Følg os på

Danmark

Femern bælt projektets økonomi klarede granskning

Publiseret

 

Femern portal on Lolland_fuld storrelse

Femern Bælt-projektet kom et skridt videre i og med torsdagens analyse som viser mindskede anlægsomkostninger, større økonomiske reserver samt en tilbagebetalingstid på lånene på 36 år. Illustration: Femern A/S

Det ser lysere ud for den planlagte tunnel under Femern Bælt. En ny finansiel analyse som viste en mere stabil økonomi end ventet blev præsenteret ved torsdagens møde i Femern Bælt-forligskredsen. Lavere anlægsomkostninger, større økonomiske reserver og en tilbagebetalingstid på lånene på 36 år, indebærer at projektet er rykket et skridt nærmere en vedtagelse.

Et krav til tunnelprojektet er at tilbagebetale lånene på højst 39 år og udelukkende med hjælp af brugerbetaling. I den analyse som Femern A/S præsenterede i torsdags sammen med en rapport fra revisionsbureauet EY forventes tilbagebetalingstiden at blive 36 år.

De forventede anlægsomkostninger er reduceret ved en ny forhandlingsrunde med fire store entreprenørkonsortier, hvor den planlagte byggetid forlænges fra 6,5 til 8,5 år. Det erstatter behovet for dyrt treholdsskift til toholdsskift og samtidig kan fabrikken, hvor tunnelelementerne skal bygges, være mindre.

I den nye analyse har Femern A/S taget hensyn til at den tyske godkendelsesproces trækker i langdrag og derfor opstilles to alternativer med byggestart i henholdsvis 2018 og 2020. Hvis byggeriet først går i gang i 2020 mindsker udgifterne for tunnelen fra 55,1 til 52,6 milliarder kroner på trods af at de økonomiske reserver vokser fra 3,7 til 7,3 milliarder kroner for kyst til kyst-forbindelsen. Dertil kommer de danske landanlæg som beregnes at koste yderligere 9,5 milliarder. Den samlede pris for tunnelprojektet bliver dermed 62,1 milliarder kroner.

Anlægsbudgettet bygger på en realrente på 3,0 procent, hvilket er betydeligt højere end dagens renteniveau, at EU kun bidrager med de 4,4 milliarder kroner som indtil videre er lovet samt at Scandlines fortsætter med færgetrafikken over Femern Bælt. 
Et problem er, at de pristilbud, der er givet på tunnelbyggeriet udløber den 15. maj i år. Der er mulighed for at binde prisen frem til den tyske godkendelsesproces er klar og byggeriet kan gå i gang, men det vil koste 150 millioner om året.

Femern Bælt tunnelen forventes at blive indviet senest i 2028 og i 2015 års prisniveau vil det koste 494 kroner for en personbil at passere gennem tunnelen.

Den 1. marts skal Femern Bælt-forligskredsen mødes igen og de danske kommunal- og regionalpolitikere i det tysk-dansk-svenske samarbejde STRING opfordrer folketingspolitikerne til at give grønt lys til at underskrive anlægskontrakterne for Femern Bælt-tunnelen. Det fremgår i en kommentar skrevet af Københavns overborgmester Frank Jensen og regionrådsformændene for henholdsvis Region Hovedstaden og Region Sjælland, Sophie Hæstorp-Andersen og Jens Stenbeck:

”Det er vores klare opfattelse, at Femern-projektet vil have en meget stor positiv indflydelse for den økonomiske udvikling i korridoren mellem Hamburg og København/Malmø og videre op til Stockholm og Oslo.”

”Derfor vil vi opfordre forligskredsen bag Femern-projektet til hurtigst muligt at godkende, at Femern A/S kan indgå aftaler med de bydende entreprenører. En sådan aftale vil skabe ro omkring projektet, og vi kan med større målrettethed arbejde på at udnytte de positive effekter af forbindelsen i et snævert samarbejde mellem svenske, danske og tyske regioner. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik13. september 2024

Svensk regeringsomdannelse efter afhopning og EU-nominering – Maria Malmer Stenergard (M) ny udenrigsminister

Sveriges udenrigsminister Tobias Billström (M) meddelte uventet på X, tidligere Twitter, i sidste uge, at han trækker sig som udenrigsminister....

Politik13. september 2024

Jessica Rosencrantz (M) bliver Sveriges nye EU-minister og minister for nordisk samarbejde

Jessica Rosencrantz (M), medlem af den svenske rigsdag og formand for EU-udvalget, bliver ny EU-minister med ansvar for nordiske anliggender....

Øresund13. september 2024

Omsorg og erhverv i fokus, da danske og svenske ældreministre mødtes i Stockholm

“Sverige og Danmark har meget til fælles – også når det handler om at sikre fremtidens ældreomsorg” skriver Danmarks ældreminister...

Politik13. september 2024

Den svenske regering foreslår en betydelig forhøjelse af repatrieringsstøtten til 350.000 svenske kroner per person – selv om deres egen undersøgelse fraråder det

Flere penge til dem, der vender hjem fra Sverige. Regeringen foreslår at hæve repatrieringsstøtten fra 10.000 til 350.000 svenske kroner...

Bæredygtighed13. september 2024

Skånsk fødevareproduktion får sit eget videnscenter på SLU i Alnarp

Omstillingen til mere bæredygtige produktionsprocesser inden for landbrug og gartneri er i fokus, når Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Alnarp og...

Danmark13. september 2024

Digitalt borgermøde om Københavns kommende metrolinje M5 kan ses bagefter

København planlægger at bygge en ny metrolinje, M5, som på sigt kan forbindes med en Øresundsmetro til Malmø. Frem til...

Bæredygtighed13. september 2024

Internationale venturekapitalister møder startups på bæredygtig tech-konference i Malmø i næste uge

Den Malmø-baserede designvirksomhed Domino Studio og klimafonden Pale Blue Dot samler endnu en gang globale venturekapitalister til den bæredygtige tech-konference...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.