Forskning
Flere lande forventes betale til ESS
Byggeriet af det store forskningsanlæg ESS i svenske Lund blev indviet i tirsdags trods godt 340 millioner endnu mangler i finansieringen. Men chefforhandlerne regner med, at flere lande kommer til – ikke mindst Nederlandene.
Når støtten fra partnerlandene tælles sammen er der løfte om samlet 97,5 procent af de 1,843 milliarder euro, som ESS-byggeriet i Lund med datacenter i København regnes med at koste. Men der findes ikke nogen risiko for, at det bliver Danmark og Sverige, der kommer til at stå for de tilbageværende 46 millioner euro, mener Bo Smith og Lars Leijonborg, begge landes chefforhandlere.
”Absolut ikke. Der er lande på vej ind. Først og fremmest regner vi med, at Holland bidrager med en sum, der mindst er i størrelsesordnen af 2,5 procent, siger Lars Leijonborg til News Øresund.
Han oplyser, at også andre lande har langt fremskredne planer om at bidrage. Totalt tror han, at finansieringen havner på mere end 1,843 milliarder euro, noget som betyder, at der vil være en vis margin for uforudsete omkostninger.
Trods at han altså tror, at finansieringen bliver nået fuldt ud, er Lars Leijonborg ikke helt tilfreds med alle partnerlandenes indsatser.
”Man kan have synspunkter om det niveau, som visse lande bidrager med. Men det har været svære forhandlinger, siger han. (News Øresund – Anna Palmehag)
Fakta: European Spallation Source (ESS)
Det er anslået, at det vil koste de europæiske skatteydere 1,843 milliarder euro at bygge neutronforskningsanlægget European Spallation Source (ESS) i Lund med datacenter i København. Sverige har lovet at betale 35 procent og Danmark 12,5 procent af omkostningerne. I tirsdags tog de svenske og danske uddannelsesministre de første spadestik til byggeriet.
Hidtil lovet finansiering:
Sverige: 35 procent
Danmark: 12,5 procent
Tyskland: 11 procent
Storbritannien: 10 procent
Frankrig: 8 procent
Italien: 6 procent
Spanien: 5 procent
Schweiz: 3,5 procent
Norge: 2,5 procent
Polen: 2 procent
Ungarn: 1,5 procent
Tjekkiet: 0,3 procent
Estland: 0,25 procent
Resterende: 2,5 procent af finansieringen. Af de oprindelige 17 partnerlande har Nederlandene, Letland, Litauen og Island endnu ikke bidraget.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23