Følg os på

Infrastruktur

Flere fordele ved at forlænge et muligt S-togssystem på Kystbanen til Helsingborg ifølge DSB

Publiseret

 

Kokkedal station på Kystbanen mellem København og Helsingør. Foto: News Øresund

DSB har fået til opgave at undersøge muligheden for at ombygge Kystbanen mellem København og Helsingør til førerløs såkaldt metrodrift med S-tog. Hvis dette bliver en realitet, er der ifølge det statslige jernbaneselskab mulighed for at forlænge togsystemet videre under Øresund til Helsingborg. Tidsberegninger for at køre S-tog videre til Helsingborg viser, at rejsetiden Helsingborg-København er kortere end med de nuværende regionaltog.

DSB ser trafikale fordele ved at ombygge Kystbanen fra en almindelig jernbane til det danske pendeltogssystem, S-tog. Disse omfatter en kortere rute, billigere forbindelser og potentielt en lidt mindre tunnelprofil under Øresund end en regionaltogsforbindelse. Det fortæller Joachim Bak, chefkonsulent hos DSB. Som følge af den danske infrastrukturplan frem til 2030, vedtaget af Folketinget sidste sommer, undersøger DSB muligheden for at ombygge jernbanen på Kystbanen mellem København og Helsingør til en S-togslinje til såkaldt metrotrafik, dvs. med førerløse pendeltog.

– Hvis man på et senere tidspunkt beslutter sig for at ombygge Kystbanen til S-tog for at give Kystbanen en bedre betjening, så vil det fra vores synspunkt give god mening at se på muligheden for eventuelt at forlænge Kystbanen til Helsingborg, siger Joachim Bak i en kommentar til News Øresund.

DSB har foretaget beregninger af rejsetiderne for pendlertog til Helsingborg og sammenlignet dem med den køreplan, der lå til grund for undersøgelsen om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, som blev udarbejdet af Vejdirektoratet, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Trafikstyrelsen tidligere på året.

– Disse køretidsberegninger viser, at det sandsynligvis er muligt at opnå kortere rejsetider mellem Helsingborg og København med S-tog end med regionaltog baseret på den nuværende infrastruktur på Kystbanen, som kun tillader 120 km/t. Dette skyldes primært, at S-togene har meget kortere holdetider end regionaltogene. Desuden er det vores vurdering, at førerløs drift i et lukket S-banesystem, der ikke påvirkes af forsinkelser på fjern- og godstog, kan opnå både højere frekvens, højere punktlighed og sandsynligvis lavere produktionsomkostninger end med en regionaltogdriftsbetjening. Netop disse forhold analyseres nu specifikt for Kystbanen, men ikke for en eventuel udvidelse til Helsingborg, siger Joachim Bak og fortsætter:

– Vi hos DSB stiller gerne op til  dialog om vores Trafikvision. Vi bidrager også gerne til en eventuel undersøgelse af S-tog til Helsingborg, men vi vil ikke selv tage initiativ til en sådan analyse.

Hvis Kystbanen ombygges til at køre med S-tog, vil det gøre en ende på muligheden for at bygge en jernbanetunnel for almindelige traditionelle passagertog mellem Helsingborg og Helsingør, da S-tog og almindelige tog ikke kan køre på samme spor.

– Hvis der er interesse i Danmark for at forlænge S-togsnettet til Kystbanen, skal det selvfølgelig undersøges, men det er svært at se, at en S-togsløsning mellem Helsingør og Helsingborg skulle være optimal, og hvilken gevinst det vil give Sverige og et integreret arbejdsmarked, siger Peter Danielsson (M), borgmester Helsingborg, i en kommentar til News Øresund og fortsætter:

– Jeg tror ikke, at løsningen er realistisk. Moderne regionaltog (som Pågatåg) kan vise sig at være en mere effektiv løsning til at opnå bedre pendlingsmuligheder med god komfort langs Kystbanen.

Sidste weekend afgik det sidste direkte tog fra Sverige via Øresundsbroen og København til Helsingør. Alle Øresundstog fra Sverige har nu en dansk endestation på Østerport eller i Nivå.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Forskning25. november 2022

Samarbejde og engagement har ført til 10 års forskningsaktiviteter i Medicon Village i Lund

Da AstraZeneca lukkede sine aktiviteter i Lund i 2011, blev ideen om at danne en forskerpark inden for life science...

Erhverv25. november 2022

Iværksættere kan give deres besyv med angående en fast HH-forbindelse

Lige nu der en undersøgelse i gang, hvor erhvervslivet kan give deres mening til kende om, hvordan arbejdet med en...

Samfund25. november 2022

Riksbanken hæver sin toneangivende rente med 0,75 procentpoint til 2,5 pct. og varsler ny renteforhøjelse i starten af det nye år

For at nedbringe den høje inflation i Sverige besluttede Riksbanken torsdag at hæve renten (styrräntan) til 2,5 pct. Den 20....

Samfund25. november 2022

Ny prognose fra OECD: Sveriges økonomi vil skrumpe med 0,6 pct. i 2023 – nulvækst i Danmark

Næste år vil der være et klart fald i den globale økonomiske vækst. I Danmark vil væksten aftage og forventes...

Politik25. november 2022

Den nye svenske regering ønsker at skærpe grænsekontrollen og gennemføre en ny folketælling

Den svenske grænsekontrol skal skærpes, der skal foretages flere kontroller af udlændinge og nye adressekontroller, og der skal gennemføres en...

Samfund25. november 2022

Inflationen i EU stiger til nyt rekordniveau – Inflationsraten fortsatte i oktober med at stige i både EU og Danmark, mens den faldt i Sverige

Inflationen fortsatte i oktober med at stige i hele EU og er nu på et nyt rekordniveau, viser nye tal...

Erhverv25. november 2022

Mineselskabet LKAB i det nordlige Sverige kan blive Europas Kina med jordmetaller – nye anlæg, der kan forarbejde disse metaller lander i Norge

Kinas dominans inden for jordmetaller har i de senere år ført til en stigning i jagten på de eftertragtede metaller...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.