Følg os på

Infrastruktur

Flere fordele ved at forlænge et muligt S-togssystem på Kystbanen til Helsingborg ifølge DSB

Publiseret

 

Kokkedal station på Kystbanen mellem København og Helsingør. Foto: News Øresund

DSB har fået til opgave at undersøge muligheden for at ombygge Kystbanen mellem København og Helsingør til førerløs såkaldt metrodrift med S-tog. Hvis dette bliver en realitet, er der ifølge det statslige jernbaneselskab mulighed for at forlænge togsystemet videre under Øresund til Helsingborg. Tidsberegninger for at køre S-tog videre til Helsingborg viser, at rejsetiden Helsingborg-København er kortere end med de nuværende regionaltog.

DSB ser trafikale fordele ved at ombygge Kystbanen fra en almindelig jernbane til det danske pendeltogssystem, S-tog. Disse omfatter en kortere rute, billigere forbindelser og potentielt en lidt mindre tunnelprofil under Øresund end en regionaltogsforbindelse. Det fortæller Joachim Bak, chefkonsulent hos DSB. Som følge af den danske infrastrukturplan frem til 2030, vedtaget af Folketinget sidste sommer, undersøger DSB muligheden for at ombygge jernbanen på Kystbanen mellem København og Helsingør til en S-togslinje til såkaldt metrotrafik, dvs. med førerløse pendeltog.

– Hvis man på et senere tidspunkt beslutter sig for at ombygge Kystbanen til S-tog for at give Kystbanen en bedre betjening, så vil det fra vores synspunkt give god mening at se på muligheden for eventuelt at forlænge Kystbanen til Helsingborg, siger Joachim Bak i en kommentar til News Øresund.

DSB har foretaget beregninger af rejsetiderne for pendlertog til Helsingborg og sammenlignet dem med den køreplan, der lå til grund for undersøgelsen om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, som blev udarbejdet af Vejdirektoratet, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Trafikstyrelsen tidligere på året.

– Disse køretidsberegninger viser, at det sandsynligvis er muligt at opnå kortere rejsetider mellem Helsingborg og København med S-tog end med regionaltog baseret på den nuværende infrastruktur på Kystbanen, som kun tillader 120 km/t. Dette skyldes primært, at S-togene har meget kortere holdetider end regionaltogene. Desuden er det vores vurdering, at førerløs drift i et lukket S-banesystem, der ikke påvirkes af forsinkelser på fjern- og godstog, kan opnå både højere frekvens, højere punktlighed og sandsynligvis lavere produktionsomkostninger end med en regionaltogdriftsbetjening. Netop disse forhold analyseres nu specifikt for Kystbanen, men ikke for en eventuel udvidelse til Helsingborg, siger Joachim Bak og fortsætter:

– Vi hos DSB stiller gerne op til  dialog om vores Trafikvision. Vi bidrager også gerne til en eventuel undersøgelse af S-tog til Helsingborg, men vi vil ikke selv tage initiativ til en sådan analyse.

Hvis Kystbanen ombygges til at køre med S-tog, vil det gøre en ende på muligheden for at bygge en jernbanetunnel for almindelige traditionelle passagertog mellem Helsingborg og Helsingør, da S-tog og almindelige tog ikke kan køre på samme spor.

– Hvis der er interesse i Danmark for at forlænge S-togsnettet til Kystbanen, skal det selvfølgelig undersøges, men det er svært at se, at en S-togsløsning mellem Helsingør og Helsingborg skulle være optimal, og hvilken gevinst det vil give Sverige og et integreret arbejdsmarked, siger Peter Danielsson (M), borgmester Helsingborg, i en kommentar til News Øresund og fortsætter:

– Jeg tror ikke, at løsningen er realistisk. Moderne regionaltog (som Pågatåg) kan vise sig at være en mere effektiv løsning til at opnå bedre pendlingsmuligheder med god komfort langs Kystbanen.

Sidste weekend afgik det sidste direkte tog fra Sverige via Øresundsbroen og København til Helsingør. Alle Øresundstog fra Sverige har nu en dansk endestation på Østerport eller i Nivå.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Energi20. maj 2022

Sveriges største vindmøllepark kan blive bygget uden for Trelleborg – ved Kriegers Flak

Den svenske regering gav i denne uge tilladelse til, at Vattenfall kan bygge Sveriges største havvindmøllepark i den svenske del...

Energi20. maj 2022

Esbjergs-erklæring: fire lande skal bygge 150 GW vindkraft i Nordsøen til 2050 – danske planer for 1.000 mia. kroner

Danmark, Tyskland, Holland og Belgien skrev under på ”The Esbjerg Declaration” i onsdags. Dermed forbinder de sig til at sammen...

Bæredygtighed20. maj 2022

Med opgraderet batteridrift forventer Forsea at mindske CO2-udledningen i år

Forsea stiler efter at mindske CO2-udledningen med 70 procent i 2022, sammenlignet med 2016-årsniveau. Ifølge rederiet er det frem for...

Politik20. maj 2022

Sverige og Finland vil blive Nato-medlemmer

Tirsdag den 17. maj underskrev den svenske udenrigsminister Ann Linde (S) en ansøgning om medlemskab i forsvarsalliancen Nato. Den blev...

Erhverv20. maj 2022

Dansk-svensk fødevare-klynge foreslås i ny vækstrapport

Billigere priser på grunde, en veluddannet arbejdsstyrke og en dynamisk startup-sektor kan tiltrække flere danske virksomheder til Malmø-regionen, hvis kommunerne...

Interviews19. maj 2022

“Selv om digitalisering er godt, er vi nødt til at løse de problemer, der opstår, når vi krydser grænsen”

Interview med Elisabeth Geday, ny sekretariatschef for Danske Torpare fra 1. februar. I de seneste år er antallet af danskere,...

Arbejdsmarked19. maj 2022

Skatteverket præciserer at Øresundsaftalen gælder på trods af hjemmearbejde

Øresundspendlere får et klart budskab: Det forhold, at en ansat, der bor i Sverige, arbejder hjemmefra, betyder ikke, at den...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.