Infrastruktur
Finansiering af højhastighedstog i fokus på konference i Malmø fredag
Faldende statsgæld og lave omkostninger til at tage langsigtede lån indebærer, at der er gode forudsætninger for at finansiere en hurtig udbygning af højhastighedstog i Sverige. Det fremhæver Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), borgmester i Malmø, på en konference om infrastruktur i dag.
– Statsgælden falder temmelig hurtigt, og Sverige er et land i vækst, så der er behov for flere investeringer. Det kræver, at S og M når til enighed, og det tror jeg, kan opnås. Der er gode forudsætninger med faldende statsgæld, samt at det er billigt at tage langsigtede lån, siger Katrin Stjernfeldt Jammeh på konferencen Byggstart Sverige, som arrangeres på Malmø Live i dag med omkring 300 deltagere.
Konferencen fokuserer på finansiering af svensk infrastruktur med højhastighedstog i fokus.
– Vi har ofte snakket om, hvorfor vi skal have højhastighedstog. Nu er vi nået til hvordan, hvordan får vi det til at ske. Den nuværende infrastruktur har brug for en oprustning, men vi har også brug for at bygge nyt ved siden af. Vi er mange i dag, som ser værdi i at forbinde de tre største byer med højhastighedstog for at sikre, at vi kan håndtere strømmen af gods, siger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
I en slutrapport fra december foreslog Sverigeförhandlingen en lånefinansieret udbygning af højhastighedsjernbanen. Beregningerne viser en totalomkostning på omtrent 230 milliarder svenske kroner.
– Hvilke togoperatører har lyst til at købe et højhastighedstog for derefter kun at køre delstrækninger? Det er der nok ingen, der har. Vi foreslår en hurtig udbygning, som kan være færdig i 2035. Vi foreslår også, at lånet optages af statsgældsforvaltningen, siger Hans Rode, udredningssekretær for Sverigeförhandlingen, på konferencen
I efteråret foreslog den svenske trafikstyrelse en national plan for transportsystemets udvikling 2018-2029, hvilket inkluderede højhastighedstog, dog med hastigheder på 250 km/t og ikke 320 km/t, som tidligere var blevet diskuteret. Derudover foreslog de en gradvis udbygning. Forslaget har mødt kritik. Ifølge Mätta Ivarsson (MP), ordfører for regionale udviklingsråd i region Skåne, er der bred enighed i Skåne om, at der er behov for nye stambaner med hurtig udbygning.
– Alle tog kører på samme spor, og der opstår dagligt store problemer, som spreder sig i tognettet. Vi ser stor nytte for regionen ved at fordele trafikken ud over flere spor. Da de eksisterende stambaner blev bygget i 1800-tallet, byggede man hurtigt, og havde vi ikke gjort det, så havde vi sandsynligvis tabt dele af den udvikling, vi har i dag, siger hun.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23