Følg os på

Infrastruktur

Flere fordele ved at forlænge et muligt S-togssystem på Kystbanen til Helsingborg ifølge DSB

Publiseret

 

Kokkedal station på Kystbanen mellem København og Helsingør. Foto: News Øresund

DSB har fået til opgave at undersøge muligheden for at ombygge Kystbanen mellem København og Helsingør til førerløs såkaldt metrodrift med S-tog. Hvis dette bliver en realitet, er der ifølge det statslige jernbaneselskab mulighed for at forlænge togsystemet videre under Øresund til Helsingborg. Tidsberegninger for at køre S-tog videre til Helsingborg viser, at rejsetiden Helsingborg-København er kortere end med de nuværende regionaltog.

DSB ser trafikale fordele ved at ombygge Kystbanen fra en almindelig jernbane til det danske pendeltogssystem, S-tog. Disse omfatter en kortere rute, billigere forbindelser og potentielt en lidt mindre tunnelprofil under Øresund end en regionaltogsforbindelse. Det fortæller Joachim Bak, chefkonsulent hos DSB. Som følge af den danske infrastrukturplan frem til 2030, vedtaget af Folketinget sidste sommer, undersøger DSB muligheden for at ombygge jernbanen på Kystbanen mellem København og Helsingør til en S-togslinje til såkaldt metrotrafik, dvs. med førerløse pendeltog.

– Hvis man på et senere tidspunkt beslutter sig for at ombygge Kystbanen til S-tog for at give Kystbanen en bedre betjening, så vil det fra vores synspunkt give god mening at se på muligheden for eventuelt at forlænge Kystbanen til Helsingborg, siger Joachim Bak i en kommentar til News Øresund.

DSB har foretaget beregninger af rejsetiderne for pendlertog til Helsingborg og sammenlignet dem med den køreplan, der lå til grund for undersøgelsen om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, som blev udarbejdet af Vejdirektoratet, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Trafikstyrelsen tidligere på året.

– Disse køretidsberegninger viser, at det sandsynligvis er muligt at opnå kortere rejsetider mellem Helsingborg og København med S-tog end med regionaltog baseret på den nuværende infrastruktur på Kystbanen, som kun tillader 120 km/t. Dette skyldes primært, at S-togene har meget kortere holdetider end regionaltogene. Desuden er det vores vurdering, at førerløs drift i et lukket S-banesystem, der ikke påvirkes af forsinkelser på fjern- og godstog, kan opnå både højere frekvens, højere punktlighed og sandsynligvis lavere produktionsomkostninger end med en regionaltogdriftsbetjening. Netop disse forhold analyseres nu specifikt for Kystbanen, men ikke for en eventuel udvidelse til Helsingborg, siger Joachim Bak og fortsætter:

– Vi hos DSB stiller gerne op til  dialog om vores Trafikvision. Vi bidrager også gerne til en eventuel undersøgelse af S-tog til Helsingborg, men vi vil ikke selv tage initiativ til en sådan analyse.

Hvis Kystbanen ombygges til at køre med S-tog, vil det gøre en ende på muligheden for at bygge en jernbanetunnel for almindelige traditionelle passagertog mellem Helsingborg og Helsingør, da S-tog og almindelige tog ikke kan køre på samme spor.

– Hvis der er interesse i Danmark for at forlænge S-togsnettet til Kystbanen, skal det selvfølgelig undersøges, men det er svært at se, at en S-togsløsning mellem Helsingør og Helsingborg skulle være optimal, og hvilken gevinst det vil give Sverige og et integreret arbejdsmarked, siger Peter Danielsson (M), borgmester Helsingborg, i en kommentar til News Øresund og fortsætter:

– Jeg tror ikke, at løsningen er realistisk. Moderne regionaltog (som Pågatåg) kan vise sig at være en mere effektiv løsning til at opnå bedre pendlingsmuligheder med god komfort langs Kystbanen.

Sidste weekend afgik det sidste direkte tog fra Sverige via Øresundsbroen og København til Helsingør. Alle Øresundstog fra Sverige har nu en dansk endestation på Østerport eller i Nivå.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Cleantech28. februar 2024

Efterspørgslen på at genanvende tekstiler har ikke været tilstrækkelig – Svenske Renewcells er gået konkurs

Renewcells har udviklet en metode, der kan genanvende tekstiler og tøj til tekstilaffald, men efterspørgslen på tekstilmasse har ikke været...

Øresund27. februar 2024

Øresundsregionen voksede med 30.000 indbyggere i 2023 – den stærkeste befolkningstilvækst på dansk side

I 2023 steg Øresundsregionens befolkning med over 29.700 indbyggere, svarende til 0,7 pct, til 4.185.801 indbyggere. Det var den laveste...

Politik23. februar 2024

Ungarn skal mandag stemme om svensk NATO-medlemskab – og køber fire nye kampfly fra Sverige

Mandag ventes det ungarske parlament at stemme for Sveriges NATO-ansøgning efter en langvarig ratifikationsproces. Fredag blev det også offentliggjort, at...

Sverige23. februar 2024

Nordea: Økonomisk afmatning i Sydsverige slutter i år

Hele Sverige tynges af recessionen, men der er store regionale forskelle. Stockholm står over for en svag tendens og taber...

Ejendomme23. februar 2024

Boligbyggeriet faldt mere i Sverige end i Danmark i 2023

Boligbyggeriet fortsatte med at falde i 2023 på begge sider af Øresund. Procentuelt var faldet størst i Sverige, hvor antallet...

Ejendomme23. februar 2024

Ny rapport: Svensk byggekrise kan koste 1.000 milliarder kroner i 2030

Stockholms Handelskammare har i samarbejde med WSP i en ny rapport beregnet, hvad den reducerede byggeprocent kan betyde på lang sigt....

Ejendomme23. februar 2024

Svenske ejendomsinvesteringer i Danmark: To nysalg og et opkøb

Det svenske ejendomsselskab Corem har solgt en ejendom på Frederiksberg for 890 millioner svenske kroner. Ejendommen i Porcelænshaven, der er udlejet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.