Følg os på

Infrastruktur

Finanslovsbesparelser rammer A/S Øresund, men ikke Øresundsbro Konsortiet

Publiseret

 

Øresundsbron webb

Besparelserne i regeringens finanslovsforslag vil alene ramme økonomien i A/S Øresund, der vil få forlænget sin tilbagebetalingstid med 7 år. Foto: News Øresund

Regeringen sparer 201,6 millioner på Øresundsforbindelsen. Men besparelserne vil alene ramme økonomien i den danske delejer af forbindelsen, A/S Øresund. Det dansk-svenske Øresundsbro Konsortiet rammes ikke.

 Øresundsbrons ejer, det dansk-svenske Øresundsbro Konsortiet, rammes ikke af de besparelser, der er med i regeringens finanslovsforslag for 2016, der blev præsenteret tidligere på ugen.

”Vi får de indtægter vi hele tiden skulle have haft” udtaler Øresundsbrons finansdirektør Kaj V. Holm til News Øresund.

Besparelserne vil alene ramme økonomien i A/S Øresund, der med finanslovsforslaget vil få forlænget sin tilbagebetalingstid med 7 år. A/S Øresund ejer de danske landanlæg samt halvdelen af Øresundsbro Konsortiet, den anden halvdel ejes af svenske SVEDAB AB.

Med finanslovsforslaget aftrappes det statslige tilskud til Banedanmark til jernbanen på Øresundsforbindelsen gradvist frem mod 2024. I 2015 var tilskuddet på 201,6 mio. kr. Som infrastrukturforvalter betaler Banedanmark en årlig afgift til såvel A/S Øresund og Øresundsbro Konsortiet for brugsretten på de danske jernbanetilslutningsanlæg (Kastrupbanen og Vigerslevbanen) og den faste forbindelse over Øresund. Pengene til at betale den årlige afgift kommer delvist fra de særlige broafgifter, som Banedanmark opkræver fra togoperatørerne, der benytter strækningen, og fra et statsligt tilskud. Og det er dette tilskud, der nu fases ud. Der kommer dog intet hul i Banedanmarks pengekasse af den grund, da den årlige afgift til den danske del af Øresundsforbindelsen samtidig nedsættes. Men det bliver A/S Øresund, der skal finansiere de manglende indtægter fra Banedanmark, således at Øresundsbro Konsortiets økonomi ikke påvirkes.

Med finanslovsforslaget forlænges tilbagebetalingstiden for A/S Øresund med cirka 7 år, mens tilbagebetalingstiden for selve kyst-til-kyst forbindelsen og Øresundsbro Konsortiets tilbagebetalingstid ikke påvirkes. (News Øresund)

 

Fakta om Øresundsbron

Øresundsbron er bygget og ejet af Øresundsbro Konsortiet, der er ejet ligeligt af den svenske og danske stat igennem henholdsvis SVEDAB AB samt A/S Øresund. Øresundsbro Konsortiet varetager driften af vejforbindelsen samt forvalter jernbaneforbindelsen.

Anlægsomkostningerne for den faste forbindelse og de tilknyttede landanlæg skal finansieres af brugerafgifter. Bilisterne betaler ved passage gennem betalingsanlægget, mens Trafikverket og Banedanmark betaler et fast årligt beløb der indeksreguleres, for retten til at anvendelse jernbanesporene. Trafikverket og Banedanmark fordeler togkanalerne samt opkræver afgifter fra togoperatørerne.

Anlægsprisen for den faste kyst-til-kyst forbindelse var i åbningsåret 2000 på 19,6 milliarder DKK. Hertil skal tillægges gælden i moderselskaberne, A/S Øresund og SVEDAB AB, på 10,5 milliarder DKK. Ved udgangen af 2014 havde Øresundsbro Konsortiet en nettogæld på 15,4 milliarder DKK. Øresundsbro Konsortiet forventer, at gælden er tilbagebetalt i 2033, 33 år efter indvielsen af forbindelsen.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik13. september 2024

Svensk regeringsomdannelse efter afhopning og EU-nominering – Maria Malmer Stenergard (M) ny udenrigsminister

Sveriges udenrigsminister Tobias Billström (M) meddelte uventet på X, tidligere Twitter, i sidste uge, at han trækker sig som udenrigsminister....

Politik13. september 2024

Jessica Rosencrantz (M) bliver Sveriges nye EU-minister og minister for nordisk samarbejde

Jessica Rosencrantz (M), medlem af den svenske rigsdag og formand for EU-udvalget, bliver ny EU-minister med ansvar for nordiske anliggender....

Øresund13. september 2024

Omsorg og erhverv i fokus, da danske og svenske ældreministre mødtes i Stockholm

“Sverige og Danmark har meget til fælles – også når det handler om at sikre fremtidens ældreomsorg” skriver Danmarks ældreminister...

Politik13. september 2024

Den svenske regering foreslår en betydelig forhøjelse af repatrieringsstøtten til 350.000 svenske kroner per person – selv om deres egen undersøgelse fraråder det

Flere penge til dem, der vender hjem fra Sverige. Regeringen foreslår at hæve repatrieringsstøtten fra 10.000 til 350.000 svenske kroner...

Bæredygtighed13. september 2024

Skånsk fødevareproduktion får sit eget videnscenter på SLU i Alnarp

Omstillingen til mere bæredygtige produktionsprocesser inden for landbrug og gartneri er i fokus, når Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Alnarp og...

Øresund13. september 2024

Øresundsdebatten uge 37: Trist når folk taler engelsk i stedet for dansk og København som forbillede for svenske byer

Sverige var først med flyskatten, men næste sommer bliver den afskaffet. Trist, når folk i København taler engelsk i stedet...

Danmark13. september 2024

Digitalt borgermøde om Københavns kommende metrolinje M5 kan ses bagefter

København planlægger at bygge en ny metrolinje, M5, som på sigt kan forbindes med en Øresundsmetro til Malmø. Frem til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.