Danmark
Femern bælt projektets økonomi klarede granskning
Det ser lysere ud for den planlagte tunnel under Femern Bælt. En ny finansiel analyse som viste en mere stabil økonomi end ventet blev præsenteret ved torsdagens møde i Femern Bælt-forligskredsen. Lavere anlægsomkostninger, større økonomiske reserver og en tilbagebetalingstid på lånene på 36 år, indebærer at projektet er rykket et skridt nærmere en vedtagelse.
Et krav til tunnelprojektet er at tilbagebetale lånene på højst 39 år og udelukkende med hjælp af brugerbetaling. I den analyse som Femern A/S præsenterede i torsdags sammen med en rapport fra revisionsbureauet EY forventes tilbagebetalingstiden at blive 36 år.
De forventede anlægsomkostninger er reduceret ved en ny forhandlingsrunde med fire store entreprenørkonsortier, hvor den planlagte byggetid forlænges fra 6,5 til 8,5 år. Det erstatter behovet for dyrt treholdsskift til toholdsskift og samtidig kan fabrikken, hvor tunnelelementerne skal bygges, være mindre.
I den nye analyse har Femern A/S taget hensyn til at den tyske godkendelsesproces trækker i langdrag og derfor opstilles to alternativer med byggestart i henholdsvis 2018 og 2020. Hvis byggeriet først går i gang i 2020 mindsker udgifterne for tunnelen fra 55,1 til 52,6 milliarder kroner på trods af at de økonomiske reserver vokser fra 3,7 til 7,3 milliarder kroner for kyst til kyst-forbindelsen. Dertil kommer de danske landanlæg som beregnes at koste yderligere 9,5 milliarder. Den samlede pris for tunnelprojektet bliver dermed 62,1 milliarder kroner.
Anlægsbudgettet bygger på en realrente på 3,0 procent, hvilket er betydeligt højere end dagens renteniveau, at EU kun bidrager med de 4,4 milliarder kroner som indtil videre er lovet samt at Scandlines fortsætter med færgetrafikken over Femern Bælt. Et problem er, at de pristilbud, der er givet på tunnelbyggeriet udløber den 15. maj i år. Der er mulighed for at binde prisen frem til den tyske godkendelsesproces er klar og byggeriet kan gå i gang, men det vil koste 150 millioner om året.
Femern Bælt tunnelen forventes at blive indviet senest i 2028 og i 2015 års prisniveau vil det koste 494 kroner for en personbil at passere gennem tunnelen.
Den 1. marts skal Femern Bælt-forligskredsen mødes igen og de danske kommunal- og regionalpolitikere i det tysk-dansk-svenske samarbejde STRING opfordrer folketingspolitikerne til at give grønt lys til at underskrive anlægskontrakterne for Femern Bælt-tunnelen. Det fremgår i en kommentar skrevet af Københavns overborgmester Frank Jensen og regionrådsformændene for henholdsvis Region Hovedstaden og Region Sjælland, Sophie Hæstorp-Andersen og Jens Stenbeck:
”Det er vores klare opfattelse, at Femern-projektet vil have en meget stor positiv indflydelse for den økonomiske udvikling i korridoren mellem Hamburg og København/Malmø og videre op til Stockholm og Oslo.”
”Derfor vil vi opfordre forligskredsen bag Femern-projektet til hurtigst muligt at godkende, at Femern A/S kan indgå aftaler med de bydende entreprenører. En sådan aftale vil skabe ro omkring projektet, og vi kan med større målrettethed arbejde på at udnytte de positive effekter af forbindelsen i et snævert samarbejde mellem svenske, danske og tyske regioner. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23