået sammen. For eksempel i Frankrig, hvor 27 redaktioner gik sammen om projektet “Crosscheck”, siger Olle Zachrison til Expressen.
Aftonbladets kulturredaktør, Åsa Linderborg, er også kritisk indstillet over for projektet. Hun kritiserer blandt andet hjemmesiden for ikke at have nogen afsender på deres artikler:
– Der er ingen, der tager fuldt ansvar for, hvad der udgives på hjemmesiden. Mediehusene er kun ansvarlige for deres egne publikationer, skriver hun i en debatartikel i Aftonbladet.
– Derudover er artiklerne ikke underskrevet, de er helt anonyme; Mediehusenes logoer anses for at være tilstrækkelige afsendere, skriver hun videre.
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23